کمپین «تفاله، زباله نیست» برای اولین‌بار در اصفهان اجرا می‌شود

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان از برگزاری کمپین «تفاله، زباله نیست» برای اولین‌بار در اصفهان خبر داد.

سید مهدی سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: اداره توسعه فرهنگ شهروندی، طبق دفترچه عملیاتی خود، سالیانه بنا بر سیاست‌های ابلاغی از سوی مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر اصفهان، بین دو یا سه کمپین را در موضوعات مختلف برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته کمپین حمل و نقل «آدم و هوا» را در دستورکار قرار دادیم که فصل سوم آن در زمستان برگزار شد، این درحالیست که امسال نیز درنظر داریم کمپین جداسازی پسماند تر را به صورت تخصصی اجرایی کنیم.

وی گفت: فاز اول این طرح مربوط به جمع‌آوری تفاله‌های چای می‌باشد.به طوریکه روزانه به طور میانگین ۶۰ تن پسماند تر در اصفهان تولید می‌شود که بخش قابل توجهی از آن را تفاله‌های چای تشکیل می‌دهد.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه فاز دوم این طرح، مطرح کردن جداسازی تفاله‌های چای و حتی قهوه از پسماند تر است، ادامه داد: آذرماه سال گذشته برای اولین‌بار در قالب پنج طرح و از طریق گالری شهری برای همشهریان طرح مسئله اولیه ارائه شد که می‌توانند استفاده‌های بهینه‌ای از جمله تولید کودگیاهی برای درختان، گل‌ها و باغچه‌های خود داشته باشند.

وی اضافه کرد: امسال نیز با مشارکت همکاران معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان، این کمپین را عملیاتی خواهیم کرد به‌طوریکه بحث فرهنگ سازی این طرح توسط اداره توسعه فرهنگ شهروندی و بخش عملیاتی آن نیز توسط همکاران معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان اجرایی می‌گردد.
وی در مورد انتخاب زمان برگزاری این کمپین تصریح‌کرد: در ماه محرم به نسبت ماه‌های دیگر سال، به دلیل فعالیت حسینیه‌ها، موکب‌ها و هیئات مذهبی، مصرف چای بیشتر خواهد بود و به‌همین دلیل سعی کردیم این طرح را از ماه محرم آغاز کنیم به طوریکه آموزش و فرهنگ‌سازی در این خصوص را نیز در دستور کار قرار دادیم تا شهروندان بدانند تفاله‌چایی، پسماند ارزشمندی است که می‌توانند از آن به عنوان کود گیاهی برای گیاهان خود استفاده کنند.

کمپین «تفاله، زباله نیست» برای اولین‌بار در اصفهان اجرا می‌شود


سجادزاده تاکیدکرد: بخش زیادی از این تفاله‌ها، توسط شهروندان در نایلون‌های پسماند تر ریخته می‌شود که می‌تواند شیرابه‌ای تولید کند که به عنوان سمی مهلک، به محیط‌زیست آسیب جدی وارد کند.
وی با بیان اینکه چرخه بازگشت شیرآبه‌های خارج شده از تفاله چای در طبیعت ناقص است، اضافه کرد: شیرآبه حاصل از این تفاله‌ها باید در کارخانه بازیافت، در معرض تابش نور خورشید حرارت ببینند تا به طور کامل خشک شود، در صورتی که با خشک کردن آن و تحویل به ایستگاه‌های بازیافت ضمن به حداقل رساندن تولید شیرآبه، می‌توان در کارخانه پسماند و پس از فرآوری‌های که روی آن انجام می‌شود، برای تبدیل شدن به مرغوب ترین کودهای گیاهی، مراحل مختلف اقدامات علمی و فرآوری را طی کنند.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان هدف از اجرای این کمپین را به حداقل رساندن حجم پسماندهای تر عنوان کرد و افزود: کمپین «تفاله، زباله نیست» از اوایل ماه مرداد که اواسط ماه محرم سال‌جاری باشد با تبلیغات گسترده در ایستگاههای مترو آغاز می‌شود و این درحالیست که نصب پوستر اموزشی و سازه‌های تبلیغاتی و پخش موشن گرافی‌ها از طریق مانیتورهای کابین مترو از دیگر اقدامات اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان در راستای فرهنگ سازی این کمپین خواهد بود.
وی ادامه‌داد: در بحث تولید محتوای رسانه‌ای، کلیپ‌های مختلف، موشن گرافیک و…به محاسن و مزیت‌های جداسازی تفاله‌های چای پرداخته شده است و در کنار آن محصولی به‌نام تفاله‌گیر چای در بین شهروندان توزیع می‌شود تا با نصب آن در کنار سینک ظرفشویی، اقدام به جمع آوری تفاله‌های چای کنند.
رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی اظهارکرد: شهروندان می‌توانند با جمع آوری ۲۵ کیلو پسماند خشک و تحویل آن به ایستگاههای جمع‌آوری بازیافت از خدمات تشویقی از جمله بیمه حوادث و آتش سوزی منزل به مدت یک سال که از طرف معاونت محیط زیست و خدمات شهری در نظر گرفته شده است، بهره مند شوند.

سجادزاده افزود: این طرح تا پایان مردادماه جاری ادامه خواهد داشت و به مناسبت‌های مختلف تا پایان سال در چندین فاز، اجرا خواهد شد که از آن جمله می‌توان به آموزش و ارائه پوستر و بروشور آموزشی در مکان‌های که مصرف چای در آنها داریم از جمله مدارس، ادارات، مراکز تفریحی، رستوران‌ها و صنف چایخانه‌داران اشاره کرد.

کد خبر 676679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.