افزایش ۱۰ درصدی اهداکنندگان خون در کاشان

رئیس سازمان انتقال خون کاشان گفت: در دهه نخست محرم امسال، افزایش ۱۰ درصدی اهداکنندگان خون در کاشان را شاهد بودیم و از همه کسانی که در این ایام نسبت به اهدای خون مبادرت کردند می‌خواهیم که در طول سال به‌طور مستمر اهدای خون را انجام دهند.

محمدرضا ذیلایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی اهدای خون توسط عزاداران حسینی در کاشان اظهار کرد: اهدای خون امری پیوسته است و لازم است اهدا کنندگان در اهدای خون استمرار داشته باشند، زیرا نیاز بیماران روزانه است.

وی نیاز بیماران منطقه کاشان را ماهانه ۳ هزار فرآورده واحد خونی دانست و افزود: این مقدار معادل اهدای خون حدود ۱۰۰۰ نفر است که از هر واحد خون، سه فرآورده حاصل می‌شود.

‎رئیس سازمان انتقال خون کاشان خاطرنشان کرد: استان‌های مرزی کشور نیاز شدیدی به خون دارند و چنانچه ما بیشتر از ظرفیت موجود در کاشان خون‌گیری کنیم، می‌توانیم مازاد آن را به این استان‌ها اهدا کنیم.

ذیلایی شرط سلامت خون را در سه روش تاییدیه آزمایشگاهی، پزشکی و اظهارات خون‌دهنده دانست و تصریح کرد: چنانچه هرکدام از این معیارها نباشد خون‌گیری انجام نمی‌شود، در مصرف خونی که از اهداکنندگان می‌گیریم اولویت ما خون‌دهنده مستمر یا با سابقه است که زودتر استفاده می‌شود، همچنین افرادی که برای اولین بار خون‌دهی دارند اگر نتایج آزمایش‌هایشان مثبت بود، از آن برای بیمارانی که ناچار از دریافت هستند، استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تمام فرآیندهای ذخیره‌سازی در این مرکز انجام می‌شود، اضافه کرد: تمام دستگاه‌های این مرکز دارای استاندارد جهانی است که با فرآیند سه فرآورده خونی از جمله پلاسما، پلاکت و گلبول قرمز انجام می‌شود، پلاکت را در دمای ۲۰ تا ۲۴ درجه، پلاسما را در دمای منفی ۲۵ تا منفی ۶۰ درجه و خون را در دمای ۲ تا ۴ درجه نگهداری می‌کنند.

رئیس سازمان انتقال خون کاشان مدت نگهداری پلاسما را ۲ تا ۷ سال، گلبول قرمز را ۲۵ تا ۳۰ روز و پلاکت را حدود ۳ تا ۵ روز دانست و ادامه داد: پلاسما در دمای منفی ۲۵ تا دو سال و چنانچه در دمای منفی ۶۵ درجه باشد، تا هفت سال نگهداری می‌شود.

ذیلایی اضافه کرد: به‌طور میانگین هر مرد می‌تواند سالانه چهار نوبت و هر زن سالانه سه نوبت اهدای خون را انجام دهند؛ بنابراین از همه کسانی که در این ایام نسبت به اهدای خون مبادرت می‌ورزند می‌خواهیم که در طول سال به‌طور مستمر اهدا را انجام دهند، چراکه بیماران ما به‌طور مستمر نیاز به خون دارند؛ سالانه ۷ تا ۱۰ درصد افزایش این نیاز را برای بیماران در منطقه کاشان داریم.

وی گفت: از نظر پزشکی کمبود حجم خون تا ۲۴ ساعت با خوردن مایعات برمی‌گردد و کمبود آهن نیز پس از دو ماه جبران می‌شود و اهداکنندگان نباید نگران این موارد باشند.

کد خبر 676864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.