استفاده از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی بیماری قلبی

گروهی از محققان کانادایی در حال توسعه هوش مصنوعی برای پیش‌بینی خطر بروز بیماری قلبی هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان دانشگاه ساسکاچوان کانادا در حال توسعه فناوری هوش مصنوعی (AI) به منظور پیش‌بینی بیماری قلبی هستند. پتانسیل هوش مصنوعی در زمینه پزشکی به ویژه در زمینه تجزیه و تحلیل تصاویر پزشکی، بسیار قابل توجه است. مدل‌های هوش مصنوعی و مدل‌های یادگیری عمیق در تجزیه و تحلیل این تصاویر و استخراج ویژگی‌هایی که ممکن است برای پزشکان قابل درک نباشد، مهارت فوق‌العاده‌ای دارد. این ویژگی‌های استخراج شده برای ایجاد بینش بالینی مورد استفاده قرار می‌گیرد، خطر بیماری قلبی عروقی را پیش‌بینی می‌کند و به برنامه‌ریزی درمانی کمک می‌کند.

در حال حاضر، پزشکان از مدل‌های پرخطر استفاده می‌کنند تا به اطلاعات دموگرافیک و نشانگرهای بیوشیمیایی مانند کلسترول برای ارزیابی عوامل خطر قلبی عروقی بیمار دست پیدا کنند. با این وجود، هوش مصنوعی توانایی تجزیه و تحلیل نشانگرهای بیوشیمیایی را دارد که انسان نمی‌تواند آن‌ها را شناسایی کند. هوش مصنوعی با در نظر گرفتن مجموعه داده‌های سه‌بعدی از سی‌تی‌اسکن، درک بهتری از خطر قلبی عروقی بیمار به دست می‌آورد، بنابراین هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که به یک ابزار قدرتمند تشخیصی تبدیل شود.

علاوه بر این، می‌توان از هوش مصنوعی برای اندازه‌گیری سن بیولوژیکی بیمار استفاده کرد. با این وجود، قبل از اینکه الگوریتم هوش مصنوعی چندوجهی دقیق ایجاد شود، لازم است تحقیقات و آزمایش‌های بالینی بیشتری صورت گیرد. در این کارآزمایی‌ها، جمعیت عمومی در نظر گرفته می‌شود و فقط به افراد در معرض خطر محدود نخواهد شد. محققان می‌توانند از مطالعات مبتنی بر جمعیت موجود و مجموعه داده‌های در دسترس عموم برای توسعه الگوریتم‌های هوش مصنوعی استفاده کنند.

فرآیند توسعه و اجرای یک الگوریتم هوش مصنوعی چندوجهی برای پیش‌بینی بیماری‌های قلبی به آزمایش‌ها و اعتبارسنجی‌های گسترده از طریق آزمایش‌های بالینی در مقیاس بین‌المللی نیاز است، در حالی که بعضی از مدل‌های هوش مصنوعی پیش از این تائیدیه‌ای از Health Canada و FDA دریافت کرده‌اند، مدتی طول می‌کشد تا یک الگوریتم هوش مصنوعی دقیق و با کاربرد گسترده ایجاد شود.

کد خبر 677320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.