جان تالاب آب شیرین امیرکلایه در خطر است

باوری غلط درباره آتش زدن کاه و کلش برای نابودی کرم ساقه‌خوار در شالیزارها برای فصل زراعی آینده جان تالاب امیرکلایه را نشانه گرفته است؛ این در حالی است که آتش زدن کاه و کلش شالیزارهای اطراف تالاب امیرکلایه برای محیط زیست این اکوسیستم ارزشمند، خطر دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تالاب امیرکلایه در ۳۶ کیلومتری شمال شرق لاهیجان قرار دارد و دارای وسعتی به اندازه‌ی ۱۲۳۰ هکتار است و عمق آن به طور تقریبی به ۸۵ متر می‌رسد. ویژگی منحصر به فردی که سبب شده این تالاب در سطح جهان مشهور شود این است که آب آن شیرین است و در یک کیلومتری دریا قرار دارد.

تالاب امیرکلایه زیستگاه انواع پرندگان، خزندگان، ماهیان و دوزیستان محسوب می‌شود، همچنین دسترسی به این تالاب در حال حاضر از طریق جاده کنار گذر چمخاله به کیاشهر امکان پذیر است. در این تالاب امکان قایق سواری و ماهیگیری نیز وجود دارد.

باورهای غلط جان تالاب امیرکلایه را نشانه گرفته است

علی امیری، رئیس اداره محیط زیست لاهیجان با اشاره به باوری غلط درباره آتش زدن کاه و کلش برای نابودی کرم ساقه‌خوار در شالیزارها برای فصل زراعی آینده که جان تالاب امیرکلایه را نشانه گرفته است، اظهار کرد: آتش زدن کاه و کلش شالیزارهای اطراف تالاب امیرکلایه برای محیط زیست این اکوسیستم ارزشمند خطر دارد.

وی با بیان اینکه تالاب امیرکلایه یکی از تالاب‌های منحصر به فرد گیلان محسوب می‌شود که دارای آب شیرین و نزدیک به دریا است، افزود: امسال شاهد آتش‌سوزی در تالاب امیرکلایه نبودیم، اما سال گذشته آتش‌سوزی در این زیستگاه ارزشمند رخ داد.

رئیس اداره محیط زیست لاهیجان تصریح کرد: به منظور آمادگی مقابله با حوادث آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، کارگاه آموزشی و مانور اطفای حریق برگزار کردیم، زیرا با توجه به گرمای هوا و پوشش گیاهی در این مناطق و به تبع آن افزایش احتمال وقوع آتش‌سوزی در زیستگاه‌ها و همچنین حساسیت و اهمیت تالاب‌ها، لزوم آشنایی هرچه بیشتر با روش‌های مقابله با این‌گونه حوادث که بیشتر بر اثر بی‌توجهی و سهل‌انگاری یا گاهی به دلیل سوزاندن پوشش گیاهی تالاب یا مزارع اطراف به وقوع می‌پیوندد، بیشتر احساس می‌شود، از این رو برای تحقق این امر از مشارکت جوامع محلی بهره گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه شالیزارهای زیادی در اطراف تالاب امیرکلایه وجود دارد، اضافه کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت برنج به صورت موردی، ممکن است کشاورزانی اقدام به آتش زدن کاه و کلش کنند که این امر موجب آتش‌سوزی در تالاب می‌شود و آسیب‌های جدی به این اکوسیستم ارزشمند وارد می‌کند، بنابراین برای پیشگیری از این مورد اقدامات مختلفی از جمله آموزش و ترویج فرهنگ فروش کاه و کلش و یا نگهداری از آن برای خوراک دام انجام شده است.

امیری ادامه داد: اگر آتش‌سوزی یا تصرفی در تالاب امیرکلایه صورت گیرد، برخی از گونه‌های جانوری و گیاهی آن در خطر خواهند بود.

