بر عمارت هشت بهشت چه گذشت؟

نویسنده کتاب «یکصدو یک نکته در گردشگری اصفهان» گفت: عمارت هشت بهشت در اواخر دوران‌قاجار و توسط ناصرالدین‌شاه به خاندان سردار اعظم واگذار شد و تا دهه چهلم شمسی این مالکیت وجود داشت که به‌دلیل پیگیری مطبوعات، این عمارت از حالت خصوصی خارج و به‌عنوان یکی از گنجینه‌های شهر اصفهان ثبت شد.

عبدالمهدی رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: داشته‌های اصفهان، قصه‌های چهارباغ، گردشگری برای اصفهان و نداشته‌های اصفهان موضوعاتی هستند که در چهارفصل مختلف این کتاب به‌آن پرداخته شده‌است.
وی خاطرنشان کرد: بحث گردشگری، موضوعی است که همچون تمام علوم دانش‌های دیگر، باید متون و اطلاعات مربوط به‌آن، به‌روز باشد چرا که از این طریق اطلاعاتی که راهنمایان تور برای معرفی جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی شهر اصفهان نیاز دارند، در اختیارشان قرار خواهد گرفت.
نویسنده کتاب «یکصدو یک نکته در گردشگری اصفهان» با اشاره به‌اینکه در متون‌گردشگری شهر اصفهان عقب ماندگی‌هایی به چشم می‌خورد، ادامه داد: کتاب «یکصدویک نکته در گردشگری اصفهان» با هدف بروز رسانی کردن دانش گردشگری و اطلاعات مربوط به تاریخچه ابنیه تاریخی اصفهان نوشته شده است، به‌طوری که با نگاه به مطبوعات و اسناد موجود، اطلاعات جدیدتری نسبت به بناهای تاریخی در این کتاب به ثبت رسیده‌است.
وی با تاکید براینکه در فصل اول کتاب به داشته‌های اصفهان اشاره شده‌است، اضافه‌کرد: به‌طور مثال ما از عمارت _هشت‌بهشت_ چیزی را می‌دانیم که امروز به چشم می‌بینیم، به‌طوریکه من در این کتاب به موضوعات مختلف پیرامون عمارت_ هشت‌بهشت_ پرداخته‌ام که در گذشته این بنای‌تاریخی در دوره قاجار، به عنوان مهمان‌خانه دولتی برای اسکان میهمانان خارجی و گردشگران مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
رجایی گفت: این عمارت در اواخر دوران‌قاجار و توسط ناصرالدین‌شاه به خاندان سردار اعظم واگذار شد و تا دهه چهلم شمسی این مالکیت وجود داشت که به‌دلیل پیگیری مطبوعات، این عمارت از حالت خصوصی خارج می‌شود و در سال ۱۳۴۳ به‌عنوان یکی از گنجینه‌های شهر اصفهان ثبت و قابل استفاده عموم شهروندان قرار می‌گیرد.
وی اظهار کرد: عمارت _هشت‌بهشت_ در دوران ظل‌السلطان و زمانی که قرار بود مدرسه‌ای به‌سبک جدید در شهر اصفهان ایجاد شود، بازسازی و تحت عنوان مدرسه همایونی پایه گذاری شد اگرچه از اقبال خوبی برخوردار نبود و عمری بیش از دوونیم سال نداشت.
نویسنده کتاب «یکصدو یک نکته در گردشگری اصفهان» تصریح‌کرد: بخش‌عمده این کتاب به تحولات اخیر ابنیه اصفهان می‌پردازد که یکی از مهمترین آنها میدان نقش‌جهان است که تا پیش از حکومت رضاشاه بخش عمده میدان و ابنیه‌های اطراف آن تخریب شده و باز هم با مطالبه‌گری مطبوعات، اداره فرهنگ آن زمان دست به مرمت این میدان تاریخی می‌زند.
وی با اشاره به فصل‌دوم این کتاب گفت: فصل دوم کتاب «یکصدویک نکته در گردشگری اصفهان» به موضوع چهارباغ می‌پردازد که تحولات زیادی را به‌جهت کاربردی و عمرانی در دوره‌های مختلف به‌خود دیده است.
رجایی افزود: فصل سوم این کتاب به‌مقوله گردشگری در شهر اصفهان می‌پردازد. به‌این ترتیب که گردشگری از چه زمان در شهر اصفهان رونق گرفت. این در حالیست که در سال ۱۳۴۳ اداره گردشگری اصفهان با هدف بررسی خلاء های گردشگری و ثبت و نگهداری از آثار ملی اصفهان راه‌اندازی شد.
وی در مورد فصل پایانی این کتاب یا همان فصل چهارم نیز گفت: در این فصل به نداشته‌های اصفهان و روند تخریب ابنیه‌های تاریخی و آثار باستانی شهر اصفهان، پرداخته شده چرا که در گذشته آثار و ابنیه‌های تاریخی بسیاری از جمله: باغ هزار جریب، عمارت هفت دست، آئینه خانه، باغ زرشک، میدان چهارحوض، تالار طویله‌خانه و…در شهر اصفهان وجود داشته که به علت بی‌توجهی، تخریب شده‌اند.

کد خبر 677456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.