جان باختن ۲۸۰ نفر بر اثر غرق‌شدگی در کشور

برابر آمار رسمی که از سوی سازمان پزشکی قانونی اعلام شده، در بهار سال جاری ۲۸۰ نفر بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست داده‌اند، آماری که از افزایش حدود ۱۰ درصدی موارد غرق شده در مقایسه با بهار ۱۴۰۱ حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس آمارهای ثبت شده، غرق‌شدگی سومین علت مرگ ناشی از حوادث غیرعمدی در دنیا است و هفت درصد مرگ‌های مرتبط با حوادث را به خود اختصاص می‌دهد و کودکان، مردان و افرادی که دسترسی بیشتری به آب دارند، بیشتر در معرض خطر غرق‌شدگی قرار دارند. بیش از ۹۰ درصد موارد مرگ ناشی از غرق‌شدگی مربوط به کشورهای با درآمد کم و متوسط است و بیش از ۵۰ درصد موارد مرگ ناشی از غرق‌شدگی در منطقه غرب اقیانوس آرام و جنوب شرق آسیا رخ می‌دهد. بالاترین میزان غرق‌شدگی مربوط به منطقه آفریقا بوده که میزان غرق‌شدگی در آن ۱۵ تا ۲۰ برابر آلمان و انگلستان ثبت شده است.

در بهار سال جاری ۲۸۰ نفر بر اثر غرق‌ شدگی جان خود را از دست داده‌اند

برابر آمار رسمی که از سوی سازمان پزشکی قانونی اعلام شده، در بهار سال جاری ۲۸۰ نفر بر اثر غرق‌ شدگی جان خود را از دست داده‌اند، آماری که از افزایش حدود ۱۰ درصدی موارد غرق شده در مقایسه با بهار ۱۴۰۱ حکایت دارد.

سازمان پزشکی قانونی کشور آمار رسمی موارد غرق شده در بهار امسال را اعلام کرد، آماری که از افزایش ۹.۸ درصدی غرق‌شدگی در بهار ۱۴۰۲ حکایت دارد و زنگ خطری برای افزایش غرق‌شدگی در تابستان امسال به ویژه آن که سازمان اورژانس کشور نیز پیش از این نسبت به این موضوع هشدار داده و خواستار توجه مردم به موضوع غرق‌شدگی شده بود.

در بهار امسال از کل تلفات غرق‌شدگی ثبت شده در کشور که ۲۸۰ مورد بوده است، ۲۲۴ نفر مرد و ۵۶ نفر زن بودند؛ همچنین بیشترین آمار با ۱۲۶ فوتی در خردادماه ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۷ درصد بیشتر شده است، این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد تلفات ۲۵۵ نفر بود، ۹.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در بهار امسال استان‌های خوزستان با ۴۱ مورد فوتی، فارس با ۲۷ مورد فوتی و اصفهان با ۲۳ مورد فوتی بیشترین آمار مرگ ناشی از غرق‌شدگی را داشته‌اند، همچنین استان مازندران با ۱۷ فوتی غرق‌شدگی در رتبه پنجم و استان گیلان با ۱۵ فوتی در رتبه هشتم قرار گرفته‌اند، آماری که نشان می‌دهد برخلاف تصور رایج عمده غرق شدگی‌ها نه در سواحل که بلکه در مناطقی رخ داده که کمتر کسی تصور غرق‌شدگی را در آن داشته است. البته اجرای طرح‌هایی مانند سالم‌سازی دریا نیز در کاهش آمار غرق‌شدگی در سواحل و به خصوص سواحل شمالی کشور بی‌تاثیر نبوده است.

هرچند مطابق هرسال در سه ماهه نخست سال جاری بیشترین تعداد تلفات غرق‌شدگی با ۷۳ فوتی مربوط به رودخانه‌ها است، اما در این مدت استخرهای کشاورزی بعد از رودخانه‌ها در رتبه دوم تعداد تلفات غرق‌شدگی قرار گرفتند. در این مدت ۷۱ نفر در استخرهای کشاورزی جان خود را از دست دادند در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۲۵ نفر بوده است. در فصل بهار به دلیل انجام حجم بیشتری از فعالیت‌های کشاورزی و در مقابل سفرهای کمتر به استان‌های ساحلی، در مقایسه با فصل تابستان، شاهد پیشی گرفتن آمار تلفات غرق‌شدگی در استخرهای کشاورزی نسبت به دریا هستیم.