وی افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته با فرمانداری، بخشداری و شورای بخش رودبنه، اداره منابع طبیعی، جمعیت هلال‌احمر، بسیج، دهیاران و شورای روستاهای حاشیه تالاب و یگان حفاظت و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان، مردم با روش‌های مقابله با آتش‌سوزی در زیستگاه‌ها بیشتر آشنا شدند؛ همچنین مطالبی مفید و ارزشمند در زمینه انواع حریق و نحوه اطفای آن و استفاده از انواع تجهیزات و خاموش‌کننده‌های آتش و کاربرد آنها آموزش داده شده است.

رئیس اداره محیط زیست لاهیجان با بیان اینکه تالاب امیرکلایه از مکان‌های امن جهت زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در گیلان است و سال گذشته در فصل مهاجرت شاهد فرود جمعیت مطلوبی از این مهمانان زیبا در این تالاب بودیم، گفت: در حال حاضر به صورت موردی مشاهده خوتکاهای پر سفید در تالاب امیرکلایه لاهیجان به ما گزارش شده است و امیدواریم امسال شاهد جمعیت بیشتری از پرندگان مهاجر در این اکوسیستم ارزشمند باشیم.

برخورد دستگاه قضا با مسئولانی که با ترک فعل موجب تشدید آتش‌سوزی تالاب امیرکلایه شدند

پیش‌تر نیز حجت الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی، رئیس کل دادگستری استان گیلان از برخورد قاطع دستگاه قضا با مسئولانی که با ترک فعل و عدم مسئولیت‌پذیری موجب تشدید آتش‌سوزی تالاب بین المللی امیرکلایه رودبنه شدند، خبر داد.

وی با اشاره به حریقی که در این تالاب صورت گرفته بود، افزود: تحقیقات کامل در خصوص مقصرین حادثه باید در اسرع وقت صورت گیرد زیرا در چنین مواردی افراد سودجو به طمع تصرفاتی که در آینده متصور هستند، اقدام به چنین آتش سوزی‌هایی در تالاب‌های استان می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان گیلان با بیان اینکه در سال‌های گذشته در تالاب انزلی نیز شاهد آتش‌سوزی و پس از آن تصرفات غیرمجاز بوده‌ایم، گفت: برخورد دستگاه قضائی در مورد این متخلفان، قاطعانه و شدید خواهد بود.

هشدار نسبت به خشک شدن تالاب جهانی "امیر کلایه" لاهیجان

سال ۸۰ بود که جمعی از کارشناسان محیط زیست گیلان عنوان کردند: تالاب جهانی آب شیرین "امیر کلایه" شهرستان لاهیجان با خطر جدی خشک شدن و نابودی روبه‌رو است، همچنین ضمن هشدار به روند تخریب این تالاب بین‌ المللی، خواستار توجه مردم و مسئولان به یکی از معدود تالاب‌های آب شیرین، جهان شدند.

مهیار سکری، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست گیلان در آن زمان اظهار کرد: تعرض‌های مختلف مردم و تغییر شرایط اکولوژیکی و کاهش وسعت تالاب، آینده آن را با تهدید جدی نابودی روبه‌رو کرده است.

وی افزود: روند تخریب و تعرض ساکنان اطراف تالاب بین‌ المللی امیرکلایه به حدی است که بخش‌های مختلفی از آن اکنون در معرض نابودی کامل قرار دارد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست گیلان استفاده بیش از حد از آب تالاب برای استفاده در مزارع برنج، خشکاندن محیط‌های غرقابی تالاب و تبدیل آن به مزارع کشاورزی را از دلایل مهم نابودی این تالاب دانست.

وی گفت: ورود انواع سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی موجب تغییرات شدید اکولوژیکی در این تالاب شده و ضربات جبران ناپذیری بر پیکره آن وارد کرده است؛ همچنین ورود میزان بالای کودهای فسفاته به تالاب از دلایل مهم تهدید این اکوسیستم است.

کد خبر 677142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.