تخصیص ۷ هزار میلیارد تومان به بیماران خاص و صعب‌العلاج توسط بیمه سلامت

با پیگیری‌های به عمل آمده، امسال هفت هزار میلیارد تومان برای بیماران خاص و صعب‌العلاج تخصیص داده شده که این میزان ۲ هزار میلیارد تومان بیشتر از سال گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیمه سلامت تنها یک بیمه پایه درمانی است، در حال حاضر در کشور ما چندین بیمه در حوزه بیمه پایه درمان فعالیت دارند که یکی از آن‌ها بیمه سلامت است؛ حدود ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

از سال ۱۴۰۱ و در دوره کنونی مجلس شورای اسلامی طرح حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج اجرا شد. در قانون متولی این طرح، صندوق صعب‌العلاج بیمه سلامت است، تمام منابع تحت نظارت بیمه سلامت بوده و به عنوان صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج ایجاد شده است و تفاوتی ندارد که فرد بیمه‌شده چه صندوقی باشد، ممکن است بیمه تأمین اجتماعی داشته باشد، اما خدمت بیماری خاص را از این صندوق دریافت کند.

فهرست بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج ابلاغی از سوی وزارت بهداشت شامل تالاسمی، هموفیلی، ام‌اس، بیماران دیالیزی (دیالیز خونی و دیالیز صفاقی)، موکوپلی ساکاریدوز، بال پروانه‌ای، انواع تیپ‌های اس ام ای، سیستیک فیبروزس، اوتیسم، سرطان، پرفشاری شریان ریوی، سکته مغزی، پیوند اعضا (شامل سلول‌های بنیادی خونساز، کلیه، کبد، قلب، پانکراس، روده، ریه)، مزمن روانی، رتینوپاتی دیابتی، صرع مقاوم به درمان، جراحی‌های DBS (برای بیماران پارکینسون، دیستونی، ترمور، تیک، تورت)، بیماران با آسیب شنوایی شدید و دیستروفی‌های عضلانی عنوان شده است.

۸ هزار میلیارد تومان به مؤسسه‌های درمانی پرداخت شده است

حسین رنجبران، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بیمه سلامت ایران اظهار کرد: بیمه سلامت هفت هزار میلیارد تومان در سال جاری به بیماران خاص و صعب‌العلاج تخصیص داده است، اظهار کرد: با پیگیری‌های به عمل آمده هفت هزار میلیارد تومان امسال برای بیماران خاص و صعب‌العلاج تخصیص داده شده که این میزان ۲ هزار میلیارد تومان بیشتر از سال گذشته است.

رنجبران با بیان اینکه این اعتبار به تدریج تا پایان امسال تخصیص می‌یابد، افزود: بسته خدمتی بیماران خاص و صعب‌العلاج هم از نظر نوع خدمت و هم از نظر تعداد بیماری‌ها با افزایش اعتبارات حوزه درمان بیماران خاص بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه تمام مطالبات سال گذشته ۵۲ هزار مؤسسه طرف قرارداد کشور با بیمه سلامت نیز پرداخت شده است، گفت: امسال نیز هشت هزار میلیارد تومان به مؤسسه‌های درمانی پرداخت شده است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، رنجبران ادامه داد: پرداخت مطالبات نظام ارجاع، پزشک خانواده، نسخه الکترونیک و دارویار به موقع انجام می‌شود.

