سلول‌های بنیادی خون‌ساز چه کاربردی دارند؟

معاون فنی و فناوری‌های نوین انتقال خون استان اصفهان با اشاره به کاربرد سلول‌های بنیادی خون‌ساز، گفت: یکی از اقداماتی که انجام آن در کشور و استان اصفهان در دستور کار قرار دارد، اخذ سلول‌های بنیادی خون‌ساز است.

عیسی جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از اقداماتی که انجام آن در کشور و استان اصفهان در دستور کار قرار دارد، اخذ سلول‌های بنیادی خون‌ساز است. سلول‌های بنیادی، سلول‌هایی هستند که توانایی تبدیل شدن به هر سلول دیگری را دارند و گروهی از این سلول‌ها، سلول‌های بنیادی خون‌ساز هستند.

وی با بیان اینکه این گروه از سلول‌ها، شرایط مورد نیاز برای تولید روزانه سلول‌های خونی را فراهم می‌کنند، افزود: جریان خون به اندازه مغز استخوان غنی از سلول‌های بنیادی نیست، اما اخذ این سلول‌ها از جریان خون، روشی ساده‌تر و در دسترس‌تر محسوب می‌شود.

معاون فنی و فناوری‌های نوین انتقال خون استان اصفهان تصریح کرد: به منظور اخذ این سلول‌ها از جریان خون، با استفاده از داروهایی خاص تحت عنوان عوامل رشد، میزان سلول‌های خونی در خون محیطی افزایش پیدا می‌کند و سپس با استفاده از دستگاه آفرزیس سلول‌های بنیادی از خون جدا می‌شود و سایر اجزا به بدن اهداکننده خون بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه نخستین پیوند موفق سلول‌های بنیادی خون محیطی در سال ۱۹۸۶ اتفاق افتاد، ادامه داد: در حال حاضر نیز این برنامه در دستور کار سازمان انتقال خون کشور قرار گرفته و به تبع، استان اصفهان نیز در راستای این سیاست فعالیت می‌کند.

روند اهدای سلول‌های بنیادی چگونه است؟

جوادی گفت: به منظور انجام این اقدام، اهداکنندگان دارای تمایل شناسایی می‌شوند، از نظر آنتی‌ژن‌های HLA مورد بررسی و تحت آموزش قرار می‌گیرند و سپس نمونه خونی آنها به منظور تعیین آنتی‌ژن به ستاد مرکزی ارسال و در بانک اطلاعاتی سازمان ذخیره می‌شود.

وی اضافه کرد: پس از ذخیره‌سازی آنتی‌ژن تعیین شده داوطلبان در ستاد مرکزی سازمان انتقال خون، در صورت نیاز یک بیمار به سلول‌های بنیادی خون‌ساز، قرابت و مشابهت آنتی‌ژن‌های وی با آنتی‌ژن‌های ذخیره شده از داوطلبان مقایسه و در صورت وجود مقاربت، اهداکننده به منظور اهدای سلول‌های خونی بنیادی فراخوانده می‌شود.

معاون فنی و فناوری‌های نوین انتقال خون استان اصفهان خاطرنشان کرد: سلول‌های بنیادی خون‌ساز برای درمان بیماران دچار بدخیمی‌های خون، نقص ایمنی مادرزادی و ناهنجاری‌های مرتبط با خون مورد استفاده قرار می‌گیرند و با توجه به اهمیت آنها، اهداکنندگان سلول‌های بنیادی در درمان افراد بسیاری شریک می‌شوند و جان بسیاری را نجات خواهند داد.

کد خبر 676997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.