زردی نوزاد چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

فوق تخصص نوزادان و متخصص کودکان گفت: حدود ۶۰ درصد نوزادان رسیده و ۸۰ درصد نوزادان نارس دچار درجاتی از زردی خواهند شد و زمان و نوبت شروع این زردی روز سوم تا چهارم تولد نوزاد است که به مرور زمان آثار زردی نوزاد کمتر می‌شود.

بهزاد برکتین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به علت بروز زردی در دوره نوزادی انسان، اظهار کرد: زردی نوزادی به افزایش میزان بیلی‌روبین بیشتر از حد پایه اطلاق می‌شود و این اتفاق باعث می‌شود میزان بیلی‌روبین سطح گردش خون افزایش یابد و رنگ پوست نوزاد زرد شود.

وی با بیان اینکه سیر زردی نوزادی ابتدا از اندام‌های فوقانی سر و صورت شروع می‌شود، افزود: هرچه قدر زردی نوزاد پیشرفت می‌کند قسمت‌های تحتانی بدن هم زردتر می‌شود، با روند بهبودی نوزاد این جریان به شکل برعکس اتفاق می‌افتد، ابتدا قسمت‌های تحتانی بدن بهبود پیدا کرده و در نهایت اندام‌های فوقانی بهبود می‌یابند.

فوق تخصص نوزادان و متخصص کودکان تصریح کرد: حدود ۶۰ درصد نوزادان رسیده و ۸۰ درصد نوزادان نارس دچار درجاتی از زردی خواهند شد و زمان و نوبت شروع این زردی روز سوم تا چهارم تولد نوزاد است، به مرور زمان آثار زردی نوزاد کمتر می‌شود.

زردی نوزاد در حد فیزیولوژیک مانند یک آنتی‌اکسیدان عمل کند

وی ادامه داد: در نژاد ایرانی‌ها نوبت دومی هم برای شیوع زردی نوزاد وجود دارد و گاهی در روزهای هفتم تا نهم تولد نوزاد اتفاق می‌افتد، نکته حائز اهمیت اینکه اغلب زردی‌های نوزادی در دو هفته اول تولد از بین خواهد رفت.

برکتین در خصوص علل بروز زردی در بین نوزادان، اظهار کرد: علل زیادی برای بروز زردی نوزادی وجود دارد، موردی که بیشتر با آن مواجه هستیم زردی‌های فیزیولوژیک است، یعنی زردی‌هایی که به شکل طبیعی برای تمام نوزادان انسان اتفاق می‌افتد. زردی در حد فیزیولوژیک می‌تواند منافع زیادی برای نوزاد به همراه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: زردی در حد فیزیولوژیک می‌تواند به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و باعث پیشگیری از بعضی تغییرات در نوزاد شود، این نوع زردی می‌تواند ریسک حملات سکته در دوره نوزادی را هم کمتر کند و اثرات حفاظتی روی ساختمان‌های مغزی نوزاد و اثرات فیزیولوژیکی زیادی به همراه دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: خانواده‌ها باید بدانند زردی نوزادی یک چاقوی دو لبه است یعنی موارد فیزیولوژیک آن نیازی به درمان ندارد والدین نوزاد و پزشک معالج باید به موارد پاتولوژیک و بیمارگونه توجه کنند تا بیلی‌روبین نوزاد به حد نرمال برسد. باید خانواده‌ها هر زمانی که متوجه شدند پوست نوزاد زردرنگ است برای درمان به پزشک مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه اگر درمان زردی نوزادان دیر اتفاق بیفتد عوارضی را به دنبال دارد، افزود: مهم‌ترین عوارضی که ایجاد می‌شود عارضه روی سیستم مغزی و سیستم سی‌ان‌اس (CNS) است، مراکزی در مغز وجود دارد که به افزایش میزان بیلی‌روبین بدن حساس است.

روند درمان برای نوزادان دچار زردی

برکتین تاکید کرد: وقتی بیلی‌روبین رسوب کند هسته‌های قاعده‌ای باعث می‌شود نوزاد دچار نوعی از فلج مغزی (CP سی‌پی) شود، این اتفاق موجب بروز اختلالات حرکتی شده و روی سیستم شنوایی نوزاد تأثیر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: اگر زردی نوزاد زود تشخیص داده نشود و درمان مناسب انجام نگیرد، احتمال دارد به این سمت پیش برود. از سویی امروزه شاهدیم بروز این نوع از فلج مغزی در بین نوزاد بسیار کمتر شده است، به دلیل اینکه والدین آگاه‌تر شدند و سطح مراقبت‌های آنها از نوزاد افزایش پیدا کرده است.

فوق تخصص نوزادان و متخصص کودکان در خصوص روند درمان برای نوزادان دچار زردی، گفت: اگر عدد زردی نوزاد به عدد درمانی مطرح در دوران جنینی و سن تولد برسد فتوتراپی یا درمان با نور برای نوزاد شروع می‌شود، اصل درمان زردی نوزادی فتوتراپی است و عارضه درازمدتی ندارد و با اندیکاسیون‌های علمی توسط پزشکان انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دومین درمان برای رفع زردی نوزاد تعویض خون است، هنگامی که عدد زردی بسیار بالا باشد، بیمار باید در بیمارستان بستری و تعویض خون انجام شود تا میزان بیلی‌روبین و آنتی‌بادی‌هایی که در بدن نوزاد در گردش است خارج شود و زردی نوزاد کنترل شود.

کد خبر 677050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.