برچیده شدن نماد ۴۵۰ ساله پاریس به بهانه المپیک

کتابفروشان سنتی پاریس که برای بیش از ۴۵۰ سال تجارت خود را در سواحل رودخانه سن حفظ کرده‌اند، از جمع‌آوری موقت غرفه‌های خود برای برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ خودداری می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یک سال تا افتتاحیه بازی‌های المپیک پاریس زمان باقی مانده و پایتخت فرانسه مشغول آماده‌سازی‌های لازم است، با این حال مسیر این آماده‌سازی چندان هموار نیست و پایتخت را با مشکلات و درگیری‌هایی مواجه کرده است.

پاریس در جدیدترین اقدامات، فروشندگان سنتی کتاب‌های مستعمل، عتیقه و قدیمی شهر معروف به بوکوینیست را در مقابل خود دارد که تجارت خود را در بخش‌های وسیعی از سواحل سن حفظ کرده‌اند. تعداد این فروشندگان ۲۴۰ نفر است که از ۹۰۰ غرفه سبز برای فروش کتاب‌های خود استفاده می‌کنند و آغاز تجارت آن‌ها را می‌توان از قرن هفدهم ردیابی کرد.

اختلافات موجود میان مقامات شهری پاریس و این فروشندگان سابقه‌ای طولانی دارد. در حال حاضر نیز پلیس از آن‌ها خواسته است میزها و غرفه‌های چوبی خود را از امتداد رودخانه جمع کنند تا شهر بتواند مقدمات برگزاری مراسم افتتاحیه را در بیست‌وششم جولای ۲۰۲۴ آماده کند، با این وجود تاجران کتاب به‌شدت در برابر این اقدام مقاومت می‌کنند.

برچیده شدن نماد ۴۵۰ ساله پاریس به بهانه المپیک

افتتاحیه المپیک تنها دلیل عنوان‌شده توسط پلیس برای برچیدن غرفه‌های کتاب‌فروشان سنتی نیست و این نهاد اعلام کرده است که به دلایل امنیتی نیاز دارد فروشندگان تفرجگاه‌هایی را که در اشغال خود دارند، تخلیه کنند تا خطر حملات تروریستی به‌واسطه افزایش امکان استقرار نیروهای پلیس در این نواحی به حداقل برسد. این اقدام به معنای حذف غرفه‌های نمادین ۴۵۰ ساله‌ای است که برای به‌نمایش گذاشتن کتاب‌های دست دوم در کناره‌های رودخانه سن بنا شده‌اند و به‌عنوان نماد اصلی پاریس شناخته می‌شوند.

حذف این غرفه‌ها در حال حاضر بزرگترین مشکل پایتخت فرانسه در مسیر آمادگی برای المپیک است، چراکه به گفته انجمن فرهنگی کتاب‌فروشان پاریس آن‌ها هیچ قصدی برای جابه‌جایی ندارند. دلیل مقاومت آن‌ها این است که تاجران کتاب معتقدند مسئولان شهری برگزاری مراسم افتتاحیه المپیک را بهانه‌ای برای حذف دائمی آن‌ها از محل سنتی خود در حاشیه رودخانه قرار دهند، حال آن‌که بازار کتاب دست دوم پاریس بزرگترین بازار در نوع خود در سطح جهان به‌شمار می‌رود و به همین واسطه به یکی از نمادهای پایتخت فرانسه تبدیل شده است.

دولت محلی پاریس برای رفع مشکل تصمیم به مداخله دیپلماتیک در این درگیری گرفته و شهرداری پیشنهاد کرده است که هزینه‌های جابه‌جایی همچنین بازسازی و نصب مجدد غرفه‌ها را به مبلغ ۱.۵ میلیون یورو تأمین کند. علاوه بر این، مقامات شهری پیشنهاد ایجاد دهکده کتاب‌فروشان را در منطقه‌ای نزدیک به رود سن ارائه و پیشنهاد داده‌اند که بازار کتاب پاریس را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو بگنجانند، با این حال مباحثات هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

برچیده شدن نماد ۴۵۰ ساله پاریس به بهانه المپیک

کد خبر 677178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.