«آفرزیس» احتمال آلودگی باکتریال را کاهش می‌دهد

معاون فنی و فناوری‌های نوین انتقال خون استان اصفهان گفت: تولید و استفاده از فرآورده‌های نوین از جمله پلاکت‌های آفرزیس یا محصولات فیلترشده، گرچه هزینه‌های بسیار بالایی را به سیستم انتقال خون و درمان کشور تحمیل می‌کند، اما با توجه به تأثیر مناسب آن‌ها در کیفیت محصولات شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

عیسی جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: قطعات سلولی کوچک فاقد هسته که توسط غشایی پوشیده شده است و در گردش خون وجود دارد، پلاکت نامیده می‌شود و نقش مهمی در هموستازی برعهده دارد. پلاکت‌ها در نواحی صدمه‌دیده رگ‌ها تجمع می‌کنند و باعث ایجاد پلاکت‌های هموستاتیک می‌شوند.

وی با بیان اینکه پلاکت‌ها در تشکیل لخته و ترمیم زخم نقش مهمی بر عهده دارند، افزود: پلاکت یکی از فرآورده‌های تولیدی سازمان انتقال خون است که به دو روش رندوم یا آفرزیس تهیه می‌شود. در روش رندوم، کیسه خون اهدا شده توسط اهداکننده خون در دمایی خاص و مناسب نگهداری، سانتریفیوژ و به اجزای مختلفی از جمله پلاکت تقسیم می‌شود.

معاون فنی و فناوری‌های نوین انتقال خون استان اصفهان با اشاره به اینکه تولید پلاکت از روش آفرزیس از روش‌های نوین به‌شمار می‌رود، تصریح کرد: امکان تهیه و استفاده از پلاکت آفرزیس در استان اصفهان نیز وجود دارد و برای تهیه این نوع فرآورده، دستگاه جداساز خودکار به رگ اهداکننده متصل، اجزای مورد نیاز از جمله پلاکت جداسازی و سایر اجزای خونی از طریق همان رگ به بدن اهداکننده بازگردانده می‌شود.

کاهش احتمال مقاومت پلاکتی با استفاده از پلاکت آفرزیس

وی با اشاره به اینکه با استفاده از این روش میزان پلاکت بیشتری تهیه خواهد شد، ادامه داد: به‌طور معمول میزان پلاکت‌های تهیه شده با روش آفرزیس حدود شش برابر واحد پلاکتی است که از خون کامل (روش رندوم) تهیه می‌شود. در صورت تهیه پلاکت از خون کامل با توجه به اینکه اهداکننده تنها چهار بار در سال امکان اهدای خون دارد، پلاکت حاصل از آن نیز برابر با چهار واحد خواهد بود.

جوادی گفت: در روش آفرزیس می‌توان با فاصله ۴۸ ساعت پلاکت را مجدد تهیه کرد و از همین رو، حدود ۲۴ بار در سال از یک اهدا کننده پلاکت تهیه می‌شود. در صورت قرار گرفتن بیمار در دوز درمانی پلاکت با استفاده از پلاکت رندوم، حدود پنج تا شش واحد پلاکت رندوم مصرف می‌شود؛ این در حالی است که در صورت استفاده از روش آفرزیس، تنها یک کیسه پلاکت در یک دوز درمانی مصرف می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به موارد مذکور در صورت تهیه پلاکت از روش آفرزیس، گیرنده خون تنها در معرض یک نوع آنتی‌ژن بیگانه قرار می‌گیرد و احتمال مقاومت پلاکتی نیز در این روش کمتر خواهد بود. در صورت طی کردن روند درمانی با استفاده از پلاکت‌های رندوم، با توجه به اینکه فرد در معرض چندین آنتی‌ ژن متفاوت بیگانه قرار می‌گیرد، احتمال ایجاد ایمنی علیه آنتی‌ژن‌ها و احتمال مقاومت پلاکتی افزایش پیدا می‌کند.

کاهش احتمال آلودگی باکتریال و عارضه تب ناشی از تزریق فرآورده

معاون فنی و فناوری‌های نوین انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه کاهش عارضه تب ناشی از تزریق فرآورده از دیگر مزایای استفاده از روش آفرزیس است، اظهار کرد: احتمال آلودگی باکتریال که در تزریق پلاکت به نسبت تزریق سایر فرآورده‌های خون مقدار بالاتری دارد به ندرت اتفاق می‌افتد، اما به‌طور کلی تزریق پلاکت رندوم، به علت استفاده از پنج تا شش کیسه پلاکت، افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: تولید و استفاده از فرآورده‌های نوین از جمله پلاکت‌های آفرزیس یا محصولات فیلترشده، گرچه هزینه‌های بسیار بالایی را به سیستم انتقال خون و درمان کشور تحمیل می‌کند، اما با توجه به تأثیر مناسب آنها در کیفیت محصولات، اثربخشی بالاتر برای بیماران و کاهش عوارض ناشی از مصرف خون و فرآورده‌های آن، منجر به ایجاد امنیت سلامت بالاتر برای بیماران خواهد شد و تأثیر بسیار مناسبی در ارتقای سلامت بیماران و نجات جان آنها خواهد داشت.

جوادی تصریح کرد: امروزه تولید این فرآورده‌ها در دستور کار سازمان انتقال خون قرار گرفته است. هر سال تولید این محصولات به روند رو به رشد خود ادامه می‌دهد.

کد خبر 676856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.