ثبت تولید روزانه نزدیک به ۳.۲ میلیون بشکه نفت

وزیر نفت با اعلام اینکه تولید نفت خام در پایان مردادماه به سه میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه می‌رسد، گفت: امسال ۱۵ میلیارد دلار پروژه نیمه‌کاره به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش ایمنا، جواد اوجی در نشست شورای پدافند غیرعامل با اشاره به نیاز داخلی و بین‌المللی به فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: هرچه نفت و گاز بیشتری را در پتروپالایشگاه‌ها به فرآورده تبدیل کنیم، به دلیل آن که تحریم نیستند، می‌توانیم محصولات خود را در دنیا بفروشیم.

وی از برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های صنعت نفت و گاز خبر داد و افزود: امسال ۱۵ میلیارد دلار پروژه‌های نیمه‌کاره به بهره‌برداری می‌رسد که این میزان در سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار بود.

وزیر نفت از فشارافزایی پارس جنوبی به عنوان اولویت‌دارترین پروژه وزارت نفت نام برد و گفت: ۷۰ درصد گاز مورد نیاز کشور از این میدان که با قطر مشترک است، تأمین می‌شود.

اوجی با یادآوری اینکه از یک میلیارد مترمکعب گاز تولیدی در کشور ۷۰۰ میلیون مترمکعب آن از پارس جنوبی تأمین می‌شود، اظهار کرد: ۵۰ درصد تولید بنزین کشور که از خوراک میعانات گازی تولید می‌شود از این میدان است یعنی بسیاری از پالایشگاه‌های کشور مانند ستاره خلیج‌فارس که ۳۶ میلیون لیتر تولید بنزین در کشور دارد، از میعانات گازی این میدان خوراک خود را تهیه می‌کند.

وی با بیان اینکه انرژی موجود در میدان پارس جنوبی فناناپذیر نیست، افزود: برداشت از میادین نفت و گاز به‌تدریج این میدان را با افت فشار روبه‌رو می‌کرد و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود طی چند سال آینده این میدان کاهش تولید داشته باشد.

وزیر نفت تصریح کرد: مطالعات این کار رو به اتمام است و با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل شرکت‌های داخلی که امروز بیش از ۸۰ درصد تجهیزات و نیازهای صنعت را تولید می‌کنند، این کار انجام خواهد شد.

اوجی با بیان اینکه در زمستان ۱۴۰۰ برابر ۲۵ درصد سقف ذخایر سوخت مایع در نیروگاه‌ها پایین‌تر از همیشه بود، افزود: ناترازی انرژی در زمستان ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را که به دلیل نبود سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز به وجود آمده بود را مدیریت کردیم و نگذاشتیم در بخش خانگی قطعی گاز صورت گیرد، در عین حال امنیت انرژی صنایع نیز تأمین شد.

اوجی با اشاره به حمله سایبری به ۴ هزار و ۴۰۰ جایگاه سوخت در کشور در ابتدای دولت سیزدهم گفت: به لطف الهی و با تلاش مردم و همه ارکان صنعت نفت، خوشبختانه نگذاشتیم مشکلی برای مردم پیش آید.

وی با اعلام اینکه تولید نفت خام در کشور روزانه به ۳ میلیون و ۱۹۰ هزار بشکه رسیده است، اظهار کرد: این میزان در پایان مردادماه به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

اوجی گفت: ۱۰۰ درصد تعهدات بودجه‌ای وزارت نفت در تأمین درآمد ارزی کشور در سال ۱۴۰۰ تحقق یافت و در ۱۴۰۱ هم فروش نفت هم میعانات بیش از ۹۴ درصد و در تبصره ۱۴ هم بیش از ۸۵ تا ۸۷ درصد بوده است.

وی همچنین تصریح کرد: فاز ۱۱ در نقطه صفر مرزی، میدان مشترک پارس جنوبی ایران و قطر قرار گرفته است و تا یک مدتی هیچ کار اجرایی انجام نمی‌شد، در نهایت با کار خلاقانه‌ای که انجام شد، فاز ۱۱ سه سال زودتر بهره‌برداری شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 677150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.