تمام ارکان حیات تحت تاثیر تغییرات اقلیمی

در حال حاضر تغییرات اقلیمی یکی از بزرگترین چالش‌های محیط زیست در دنیا است، تغییرات اقلیمی تمام ارکان حیات را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محیط زیست همان چیزی است که اکوسیستم را در خود جای داده است و به رشد آن کمک می‌کند، بدون محافظت از محیط زیست، حیوانات، محصولات کشاورزی و همه در خطر هستند؛ اگر محیط زیست وجود نداشته باشد، ما انسان‌ها نه جایی برای زندگی خواهیم داشت و نه وسیله دیگری برای زنده ماندن. اگر محیط زیست محافظت نشود، جنگل‌هایی وجود نداشتند که شامل درختانی باشد که وسایل اولیه زندگی مانند اکسیژن برای تنفس، الوار، چوب، روغن و بسیاری محصولات دیگر را برای ما فراهم کنند.

انسان‌ها، مقدار زیادی دی‌اکسید کربن اتمسفر ایجاد کرده‌ایم که تأثیر عمده‌ای بر تغییرات آب و هوا دارد، محیط زیست نیز به نفع اقتصاد است؛ یک محیط زیست سالم باعث ترویج بیشتر گردشگری مبتنی بر طبیعت می‌شود.

تغییرات اقلیمی یکی از بزرگترین چالش‌های محیط زیستی در دنیای کنونی است

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه استکبار جهانی به دنبال ایجاد تنش و اختلاف‌افکنی بین کشورهای منطقه با تکیه بر مشکلات محیط زیستی است، اظهار کرد: محیط زیست یک موضوع پدافند غیرعامل است، از این رو سازمان محیط زیست و پدافند غیرعامل باید در کنار یکدیگر قرار گیرند تا با ایجاد هم‌افزایی، تهدیدهای محیط زیستی کشور را به فرصت تبدیل کنیم و اقتصادی شکوفا مبتنی بر توسعه پایدار و ارتقای شاخص‌های محیط زیستی به وجود آوریم.

وی با بیان اینکه امروز کشورهای توسعه‌یافته به اهمیت حفظ محیط زیست پی برده‌اند و برای آن مشغول برنامه‌ریزی هستند، افزود: این کشورها در عین حال خط‌کش‌های خود را برای کشورهای در حال توسعه طراحی و تنظیم کرده‌اند و هدف آنها این است که بر اساس منافع خود، کشورهای دیگر را محدود و محصور کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ظرفیت‌های گسترده محیط زیست تصریح کرد: ما واجد سرمایه عظیم ملی و مذهبی در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی هستیم، اما از آن استفاده نکرده‌ایم. کلیدواژه‌های محیط زیستی بسیاری در قرآن کریم وجود دارد، اما نتوانسته‌ایم آن‌ها را به دنیا عرضه کنیم و کار به جایی رسیده است که امروز دشمن برای ما واژه‌سازی می‌کند.

وی با بیان اینکه جزو سه کشوری در جهان هستیم که در قانون اساسی خود یک اصل مترقی محیط زیستی داریم که حفاظت از محیط زیست را وظیفه آحاد جامعه تلقی می‌کند، ادامه داد: در سازمان حفاظت محیط زیست مکلف هستیم که آموزش‌های محیط زیستی را بر اساس واقعیات کشور و جهان ارائه کنیم.

سلاجقه با اشاره به اولویت پیشگیری نسبت به درمان افزود: حفاظت از محیط زیست نیز همان بحث پیشگیری است که از بسیاری از معضلات و چالش‌ها پیشگیری می‌کند.

وی تغییرات اقلیمی را یکی از بزرگترین چالش‌های محیط زیستی در دنیای کنونی دانست و خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیمی تمام ارکان حیات را تحت تأثیر قرار داده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: با وجود آن که سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست از جامعیت کافی برخوردار است، اما ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که دستگاه‌های مختلف به تکالیف مصرح خود در این سیاست‌ها به‌طور کامل عمل نکرده‌اند.

محافظت از محیط زیست اهمیتی برابر با مراقبت از جان انسان‌ها دارد

پیش‌تر نیز سعید یوسف‌پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اهمیت محیط زیست اظهار کرد: محیط زیست منبع زیبایی و طبیعی بوده، این در حالی است که طبیعت برای سلامت جسمی و روحی لازم است، اما زیبایی طبیعی این سیاره در معرض خطر است، بسیاری از گونه‌های حیوانات و گیاهان در حال انقراض هستند و با ساخت ساختمان‌ها و کارخانه‌های جدید، روز به روز از میزان زیبایی‌های طبیعی کاسته شده و جای آن را آسمان خراش‌ها و کارخانه‌های آلاینده می‌گیرند.

وی افزود: هنگامی که وضعیت اکوسیستم‌ها به هم می‌ریزد و نظم حاکم بر آن دچار اختلال می‌شود، این اختلال بر تمام کره زمین تأثیر می‌گذارد، تمام مشکلات زیست محیطی عواقب و پیامدهای گسترده‌ای برای سلامتی کره زمین و ساکنان آن دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال‌وبختیاری ادامه داد: تخریب محیط زیست، منابع طبیعی زمین مانند تأمین آب پاک و مواد غذایی را تهدید می‌کند و می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد طبیعی منطقه‌ای شود.

وی خاطرنشان کرد: محافظت از محیط زیست اهمیتی برابر با مراقبت از جان انسان‌ها دارد، لازمه این امر کسب آگاهی در خصوص محیط زیست است، فعالیت‌های انسانی تأثیرات مخربی در بسیاری از اکوسیستم‌ها دارد که ادامه آن می‌تواند سلامت کره زمین و تمام موجودات زنده و غیرزنده را به خطر بیندازد.

کد خبر 676831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.