تدوین بسته جامع تأمین مالی توسط بانک مسکن

وزیر امور اقتصادی و دارایی از مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره بانک مسکن خواست، در کنار تلاش برای حفظ منافع بانک و سودآوری آن، بسته‌ای جامع برای تأمین مالی بخش مسکن کشور آماده کنند.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت اقتصاد، سیداحسان خاندوزی طی سخنانی در مجمع عمومی عادی سالانه بانک مسکن که در محل وزارت اقتصاد برگزار شد، پس از استماع گزارش هیئت مدیره بانک مذکور، ضمن تقدیر از زحمات مسئولان این بانک اظهار کرد: بانک مسکن یکی از بانک‌هایی است که کارآمدی آن بسیار فراتر از یک بانک تخصصی توسعه‌ای صرف بوده و نقشی اساسی در پیشبرد بخش واقعی اقتصاد، ایجاد رضایتمندی اجتماعی و عدالت اجتماعی دارد.

وی با اشاره به اهداف و برنامه‌های دولت سیزدهم در خصوص تأمین مسکن نیازمندان افزود: توجه به همین دغدغه‌های دولت در خصوص مسکن، ضرورت افزایش ضریب کارآمدی بانک مسکن را گوشزد می‌کند و امیدوارم که سال پیش رو و سال‌های آینده سال‌هایی باشد که شاهد نقش ویژه این بانک در این راستا باشیم.

رئیس مجمع عمومی بانک مسکن تصریح کرد: یکی از آسیب‌پذیری‌های بانک مسکن در حدود یک سال گذشته، این بود که ما فرصت مدیریتی کمی برای پیشبرد امور داشتیم، چرا که متأسفانه دوره اداره بانک به‌وسیله سرپرست، قدری زیادی طول کشید، در حالی که من بسیار تلاش کردم که این دوره از همان مدت مقرر سه یا چهار ماهه قانونی فراتر نرود.

خاندوزی با ابراز امیدواری برای جبران این عقب‌ماندگی به واسطه انگیزه سیدعباس حسینی، مدیرعامل جدید بانک مسکن تأکید کرد: ما در بانک مسکن نیازمند یک برنامه عملیاتی بسیار دقیق، روشن و توأم با وجوه تحولی هستیم.

وی گفت: بانک مسکن یک ذخیره، انباشت تجربه و مدیریت بسیار خوب دارد و به نظر من این یکی از وجوهی است که دلالت دارد بر اینکه باید وضعیت بانک بهتر از شرایط کنونی باشد و بالقوه، انتظار ما نیز از چنین سرمایه‌های خوبی در بانک مسکن این است که بتوانند با فوریت، نسبت به برنامه‌ریزی برای تحقق چشم‌انداز مقطع ۱۴۰۴ (پایان دولت) اقدام کنند و در ادامه، برای مقاطع بعد از آن نیز برنامه‌های عملیاتی تحول‌گرایانه‌ای را در دستور کار بگذارند که بتواند وضعیت بعضی از شاخص‌های بانک را که برای ما و شما چندان رضایت‌بخش نیست، اصلاح کند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: یکی از مصادیق نقاط ضعف بانک مسکن، برخی مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن در مقایسه با رقبای دیگر بانک در شبکه بانکی است که اطلاع دارم، هیئت مدیره بانک، برنامه جامعی برای ایجاد تحول در این خصوص دارد.

وی با بیان اینکه در دوره‌ای، بانک مسکن به لحاظ جذب سپرده‌های مردمی، دست خیلی پری داشت، تصریح کرد: هم اکنون نیز باید شیوه‌ها و طرح‌های خلاقانه، با توجه به تغییر شرایط اقتصادی و نیازها و ذائقه‌های مشتریان، در دستور کار بانک قرار گیرد و امروز وقت آن است که شاهد یک طرح و برنامه قوی‌تر در بانک باشیم و این جزو اموری است که باید خیلی تقویت شود.