لزوم ثبت‌نام بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در پورتال معاونت درمان

هدایت‌الله عبدی‌زاده، مدیر درمان اداره‌کل تأمین اجتماعی خوزستان با تاکید بر لزوم ثبت‌نام بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی مبتلا به بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج مبتلا، در سامانه پورتال معاونت درمان این سازمان اظهار کرد: با توجه به تشکیل صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، سامانه پورتال معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی برای تکمیل اطلاعات فردی بیماران خاص و صعب‌العلاج در سطح کشور راه‌اندازی شده است و بنابراین از بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی مبتلا به بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج تقاضا می‌شود با مراجعه به سامانه پورتال معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی به نشانی darman.tamin.ir و از طریق منوی درخواست بیمه‌شدگان، نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

وی افزود: این افراد باید با تکمیل اطلاعات فردی و بارگذاری مستندات بیماری شامل تصویر کارت ملی، شماره تلفن همراه بیمار، گواهی پزشک، تصویر گزارش‌های پاتولوژی، رادیولوژی، آزمایش‌های تشخیص طبی یا سایر مستندات مرتبط با بیماری مانند خلاصه پرونده بستری اقدام به ثبت‌نام کنند.

مدیر درمان اداره کل تأمین اجتماعی خوزستان تاکید کرد: در صورتی که بارگذاری مستندات به هر دلیلی مقدور نباشد، بیماران می‌توانند برای تشکیل پرونده به معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان استان خوزستان واقع در اهواز، کیان‌پارس، فلکه دوم، نبش مرداد شرقی مراجعه کنند.

بیماران خاص و صعب‌العلاج می‌توانند به سامانه شهروندی بیمه سلامت مراجعه کنند

پیش‌تر نیز محمدحسین صفاری، مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج از ابتدای آبان‌ماه سال گذشته اجرا شد، از ابتدای آبان‌ماه تاکنون، در کل استان اصفهان خدماتی که برای بیماران خاص انجام شده است، بیشتر از ۱۷۰ میلیارد تومان هزینه در پی داشته است که از منابع صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج تهیه شده است، آماری که تا امروز داریم، بیش از ۵۶ هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بیماران خاص و صعب‌العلاج می‌توانند به سامانه شهروندی بیمه سلامت مراجعه کنند و با کد ملی و شماره موبایل وارد شوند و اگر بیماری خاص دارند، شامل افراد تحت پوشش این صندوق شوند، افزود: ۱۰۷ بیماری خاص نیز در یک فهرست مشخص شده است و شایع‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها، انواع سرطان‌ها است. ام‌اس، سکته مغزی، پارکینسون، انواع صرع، عوارض دیابت نیز جزو این فهرست بوده است و می‌توان گفت که هیچ بیماری صعب‌العلاجی از قلم نیفتاده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان تصریح کرد: همچنین این فهرست به‌روز می‌شود و سازوکار به‌روز شدن آن اندیشیده شده است، کارگروه‌های استانی می‌توانند بیماری را به کارگروه کشوری پیشنهاد دهند و در شورای سیاست‌گذاری این فهرست به‌روز شود. کما اینکه عناوین این ۱۰۷ بیماری نیز در سال جدید به‌روز شده است، برای مثال تا پیش از این تنها عوارض چشمی دیابت تحت پوشش بود، اما بعد از آن تمام عوارض دیابت تحت پوشش قرار گرفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکلی که در فرایند اجرای صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج داریم، این است که بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی به این دلیل که در سامانه‌های خودشان به آن‌ها ارائه می‌شود، با مشکل مواجه می‌شوند چرا که سامانه‌های تأمین اجتماعی به‌روز نشده است، در واقع بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی به صورت سیستمی از خدمات صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج استفاده نمی‌کنند.

صفاری گفت: این افراد مجبور هستند فاکتورهای هزینه‌ای را بیاورند و هزینه را در ازای دریافت خدمات درمانی پرداخت کنند، بعد از آن با ارائه فاکتور هزینه را از بیمه سلامت دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: لازم است که سازمان تأمین اجتماعی همکاری کند. در بیشتر کشورهای پیشرفته بیمه‌های پایه درمان تمام مردم یکسان است تا وقتی قوانین اجرا می‌شود، عادلانه برای همه اجرا شود. قانون تجمیع بیمه‌ها را داریم، اما هنوز اجرا نشده که نبود این قانون در همین موضوع زمینه‌ساز چالش شده است.

کد خبر 676842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.