بر اساس آمارهای موجود پس از رودخانه و استخرهای کشاورزی دریا با ۳۷ مورد فوتی که ۲۹ مورد آن نیز در مناطق غیرمجاز بوده است، در رتبه سوم قرار دارد. استخرهای شنا با ۲۸ مورد، کانال‌های آب با ۲۱ مورد، دریاچه مصنوعی و سد با ۱۲ مورد، چاه با هشت مورد، حوض و حوضچه با چهار و دریاچه طبیعی با دو فوتی بیشترین تلفات غرق‌شدگی را داشته‌اند. در این مدت ۲۴ نفر نیز در سایر مکان‌های آبی جان خود را از دست داده‌اند.

همه ساله و با شروع فصل گرم سال آمار تلفات غرق‌شدگی نیز در کشور افزایش می‌یابد و تعداد بیشتری از هموطنان به دلیل بی‌احتیاطی یا مهارت نداشتن در شنا کردن جان خود را از دست می‌دهند، این در حالی است که همواره از مردم خواسته شده برای شنا کردن، به ویژه در روزهای گرم سال به نکات ایمنی و هشدارها توجه لازم را داشته و از شنا کردن در مکان‌های ایمن‌سازی نشده به صورت جدی خودداری کنند.

با توجه به باقی ماندن بیش از ۵۰ روز از فصل تابستان و تمایل افراد برای سفر کردن به مناطق آبی و استان‌های ساحلی کشور و نیز شنا کردن در استخرها و رودخانه‌ها سازمان پزشکی قانونی کشور به مردم هشدار داده که نکات ایمنی و هشدارهای ارائه شده برای پیشگیری از غرق‌شدگی را جدی بگیرند و در هنگام مراجعه به چنین مکان‌هایی مراقب کودکان و نوجوانان باشند تا ضمن تجربه سفری ایمن و همراه با خاطرات خوش، در پایان فصل تابستان نیز شاهد کاهش آمار غرق‌شدگی و ثبت کمترین میزان درگذشت موارد فوتی باشیم.

سال گذشته ۶۰ نفر براثر غرق‌شدگی در اصفهان جان باختند

پیش‌تر نیز منصور فیروزبخت، مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در طول سال گذشته، ۶۰ مورد فوتی به علت غرق‌شدگی به مراکز پزشکی قانونی استان ارجاع و نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، ۲۷.۷ درصد افزایش داشته است. آمار تلفات ناشی از غرق‌شدگی در سال گذشته برابر با ۴۸ مرد و ۱۲ زن بوده و آمار تلفات ناشی از غرق‌شدگی در سال ۱۴۰۰ برابر با ۴۰ مرد و هفت زن است.

وی افزود: بیشترین آمار تلفات غرق‌شدگی در سال گذشته با ۱۵ نفر فوتی در تیرماه ثبت شده و بیشترین آمار تلفات ناشی از غرق‌شدگی مربوط به استخرهای کشاورزی (۱۴ نفر) بوده است. پس از آن در استخر شنا ۱۲ نفر، در کانال آب ۱۲ نفر، در رودخانه ۱۱ نفر، در چاه پنج نفر، در دریا یک نفر و پنج نفر نیز در سایر منابع آبی جان خود را از دست داده‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان خاطرنشان کرد: سه ماهه اول سال جاری، ۱۲ نفر شامل ۱۱ مرد و یک زن در پی حوادث غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند و نسبت به مدت مشابه سال گذشته که هفت نفر شامل شش مرد و یک زن در پی این حوادث جان باخته بودند، شاهد افزایش این آمار هستیم. از تعداد افراد غرق شده در سال جاری، هشت نفر در استخرهای کشاورزی، دو نفر در چاه و دو نفر نیز در سایر منابع آبی جان خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 676615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.