تحصیل ۲۲۴ هزار دانش‌آموز در مدارس عشایری ۲۶ استان

در ۲۶ استان کشور بیش از ۲۲۴ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز وجود دارند که در مدارس عشایری مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدرسه عشایری یا مدرسه سیار عشایری، نوعی مدرسه است که از گذشته‌های دور در جامعه عشایری رواج داشته است؛ این مدرسه به‌طور معمول در چادر برپا می‌شود و معلمان آن همراه با ایل کوچ می‌کنند؛ این در حالی است که تجهیزات و نیروی انسانی دو موضوع اساسی در زمینه مدارس عشایری است که در کنار استاندارد سازی فضای آموزشی نیازمند توجه ویژه است.

برگزاری اردوی تشکیلاتی برای ۱۳۰۰ دانش‌آموز عشایری

علی تیرگیر، سرپرست دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش از برگزاری اردوی تشکیلاتی دانش‌آموزی برای ۱۳۰۰ دانش‌آموز عشایری خبر داد و اظهار کرد: ما در ۲۶ استان بیش از ۲۲۴ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز داریم که در مدارس عشایری مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: از جمله برنامه‌های سالانه ما برگزاری اردوی دانش‌آموزی برای دانش‌آموزان عشایری است که این اردو تنها اردوی تشکیلاتی دانش‌آموزی محسوب می‌شود و شامل بخش‌های مختلف در زمینه‌های مختلف است.

سرپرست دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال بیست و دومین دوره اردو یاد شده با رویکردی متفاوت نسبت به سال قبل و در مشهد برگزار شد، تصریح کرد: این اردو هفدهم تا بیست‌وهفتم تیرماه سال جاری در مشهد برگزار شد، امسال میزبان ۱۳۰۰ دانش‌آموز متشکل از ۶۵۰ دانش‌آموز دختر و ۶۵۰ دانش‌آموز پسر بودیم که این دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی و پرورشی در مدارس عشایری خود برتر بودند و وجه تمایزی نسبت به سایر دانش‌آموزان داشتند از جمله آن که زیارت‌اولی بودند.

وی گفت: این اردو در دو بخش یکی برای دختران و دیگری برای پسران طی چهار تا پنج روز برگزار شده و در آن ۱۰ برنامه ذیل ساحت‌های نظام تعلیم و تربیت تعریف شده بوده است.

تیرگیر با تاکید بر اینکه رویکرد ما در این اردو تمام ساحتی بود، اضافه کرد: ما شش ساحت در نظام تعلیم و تربیت داریم، از سوی دیگر برآیند اهداف بالادستی نظام تعلیم و تربیت از جمله سند تحول بنیادین نیز تربیت تمام‌ساحتی است؛ از این‌رو برای این اردو برنامه تعریف کردیم تا دانش‌آموزان از آن بهره‌مند شوند. انسجام ملی، تقویت هویت ملی، ایجاد روحیه خودباوری و امید به آینده در بین دانش‌آموزان نیز از جمله اهداف ما برای برگزاری این اردو بود.

وی با اشاره به تاکید رئیس‌جمهور به برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت، گفت: در همین راستا یکی از برنامه‌های ما در این اردو را راهیان پیشرفت تعریف کردیم و یک روز دانش‌آموزان از شرکتی در خراسان رضوی بازدید کردند، یکی از راهبردهای سند تحول این است که برنامه محوری بر کتاب محوری غلبه کند و برنامه‌ریزی ما در این اردو به گونه‌ای بود که این امر در اردو محقق شود.

سرپرست دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش افزود: این اردو تشکیلاتی برای ۱۳۰۰ نفر از دانش‌آموزان برتر مقطع متوسطه اول و دوم مدارس عشایری برگزار شده است.

وی برخی از برنامه‌های این اردو را زیارت امام رضا (ع)، پرداختن به بازی‌های بومی و محلی، برگزاری جشنواره غذا، برگزاری کلاس‌های هدایت تحصیلی، برگزاری جلسه‌های روانشناسی تحصیلی و تربیتی و اجتماعی، محفل انس با قرآن در حرم امام رضا (ع)، پرداختن به آسیب اجتماعی، چادرزنی دانش‌آموزان به کمک نیروهای هلال‌احمر و برگزاری برنامه راهیان پیشرفت دانست.

تحصیل ۳.۵ میلیون دانش‌آموز روستایی و عشایری در کشور

پیش‌تر نیز صفرعلی یازرلو، مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و عشایر کشور با بیان اینکه سه میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز روستایی و عشایری در کشور مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد ۲۳۰ هزار نفر در مناطق عشایری سکونت دارند، اظهار کرد: ۱۳ استان مرزی و عشایرنشین در کشور وجود دارد که ۲۵ درصد دانش‌آموزان عشایر و روستایی کشور در این استان‌ها ساکن هستند.

وی با بیان اینکه برای هر هشت نفر در بخش عشایری یک معلم مورد نیاز است، افزود: ۷۵ درصد از کلاس‌های عشایری به صورت چند پایه اداره می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و عشایر کشور با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ هزار و ۳۰۰ فرهنگی از جمله مدیران، معلمان و مشاوران در این بخش مشغول به کار هستند، تصریح کرد: برنامه توانمندسازی برای آنان انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۱۶ هزار نفر از فرهنگیان در بخش عشایر مستقیم با موضوع آموزش درگیر هستند، گفت: نیازمند ۳ هزار معلم در بخش آموزش و پرورش عشایر هستیم.

یازرلو درباره اعتبارات و سرانه دانش‌آموزان عشایری با اشاره به اینکه ارتقای کیفیت آموزش در این مدارس در دستور کار است، خاطرنشان کرد: برای ارتقای کیفیت کلاس‌های چند پایه از راهبران آموزشی استفاده می‌شود؛ چراکه دانش لازم را در این زمینه دارند.

کد خبر 677316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.