بیان معاصر تلفیق هنرهای نقاشی و خط در نمایشگاه «دهلیز ۲»

نمایشگاه انفرادی آثار نقاشی و خط «دهلیز ۲» برای سومین‌بار، بعد از برگزاری در شهرهای شیراز و تهران در شهر اصفهان امروز برگزار می‌شود.

محمدحسین چیزفهم‌دانشمندیان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اطلاعات دقیقی نسبت به پایه‌گذار سبک نقاشی و خط وجود ندارد اما اکثر افراد محمد احصایی را بنیان‌گذار آن می‌دانند. وی ابتدا یک خوشنویس حاذق بود که از حروف برای نمایش احساسات استفاده می‌کرد، اما شروع این هنر را از لحاظ زمانی با اطمینان می‌توان به دوره قاجاریه نسبت داد.

وی افزود: به‌عنوان پیشروهای این عرصه هنری می‌توان به «فرامرز پیلارام» و «رضا مافی» بعد از «محمد احصایی» اشاره کرد که باعث پیشرفت این هنر در سطوح بین‌المللی شدند. تا همین امروز نیز هنرمندان این عرصه دنبال یک‌زبان بین‌المللی برای هنرنمایی در این سبک هستند. برخی افراد نیز پایه‌گذار اصلی خط نقاشی را رضا مافی می‌دانند که نخستین بار آن را به‌صورت مدرن بنیان‌گذاری کرد.

بیان معاصر تلفیق هنر نقاشی و خط در نمایشگاه «دهلیز ۲»

نمایشگاه گردان دهلیز ۲ تصریح کرد: یکی از دلایل اهمیت این سبک، به‌جز زیبایی منحصربه‌فردش این است که ابداع و استفاده از آن در زمان خود یک نوع از سنت‌شکنی محسوب می‌شد.

وی ادامه داد: عنصر خط به‌طورکلی برای بیان عواطف به ساده‌ترین شکل ممکن استفاده می‌شد. یکی از ویژگی‌های خط خوب این بود که قابل‌خواندن باشد و در کمترین زمان ممکن بتواند منظور خود را به مخاطب القا کند و در وهله ممکن زیبایی آن بیان می‌شد. اما در خط نقاشی، مهم‌ترین نکته در مورد خط زیبا دیده شدن آن است که هنرمندان این زمینه با تلفیق عناصر بصری مختلف مانند رنگ‌ها باعث ایجاد یک نوع از نوآوری همراه به دفرمه کردن خطوط به وجود می‌آورند.

چیزفهم دانشمندیان گفت: خوشنویسی، که یک هنر سنتی محسوب می‌شود، در قالب خط نقاشی به شیوه‌های مدرن و همراه با دخالت قوه خلاقیت هنرمند به نمایش گذاشته می‌شود و می‌توان گفت که فرای چارچوب و قالب دیده می‌شود.

بیان معاصر تلفیق هنر نقاشی و خط در نمایشگاه «دهلیز ۲»

وی اظهار کرد: البته، سیاه‌مشق پیش از خط نقاشی اهمیت انتقال متن را از بین برده بود، اما امروزه یکی از زیرمجموعه‌های نقاشی‌خط محسوب می‌شود و به‌طور کلی می‌توان گفت که سایر اشکال خط نقاشی که سابقه کم‌تری نسبت به خط نقاشی در ایران و دنیا دارند، حرف بیشتری برای گفتن به جهانیان دارند.

نمایشگاه گردان دهلیز ۲ ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع نمایشگاه آثار نقاشی و خط «دهلیز ۲» ۱۲ تابلو با سایز یک در یک، در نگارخانه صفوی شهر اصفهان به نمایش درمی‌آید.

وی گفت: در نمایشگاه دهلیز یک، ۲۰ تابلو در سایز یک در یک به نمایش گذاشته شد که همه آن‌ها به فروش رفت، به‌طوری که بعضی از آن‌ها به کشور آلمان ارسال شد.

چیزفهم‌دانشمندیان با بیان اینکه تابلوهای نمایش داده‌شده در هر نمایشگاه تکراری نخواهند بود، تأکید کرد: تابلوهای به نمایش گذاشته‌شده جزو آثار نقاشی‌خط محسوب می‌شود که سبک شخصی خودم هستند و ترکیبی از خط و حجم است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه «دهلیز ۲» در مرحله دوم، در کشور امارات نیز برگزار خواهد شد، تصریح‌کرد: در تابلوها و آثار موجود، از خط‌های تایپوگرافی استفاده‌شده است که به‌صورت فرم‌نویسی و حروف‌نویسی و به‌سبک سیاه‌وسفید ارائه می‌شود.

بیان معاصر تلفیق هنر نقاشی و خط در نمایشگاه «دهلیز ۲»

این هنرمند با بیان اینکه آثار ارائه شده در نمایشگاه قابل فروش هستند، اضافه کرد: در نمایشگاه بعدی که به نام «دهلیز ۳» برگزار می‌شود، آثار به‌صورت رنگی ارائه خواهد شد.

وی گفت: نمایشگاه «دهلیز ۲»، از چهاردهم تا هجدهم مردادماه جاری در نگارخانه صفوی واقع در خیابان خاقانی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند جهت بازدید از نمایشگاه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ مراجعه کنند.

کد خبر 677410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.