نیاز بیش از ۴۰۰۰ بیمار تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی به خون / کمبود نیروی انسانی و اعتبارات

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به نیاز ۴۸۷۰ بیمار تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی به خون از کمبود نیروی انسانی و اعتبارات این اداره خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کیان دهراب‌پور امروز _یکشنبه هشتم مردادماه_ در نشست خبری اداره‌کل انتقال خون استان اصفهان، اظهار کرد: در تقویم بیستم‌وچهارم خرداد تحت عنوان روز جهانی اهداکنندگان خون و نهم مردادماه به عنوان روز ملی اهدای خون نام‌گذاری شده است که در نظر گرفتن روز ملی برای انتقال خون به سالروز تأسیس سازمان انتقال خون کشور در سال ۱۳۵۳ بازمی‌گردد.

وی با اشاره به حائز اهمیت بودن سلامت اهداکننده و گیرنده خون و فرآورده‌های آن، افزود: پروسه اهدای خون، پروسه‌ای حائز اهمیت و پیچیده و برای آن ۱۷۰۰ دستورالعمل استاندارد تعریف شده است. طبق این دستورالعمل‌ها، اهداکننده خون باید دارای شرایطی از جمله سن مناسب و دارا بودن کارت شناسایی باشد.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان تصریح کرد: فرد پس از مراجعه به مراکز اهدای خون باید روندی را طی کند تا سلامت و واجد شرایط بودن وی برای اهدای خون محرز شود. در صورتی که افراد مبتلا به بیماری باشند که سلامت خون آنها را نیز تحت تأثیر قرار دهد، برای آنها معافیت دائم از اهدای خون در نظر گرفته می‌شود.

رشد ۵.۵ درصدی اهدای خون در چهار ماهه سال جاری

وی ادامه داد: پزشکان و مشاوران مراکز اهدای خون به منظور تشخیص اهداکننده مناسب، تحت آموزش قرار گرفته‌اند و پیش از اهدای خون، فرد پرسشنامه‌ای پر می‌کند، معاینه می‌شود و پس از انجام بعضی آزمایشات در صورتی که شرایط اهدای خون را داشته باشد از وی خون‌گیری می‌شود.

دهراب‌پور گفت: افزون بر تمام مراحل تشخیص اهداکنندگان واحد شرایط، مرحله‌ای تخت عنوان خودحذفی محرمانه برای افراد در نظر گرفته شده است که افراد می‌توانند مشکل‌ساز بودن خود را در آن مرحله اطلاع دهند. ۹۰ درصد از عفونت‌ها و آلودگی‌های خون افراد در جلسات مشاوره و حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد باقی مانده نیز توسط آزمایشات تشخیص داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیشرفته‌ترین امکانات برای آزمایشات افراد در مراکز اهدای خون استفاده می‌شود و قوی‌ترین کیت‌های آزمایشگاهی با پایین‌ترین زمان رسیدن به نتیجه در اختیار این اداره است، اضافه کرد: تمام تمهیدات اندیشیده شده در ادارات کل انتقال خون در راستای رسیدن خون سالم به مراکز درمانی و بیماران است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به رشد ۵.۵ درصدی اهدای خون در چهار ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اظهار کرد: ۶۲ هزار و ۴۲۰ نفر در طول چهار ماهه ابتدایی سال جاری به مراکز اهدای خون مراجعه کردند و از این تعداد ۴۹ هزار و ۶۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

پایین بودن میزان اهدای خون بانوان اصفهانی نسبت به میانگین کشوری

وی با اشاره به رشد ۱۰.۴۷ درصدی اهدای خون در دهه اول محرم سال جاری و صفر بودن احتمال انتقال بیماری‌هایی از جمله ایدز و هپاتیت از طریق خون‌های اهدایی، افزود: در روز تاسوعا ۱۰۸۷ نفر به مراکز اهدای خون استان مراجعه کردند که از این تعداد ۹۱۵ نفر موفق به اهدای خون شدند و این آمار در روز عاشورای حسینی برابر با مراجعه ۱۲۶۸ نفر و اهدای خون ۱.۵۴ نفر است.

دهراب‌پور تصریح کرد: به منظور افزایش هر چه بیشتر میزان اهدای خون در طول ایام محرم، از اعزام تیم‌های سیار نیز در محدوده‌هایی از استان شامل شهرهای قهدریجان، فلاورجان، کوشک و محله آدریان استفاده شد و حضور ماهانه تیم‌های سیار اهدای خون در مناطقی که از مراکز اهدای خون برخوردار نیستند، در دستور کار این اداره است.

