دنباله‌دار C/2021 T4 در وضعیت حضیض خورشیدی قرار می‌گیرد

دوشنبه -نهم مردادماه- دنباله‌دار C/2021 T4 در فاصله ۱.۴۸ واحد نجومی از خورشید، نزدیک‌ترین فاصله با آن را خواهد داشت که حضیض خورشیدی نام دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دوشنبه -نهم مردادماه- دنباله‌دار C/2021 T4 در فاصله ۱.۴۸ واحد نجومی از خورشید، نزدیک‌ترین فاصله با آن را خواهد داشت که حضیض خورشیدی نام دارد. این پدیده از اصفهان به آسانی قابل مشاهده نخواهد بود، زیرا به قدری در جنوب قرار می‌گیرد که هرگز بیش از ۱۴ درجه از افق بالا نمی‌رود. این دنباله‌دار در قدر ۹ با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست و می‌توان آن را از طریق تلسکوپ یا دوربین دوچشمی رصد کرد.

بیشتر بخوانید: تقویم نجومی مردادماه ۱۴۰۲+ دانلود جدول

دنباله‌دارها ذاتاً اجسام غیرقابل پیش‌بینی هستند زیرا روشنایی آن‌ها به میزان پراکندگی نور خورشید از ذرات گرد و غبار در کما و دم دنباله‌دار بستگی دارد. این گرد و غبار به طور مداوم از هسته دنباله‌دار دور می‌شود و وقتی که دنباله‌دار نزدیک خورشید می‌شود، یخ‌های موجود در هسته آن تبخیر می‌شود زیرا توسط اشعه خورشید گرم می‌شود.

ماه در اوج مداری

چرخش ماهانه ماه به دور زمین، آن را در روز دوشنبه -نهم مردادماه- به دورترین نقطه از خورشید، اوج مداری، در فاصله ۱.۰۱۷۴ واحد نجومی از خورشید قرار می‌دهد. در این زمان، زمین در فاصله ۱.۰۱۵۱ واحد نجومی از خورشید قرار خواهد گرفت و فاصله بین زمین و ماه نیز ۰.۰۰۲۴ واحد نجومی یا ۳۵۹۰۰۰ کیلومتر خواهد بود.

عطارد در بیشترین ارتفاع خود در آسمان عصر

سیاره عطارد روز دوشنبه -نهم مردادماه- به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید و با قدر ۰.۳ بسیار درخشان است. این سیاره در هنگام غروب خورشید به ارتفاع ۱۵ درجه بالای افق می‌‎رسد. مدار سیاره عطارد نسبت به زمین به خورشید نزدیک‌تر است، این بدان معنا است که همیشه نزدیک به خورشید به نظر می‌رسد و در بیشتر مواقع در تابش خیره‌کننده خورشید گم می‌شود.

کد خبر 676796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.