ایران در یک قدمی مهار مصرف دخانیات

سازمان جهانی بهداشت (WHO) طی گزارشی اعلام کرد که هشت کشور از جمله ایران در یک‌قدمی پیوستن به کشورهای پیشگام در امر مهار مصرف دخانیات قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کاهش مصرف دخانیات در کشور یکی از اقداماتی است که دولت‌ها و نهادها تاکنون انجام دادند، چراکه مصرف دخانیات نه تنها سلامت بزرگسالان بلکه سلامت نوجوانان و افرادی که دود سیگار را استنشاق می‌کنند را نیز تهدید می‌کند.

سیگار کماکان عامل اصلی مرگ‌ومیرهای قابل پیشگیری در جهان است و سالانه هشت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند و در این میان سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز به علت استنشاق دود دست‌دوم و قرار گرفتن در معرض دود افراد سیگاری جان می‌دهند.

این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که هشت کشور شامل ایرلند، نیوزیلند، اسپانیا، ایران، اردن، ماداگاسکار، مکزیک و اتیوپی نیز در یک قدمی اتخاذ تمام تدابیر کنترل مصرف دخانیات در جوامع خود هستند.

ضرورت افزایش ممنوعیت‌های تبلیغات جهت کاهش مصرف دخانیات

از این رو سازمان جهانی بهداشت (WHO) طی گزارشی در ۳۱ ژوئیه اعلام کرد که هشت کشور از جمله ایران در یک‌قدمی پیوستن به کشورهای پیشگام در امر مهار مصرف دخانیات قرار دارند و تنها چهار کشور برزیل، موریس، هلند و ترکیه تاکنون تمام اقدامات لازم را در مبارزه با مصرف دخانیات و «آفت مرگبار» سیگار کشیدن، دریافت کرده‌اند.

همچنین هشت کشور شامل ایرلند، نیوزیلند، اسپانیا، ایران، اردن، ماداگاسکار، مکزیک و اتیوپی نیز در یک قدمی اتخاذ تمام تدابیر کنترل مصرف دخانیات در جوامع خود هستند.

نهاد بهداشتی سازمان ملل متحد از کشورها خواست که به‌کارگیری اقدامات لازم را برای کاهش مصرف دخانیات از جمله اجرای ممنوعیت‌های تبلیغات، نصب هشدارهای بهداشت و سلامت روی پاکت‌های سیگار، افزایش مالیات دخانیات و ارائه کمک به افراد مایل به ترک سیگار، افزایش دهند.

موریس و هلند نیز اکنون مانند برزیل و ترکیه در اجرای تمام‌عیار توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت پیشگام هستند؛ پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر، برابر با ۷۱ درصد از جمعیت جهان دست‌کم با یک مورد از تمهیدات کنترل دخانیات محافظت می‌شوند، این رقم پنج برابر بیشتر از آمار مربوط به ۲۰۰۷ است.

نرخ جهانی شیوع استعمال دخانیات از ۲۲.۸ درصد در ۲۰۰۷ به ۱۷ درصد در ۲۰۲۱ کاهش یافته است، همچنین بدون این کاهش نرخ، شمار سیگاری‌های جهان می‌توانست ۳۰۰ میلیون نفر بیش از شمار کنونی باشد.

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت اظهار کرد: به آرامی اما با اطمینان، افراد بیشتری در مقابل آسیب‌های دخانیات محافظت می‌شوند، همچنین سازمان جهانی بهداشت آماده حمایت از کشورهایی است که قصد دارند مردم خود را در مقابل اثرات مرگبار استعمال دخانیات محافظت کنند.

سیگار کماکان عامل اصلی مرگ‌ومیرهای قابل پیشگیری در جهان است و سالانه هشت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند و در این میان سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز به علت استنشاق دود دست‌دوم و قرار گرفتن در معرض دود افراد سیگاری جان می‌دهند.

دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر در ۴۴ کشور جهان از مراقبت و محافظت هیچ‌یک از اقدامات ضد دخانیات تعریف‌شده این سازمان برخوردار نیستند و ۵۳ کشور جهان هنوز ممنوعیت کامل استعمال دخانیات را بر اساس توصیه‌های مراکز بهداشتی و جهانی، اعمال نکرده‌اند.

رودیگر کرچ، مدیر ارتقای سلامت سازمان جهانی بهداشت این وضع را به صورت کامل ناپذیرفتنی توصیف کرده است.

در گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت، مقررات و تمهیدات اتخاذ شده درباره سیگارهای الکترونیک «بسیار ناچیز» توصیف و از آن انتقاد شده است.

محدود و اندک بودن مقررات را در مورد سیگارهای الکترونیکی که در ۱۲۱ کشور در سراسر دنیا اعمال می‌شود، محکوم کرد که ۷۴ کشور، برابر با یک‌سوم دنیا، هیچ‌گونه مقرراتی برای کنترل سیگارهای الکترونیک در نظر نگرفته‌اند و هیچ‌گونه ممنوعیتی برای استفاده از این محصولات در اماکن عمومی اتخاذ نکرده‌اند و الزاماتی چون برچسب‌زنی یا منع تبلیغات آن‌ها را نیز اعمال نمی‌کنند.

۸۸ کشور با دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت، مقررات حداقل سن برای خرید سیگار الکترونیک ندارند، همچنین شمار بسیار کمی از کشورها اقدامات محافظت از کودکان را در مقابل سیگار در نظر گرفته‌اند و این بسیار حیرت‌آور است.

استعمال دخانیات دروازه ورود به انواع بزه‌ها

پیش‌تر نیز سیدمهدی میرجهانیان، مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، استعمال دخانیات را دروازه ورود به انواع بزه‌ها و روی‌آوردن به دیگر مواد مخدر می‌داند و اظهار کرد: در سال جاری تبلیغات دخانیات به عنوان عامل خطر از سوی وزارت بهداشت شناخته شد، از این رو این مهم به عنوان برنامه محوری به تمام مراکز در سطح استان‌ها ابلاغ شد.

وی با اشاره به آمار سال ۱۴۰۰ در خصوص مصرف‌کنندگان دخانیات، افزود: به طور تقریبی ۱۴ درصد از افراد بالای ۱۸ سال دخانیات مصرف می‌کنند که مصرف متوسطه روزانه هر فرد به ۱۲ نخ می‌رسد.

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه مصرف روزانه قلیان در افراد ۱۸ سال ۴.۵ درصد ثبت شده است. تصریح کرد: حدود ۴.۳ درصد از نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله مصرف‌کننده دخانیات هستند که بیش از ۱۳ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آمار مصرف سیگار در استان اصفهان حدود ۱۵ درصد است، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر سن شروع مصرف سیگار کاهش یافته است، همچنین بر اساس مطالعات حدود ۴۰ درصد از نوجوانان در معرض دود سیگار قرار دارند، لازم است آگاهی‌رسانی شود که مصرف دخانیات تیشه‌ای تیز بر ریشه سلامتی افراد است.

کد خبر 677162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.