اقتصاد خصوصی شاه‌کلید رفع بحران انرژی است

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: هیچ گریزی به‌جز حرکت به سمت اقتصاد خصوصی وجود ندارد، یعنی دولت تنها نقش سیاست‌گذار را ایفا کند نه اینکه یک بنگاه‌دار باشد؛ این اقدام شاه‌کلید عبور از بحران در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود گلشیرازی امروز _سه‌شنبه دهم مردادماه_ در همایش انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدید پذیر که توسط سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران (ساتبا) و با همکاری انجمن سازندگان و تأمین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتکا) برگزار شد، با اشاره به اینکه اقتصاد شامل سه رکن خانوار، بنگاه و سیاست‌گذار است، اظهار کرد: اگر سیاست‌گذاری داشته باشیم اما بنگاه‌های اقتصادی در جهت تحقق این سیاست‌گذاری‌ها عمل نکنند، به نتیجه نمی‌رسیم.

وی با بیان اینکه در بیش از یک دهه گذشته در کشور نرخ تشکیل سرمایه منفی بوده است، افزود: میزان استهلاک بنگاه‌ها و صنایع از میزان سرمایه‌گذاری فزونی گرفته است که نشان می‌دهد سیاست‌گذاری‌های این حوزه موفق نبوده است و بنگاه‌های اقتصادی کشور نیز در تحقق سیاست‌های کشور به‌خوبی عمل نکرده‌اند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: نتیجه این اقدامات نادرست، قطع یک‌روزه برق صنایع در هفته است، در صورتی که اصفهان قطب صنعتی کشور است؛ وقتی انرژی وجود نداشته باشد، تولید و در نهایت رفاه شهروندان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: هیچ گریزی به جز حرکت به سوی اقتصاد خصوصی وجود ندارد، یعنی دولت تنها نقش سیاست‌گذار را ایفا کند نه اینکه یک بنگاه‌دار باشد؛ این اقدام شاه‌کلید عبور از بحران است.

گلشیرازی افزود: اگر یک روز در هفته برق صنایع قطع باشد، باعث از دست رفتن ۱۵ درصد از GDP کشور می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه مهم‌ترین چالش موجود در اصفهان به عنوان قطب صنعتی کشور، توزیع نامتوازن در چند دهه گذشته بوده است، اظهار کرد: در حال حاضر آب، خاک و هوای مناسبی در اصفهان وجود ندارد و رکورددار بیماری در کشور شده‌ایم. بیماری‌های ریوی علت مرگ‌ومیر ۱۰ درصد مردم بوده است.

وی ادامه داد: فولاد مبارکه برای تولید ۶۰۰ مگاوات برق خورشیدی سرمایه‌گذاری کرده است که ۱۰۰ مگاوات آن از اواخر امسال راه‌اندازی می‌شود.

گلشیرازی گفت: سال گذشته تعرفه‌هایی که وزارت نیرو در بخش تجدیدپذیر تعیین کرد، موجب شد توسعه انرژی تجدیدپذیر، روند معکوسی را در پیش گیرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه انقلاب صنعتی چهارم در حوزه انرژی، یکی از چهار محور اصلی این اتفاق بوده است، خاطرنشان کرد: در دهه جاری سرمایه‌گذاری در این حوزه، سرمایه‌گذاری مطلوبی است و متناسب با اتفاقاتی است که در دنیای پیرامون در حال رخ دادن است.

کد خبر 677034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.