ایجاد شرکت مشترک ایران و سوریه برای ارائه خدمات به ایرانی‌ها

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به سوریه گفت: توافقات و مصوبات این سفر امروز در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و بخش زیادی از این مصوبات به ثمر رسیده است.

به گزارش ایمنا، مهرداد بذرپاش در حاشیه نشست رؤسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه؛ اظهار کرد: پیگیری توافقات صورت گرفته در این سفر مورد تاکید رئیس جمهور هر دو کشور است که این توافقات هر چه سریع‌تر به سرانجام برسند.

وی با بیان اینکه در حوزه بیمه‌ای پیشرفت‌های بسیار خوبی صورت گرفته است، تصریح کرد: به همین منظور شرکت مشترکی تشکیل خواهد شد که به زوار، مسافران و شرکت‌های ایرانی خدمات ارائه بدهد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین در خصوص فعالیت مشترک بانکی دو کشور، بانک مرکزی ایران برای طرف ایرانی مجوز لازم صادر و ظرف هفته‌های آتی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. این اقدام بی‌نظیر است که در ظرف مدت کمتر از سه ماه شاهد به ثمر رسیدن چنین مصوباتی باشیم.

بذرپاش حذف تعرفه تجاری کالاهای دو طرف را از دیگر مصوبات سفر رئیس جمهور به سوریه عنوان کرد و گفت: با اجرایی شدن این اقدام، امروز تعرفه اقلام به صفر رسید و تجار می‌توانند با تعرفه صفر صادرات و واردات خود را به سوریه و ایران انجام بدهند.

وی با اشاره به برقراری پروازهایی با هدف اعزام زائران به سوریه، گفت: سالانه ۵۰ هزار زائر از ایران به این کشور اعزام می‌شوند که این تعداد افزایش خواهد یافت.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه فعال شدن اپراتور سیار ایران در سوریه را از دیگر مصوبات سفر رئیس جمهور عنوان کرد و افزود: به همین منظور نیز توافقات خوبی با وزارت ارتباطات سوریه انجام شد که امروز وزیر ارتباطات این کشور با وزیر ارتباطات ایران این طرح را که پیش از این معطل مانده بود، دز نشستی بررسی کردند تا این موضوع نیز هر چه سریع‌تر اجرایی شود.

بذرپاش درباره توافقات انجام شده درباره تسهیل ترانزیت جاده‌ای، ریلی و دریایی، ادامه داد: توافقات خوبی در رابطه با تسهیل ترانزیت بین دو کشور انجام شده که در خصوص ارتباطات دریایی بین دو کشور قرار بر این است، خط دریایی با نظم بهتر بین دو کشور شکل بگیرد، همچنین بندر خاص و اسکله مشخص برای پهلوگیری کشتی‌هایی ایران با ظرفیت‌های بالاتر در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر توسعه کریدور ایران - عراق - سوریه، بیان کرد: این مسیر، یک کریدور خوبی است که نوار کمربندی شرقی - غربی را به خود اختصاص می‌دهد و کریدوری به مقرون به صرفه برای هر سه کشور محسوب می‌شود، زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای برای برقراری این مسیر آماده است و مذاکراتی با طرف عراق انجام شده تا ترانزیت کریدور ایران عراق سوریه تسهیل شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکرات برای احیای کارخانه نیمه‌تعطیل دو خودروسازی کشورمان در سوریه، گفت: قرار بر این است که برای احیای این کارخانه‌های نیمه‌تعطیل در سوریه ایران سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دهد تا این دو خودروساز کار خود را در سوریه از سر بگیرند.

بذرپاش عنوان کرد: سوریه برای این بخش استانداردهایی را در نظر دارد که این استانداردها هم از سوی خودروسازان ایرانی رعایت خواهد شد.

وی همچنین راه‌اندازی کارخانه تولید لاستیک و تراکتور در سوریه را از دیگر توافقات انجام شده عنوان کرد و بیان داشت: برای تولید لاستیک مذاکراتی صورت گرفته و تولیدکنندگان آماده سرمایه‌گذاری در کشور سوریه هستند.

بذرپاش تاکید کرد: برای ارزان‌تر شدن سفرها نیز مقرر شد هزینه خدمات فرودگاهی دو کشور حذف شود و به صفر برسد که در کاهش هزینه تمام شده گردشگران تأثیر گذار است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران توضیح داد: مکانی به عنوان نمایشگاه دائمی ایران در سوریه در نظر گرفته شده تا خدمات گردشگری و زیرساختی ایران و کالاهای کشورمان معرفی شوند.

وی ادامه داد: همچنین در نمایشگاه‌های فصلی نیز به معرفی کالاها و خدمات در حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی، محصولات های‌تک و نانو، خدمات فنی_ مهندسی، محصولات کشاورزی، منسوجات و لوازم خانگی، کالاهای صنعتی، تجهیزات پولی و بانکی و حوزه پتروشیمی را شامل می‌شود و نمایشگاه‌های فصلی برای معرفی آن‌ها برگزار می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و سوریه گفت: در حوزه فعالیت‌های تجاری توافق شد که هرجایی که امکان داشت مبادله کالا با ارز ملی دو کشور انجام شود و استفاده از ارزهای مثل یورو و دلار به حداقل برسد.

کد خبر 676889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.