وزیر اقتصاد یادآور شد: البته ناترازی یا بی‌انضباطی برخی دیگر از بانک‌ها که موجب جذب جریان سپرده‌ها به سمت آنها می‌شود، ارتباطی به عملکرد شما ندارد و اتفاقاً بعضی بانک‌های دولتی دیگر که آن‌ها نیز کاملاً دارند قانونمند عمل می‌کنند، مثل شما دچار این آسیب شده‌اند.

خاندوزی با ابراز امیدواری برای اصلاح خمیدگی منابع به سمت بانک‌های غیرقانونمند با تدابیر نظارتی بانک مرکزی گفت: به نظرم می‌شود در راستای سیاست‌های جذب منابع، سیاست‌های تسهیلات و سیاست‌های سرمایه‌گذاری و استفاده کردن از شرکت‌ها و زیرمجموعه بانک و امثال آن ابتکارات خوبی را در دستور کار قرار داد که در مجموع بتواند بعضی عقب‌ماندگی‌ها را جبران کند.

وزیر اقتصاد در ادامه گفت: به نظرم در چارچوب برنامه‌هایی که هیئت مدیره بانک مسکن می‌تواند آماده کند، حتماً یک جز مهم باید این باشد که حاکمیت چگونه می‌تواند به ایفای بهتر نقش بانک مسکن کمک کند به این معنی که انتظارات از بانک، یک‌سویه نباشد.

خاندوزی اضافه کرد: با هدف‌گذاری و با توقعاتی که در خصوص موضوع تأمین مالی بخش ساخت‌وساز و عرضه مسکن و خدمات دیگری چون ودیعه از این بانک وجود دارد، حتماً باید تنظیم‌گر نظام بانکی کشور، به شکل ویژه‌ای با بانک مسکن تعامل کند.

وی با بیان اینکه بانک مسکن کاملاً در مسیر تحریک بخش واقعی اقتصاد و حوزه تولید و مسکن به عنوان یکی از شعارهای دولت قرار دارد و کمترین انحراف را از مسیر مورد انتظار دارد، گفت: به جهات متعددی، باید مقام پولی کشور، تدابیر ویژه‌ای را برای بانک مسکن بیندیشد تا بتواند به وظایف خود عمل کند.

وزیر اقتصاد افزود: البته نمی‌توان دست روی دست گذاشت و همه مسائل و موضوعات را به این موضوع ارتباط داد که ما اگر به‌طور مثال فلان اجازه خاص و ویژه را داشتیم، شرایط بهتر می‌بود؛ بلکه باید یک بخشی را هم در داخل خود بانک تمهید کنیم. فراتر از روند سود و زیان بانک، مسئله نقش‌آفرینی بانک و تعاملی است که می‌تواند با سایر ابعاد و ابزارهای بازار سرمایه و بقیه ابزارها داشته باشد.

خاندوزی تصریح کرد: تهیه بسته تأمین مالی مسکن باید یکی از اهداف و اقدامات مجموعه بانک مسکن باشد و تبدیل به یکی از ارکان مهم آن شود.

وی با بیان اینکه، ممکن است در تعریف ابزارهای جدید، نیازمند تعامل با بخش‌های دیگر اقتصاد نیز باشیم، خاطرنشان کرد: برای جامعه‌ای که سوال دارد "من منابع خرد خودم را کجا پس‌انداز کنم که از تورم محفوظ بماند؟ " حتماً یکی از بهترین پاسخ‌دهنده‌ها باید بانک مسکن باشد، منتهی به شرطی که شما در تعامل با بازار سرمایه، فعالانه بتوانید پیشنهادهای خوبی ارائه دهید و چشم‌انداز امیدبخشی برای مردم فراهم کنید.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در خود بخش تسهیلات و مشارکت و تولید مسکن و بسیاری اهداف دیگر نیز بانک باید بتواند به نحوی عمل کند که صرفاً یک بانکدار منفعل نباشد و خود در سیاست‌گذاری تأمین مالی بخش مسکن ایده داشته باشد، به‌طور اساسی شما باید پیشنهاد خود را ببرید و روی میز وزیر راه و شهرسازی بگذارید.

کد خبر 677006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.