برگزاری مانور لحظه صفر ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات در شهریار

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی و زمین‌شناسی شهریار در خصوص بلایای طبیعی مانور در این منطقه برگزار و مهم‌ترین دستاورد این مانور آشنایی عوامل خدمت‌رسان با توانمندی‌های موجود و در نهایت هم‌افزایی در قالب محور هماهنگی با رویکرد آمادگی بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حامد یزدی‌مهر امروز _سه‌شنبه، دهم مردادماه_ در حاشیه برگزاری مانور لحظه صفر ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران فرمانداری ویژه شهرستان شهریار اظهار کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و زمین‌شناسی شهریار در خصوص بلایای طبیعی این مانور با سناریویی از پیش طراحی شده در این منطقه برگزار و مهم‌ترین دستاورد این مانور آشنایی عوامل خدمت‌رسان با توانمندی‌های موجود و در نهایت هم‌افزایی در قالب محور هماهنگی با رویکرد آمادگی بود.

وی بااشاره به احتمال بروز برخی بلایا مثل فرونشست، زلزله، سیل، فرسایش خاک، آلودگی آب و زمین لرزه در این منطقه افزود: این مانور با هدف سنجش میزان آمادگی دستگاه‌ها در مواجهه با مخاطرات طبیعی از جمله پاسخ به حادثه فرضی که در قالب سناریویی در نظر گرفته شده بود انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران در خصوص وجود سه فرودگاه مهرآباد، امام خمینی (ره)، پیام کرج و نیروگاه برق فردیس، پالایشگاه نفت و بنزین، انبار نفت پادگان‌های ارتش در نزدیکی شهریار گفت: اجتماع تمام این موارد، آمادگی دستگاه‌های شهرستانی جهت مقابله با تهدیدات احتمالی را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه هرگونه اقدام و فعالیتی که هدف آن ارتقای سطح آمادگی تیم‌های واکنش اضطراری، کارکنان عملیاتی و افراد جامعه است، به عنوان جزئی از مرحله آمادگی و کاهش خطر در سوانح و حوادث محسوب می‌شود، ادامه داد: این مانور در ساعت شش صبح امروز _سه‌شنبه، دهم مردادماه_ با هدایت مسئولان دستگاه‌های ماده دوی قانون مدیریت بحران آغاز شد و در ساعات اولیه فراخوان تمام تجهیزات دستگاه‌های خدمت‌ رسان به فوریت به محل تعیین شده گسیل شدند و در شهرستان شهریار دستگاه‌های شهرستانی از آمادگی حضور و توان مقابله‌ای مناسبی برخوردار بودند.

یزدی‌مهر هدف نهایی برگزاری این مانور را بررسی توان مقابله‌ای شهرستان در مواجهه با حوادث طبیعی دانست و تصریح کرد: طی برگزاری این مانور مقرر شد دستگاه‌های شهرستانی در شهریار برنامه شرایط اضطراری خود را تهیه و به فرماندار به عنوان رئیس ستاد پیشگیری تحویل دهند تا در شرایط آرام غیربحرانی نقاط ضعف خود را احصاء، پیگیری و رفع کنند.

وی با اشاره به اینکه حسن اجرای مانور، نقش مهم آن در ایجاد آمادگی و ضرورت انجام واکنش صحیح و سریع در برابر بحران‌ها است، افزود: نتایج حاصل از این مانورها موجب کاهش تلفات، خسارات و افزایش پایداری و تاب آوری جامعه می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران با بیان اینکه تاب‌ آوری در تمام اجزای یک استان مطرح می‌شود و ضرورت افزایش تاب‌ آوری دستگاه‌ها در حوزه مدیریت بحران‌های احتمالی مورد تاکید است، خاطرنشان کرد: بحران ممکن است در هر زمان و مکانی اتفاق بیافتد و تمام افراد باید با تمام توان و تجهیزات در آمادگی کامل به سر ببرند تا خسارت‌های ناشی از بحران احتمالی به کم‌ترین میزان خود برسد و هیچ کوتاهی در این زمینه قابل قبول نخواهد بود.

وی گفت: در این مانور دستگاه‌ها با توجه به ماهیت ذاتی نسبت به میزان آمادگی تیم‌های مربوط عملیاتی، نقاط قوت و ضعف، سرعت عمل، دقت در تهیه و ارسال تجهیزات و اعزام نیروهای عملیاتی بر اساس فرم‌های ارزیابی مورد سنجش قرار گرفتند.

یزدی‌مهر از صدور هشدار زرد وزش باد شدید توسط هواشناسی خبر داد و اظهار کرد: با توجه به این پیش‌بینی به ساکنان نواحی جنوبی و غربی استان توصیه می‌شود از قرار گرفتن زیر درختان فرسوده و تابلوهای تبلیغاتی خودداری کنند و سالمندان، کودکان و بانوان باردار با توجه به امکان بروز گرد و غبار انتقالی از استان‌های همجوار از حضور در فضای باز بپرهیزند.

کد خبر 677234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.