وی ادامه داد: اهداکنندگان خون در سه گروه بار اولی‌ها، اهداکنندگان مستمر با اهدای خون بیش از دو بار در طول سال و اهداکنندگان باسابقه که از آخرین اهدای خون آنها بیش از یک سال گذشته باشد، دسته‌بندی می‌شوند. از تعداد اهداکنندگان خون طی چهار ماهه ابتدایی سال جاری، ۵۵.۶۵ درصد اهداکنندگان مستمر، ۲۹.۲ درصد اهداکنندگان باسابقه و مابقی از اهداکنندگان بار اولی بوده‌اند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه حدود ۳۰ هزار نفر در سطح استان از اهداکنندگان مستمر خون هستند، گفت: میزان اهدای خون بانوان در استان اصفهان پایین و نسبت به میانگین کشوری نیز کمتر است. شاخص اهدای خون بانوان در سطح کشور طی سال ۱۴۰۱ برابر با ۴.۵ درصد و در استان اصفهان برابر با ۳.۲ درصد بوده است.

نیاز ماهانه ۸۵۰ بیمار تالاسمی ماژور به خون و فرآورده‌های آن

وی با بیان اینکه میزان اهدای خون بانوان در چهار ماهه ابتدایی سال جاری از سه درصد در سال گذشته به ۳.۳ درصد رسیده است، اضافه کرد: نیازمند فرهنگ‌سازی در خصوص اهدای خون بانوان هستیم و از همین رو، بانوان باید بدانند تمام معاینات و مشاوره‌های انجام شده در مراکز اهدای خون بر اساس استانداردها است و اهدای خون برای آنها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

دهراب‌پور شاید ترس از ابتلاء به کم خونی و بیماری‌های عفونی و ترس از سوزن کیسه‌های اهدای خون، اصلی‌ترین عامل مراجعه بانوان به منظور اهدای خون باشد، اظهار کرد: با وجود اینکه ۵۰ درصد گیرندگان خون را بانوان تشکیل می‌دهند و میزان سلامت خون آنها نیز به علت کمتر داشتن رفتارهای پر خطر بیشتر است، درصد کمی از اهداکنندگان خون متعلق به آنها است.

وی با تاکید بر نیاز روزانه به اهدای خون افزود: ۱۴۹۶ بیمار تالاسمی ماژور در سطح استان وجود دارند که از این تعداد، ۸۵۰ نفر در انجمن حمایت از بیماران تالاسمی پرونده دارند و به صورت ماهانه نیازمند خون و فرآورده‌های خونی هستند. ۱۱۰۰ بیمار هموفیلی و ۲۲۷۴ بیمار دیالیزی نیز در سطح استان نیازمند خون و فرآورده‌های خونی هستند و شهروندان باید مد نظر داشته باشند که با اقدام داوطلبانه و خداپسندانه اهدای خون، نیاز این بیماران را مرتفع خواهند کرد.

کمبود اعتبارات و ناکافی بودن نیروی انسانی

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان خاطرنشان کرد: ۶۹ بیمارستان در سطح استان اصفهان دایر است که از این تعداد ۵۴ مورد تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هشت مورد تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی کاشان فعالیت می‌کنند. به طور کلی ۶۲ بیمارستان از تعداد بیمارستان‌های مذکور از اداره کل انتقال خون استان خون و فرآورده‌های خونی دریافت می‌کنند. بعضی از بیمارستان‌ها نیز در حوزه روان‌پزشکی فعالیت دارند که خونی دریافت نمی‌کنند و بعضی دیگر با توجه به بعد مسافتی از سایر ادارات انتقال خون، خون و فرآورده‌های آن را دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به کمبودها و مشکلات اداره کل انتقال خون استان اصفهان گفت: طبق استاندارهای مشخص شده باید حدود ۱۶۰ هزار واحد خون‌گیری در سال انجام شود و این موضوع در صورتی است که اعتبارات این اداره برابر با ۵۳ میلیارد است و در این خصوص شاهد کمبود ۴۴ میلیاردی مواجه هستیم.

دهراب‌پور با بیان اینکه خیران همکاری بسیار خوبی با این اداره دارند، خاطرنشان کرد: کمبود اعتبارات مناسب و نامتناسب بودن نیروی انسانی و میزان فعالیت اداره کل انتقال خون استان اصفهان از مشکلات موجود است و نیازمند اندیشیده شدن تدابیری در این خصوص هستیم.

کد خبر 676649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.