بهترین رویکردها برای خورشیدی کردن شهرها

انرژی مورد استفاده شهرنشینان نقش مهمی در انتشار گازهای آلاینده ایفا می‌کند و همین امر می‌تواند زندگی مردم و اقتصاد شهری را از جنبه‌های مختلف تحت تاثیر قرار دهد؛ ساکنان شهرهای خورشیدی رفاه را بیش از سایر مردم جهان تجربه می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه مدیران در شهرهای مختلف جهان در تلاش هستند به روش‌های مختلف انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند و از این طریق، اثرات جزایر گرمایی و آلودگی هوا را به حداقل برسانند. از آن‌جا که انرژی مصرفی در شهرها نقش مهمی در تولید گازهای سمی ایفا می‌کند، جایگزینی آن با نیروی تجدیدپذیر می‌تواند نقش مهمی در کاهش انتشار کربن ایفا کند و به سهم خود، پایداری را برای شهرها و رفاه را برای مردم به ارمغان بیاورد.

ایالات متحده آمریکا از کشورهای پیشروی جهان در بهره‌گیری از انرژی تجدیدپذیر به‌حساب می‌آید که مدیران شهرهای مختلف آن تاکنون توانسته‌اند میلیون‌ها خانه را به پنل‌های خورشیدی مجهز کنند و از این طریق، نیروی لازم را برای مصارف ساکنان آن‌ها از نوع تجدیدپذیر فراهم بیاورند. رویکردهایی که برنامه‌ریزان این شهرها برای خورشیدی کردن مناطق به‌کار برده‌اند، بسیار هوشمندانه طراحی شده است و به همین دلیل بهره‌گیری از آن‌ها می‌تواند نقش مهمی در کمک به سایر شهرهای جهان برای تولید انرژی تجدیدپذیر از طریق خورشید ایفا کند. در ادامه به معرفی بهترین رویکردهای مدیران آمریکایی برای خورشیدی کردن شهرها می‌پردازیم که می‌تواند به عنوان الگوهایی برای ترویج استفاده از انرژی تجدیدپذیر در سایر شهرهای جهان مورد استفاده قرار گیرد.

بهترین رویکردها برای خورشیدی کردن شهرها

توسعه اهداف بلندپروازانه برای اتخاذ رویکردهای انرژی خورشیدی

برنامه‌ریزان ایالات متحده آمریکا رویکردی آینده‌نگر را در راستای تحقق اهداف پایدار خود در پیش گرفته و بیش از هر مورد دیگری بر تولید انرژی خورشیدی تمرکز کرده‌اند. برنامه‌ریزان در بعضی از شهرها اهداف خورشیدی بلندپروارانه‌ای را در سر پرورانده و تحقق آن‌ها را برای رسیدن به تولید صددرصدی انرژی تجدیدپذیر ضروری دانسته‌اند، حال آن‌که بسیاری از مدیران نیز قراردادهایی مبنی بر جایگزین کردن نیروی خورشیدی با انرژی شهری تا تاریخ‌های مشخصی را امضا کرده‌اند. به عنوان مثال، سن‌دیگو در ایالت کالیفرنیا یکی از شهرهای کشور و حتی جهان به‌شمار می‌رود که بیشترین بهره را از انرژی خورشیدی گرفته و متعهد شده است تا سال ۲۰۳۵، ۱۰۰ درصد نیروی مصرفی شهر را از انرژی تجدیدپذیر تأمین کند که در میان تمام انواع منابع نیروهای پاک، خورشید بیشترین سهم را از آن خود خواهد کرد.

نصب پنل‌های خورشیدی در سازه‌های مهم شهری

مدیران در بسیاری از شهرهای ایالات متحده آمریکا از طریق توسعه پنل‌های خورشیدی در سازه‌های مهم شهری توانسته‌اند مصرف انرژی شهری را کاهش دهند و مانند الگویی برای سایر شهرهای کشور در نحوه بهره‌گیری از نیروی خورشیدی عمل کنند. بدفورد جدید در ایالت ماساچوست میزبان پنل‌های خورشیدی گسترده‌ای در سازه‌های مهم شهری و فضاهای عمومی مانند سه مدرسه، یک ورزشگاه بزرگ، اداره مسکن و زیرساخت عمومی است و از این طریق، تولید الکتریسیته پاک را در شهر افزایش داده است، ضمن این‌که اثرات بحران‌های حاکم بر دنیا، تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا را بر مناطق و زندگی شهروندان به حداقل رسانده است.

توسعه و عمومی‌سازی سرمایه‌گذاری‌های محلی

طرح انرژی پاک ارزیابی‌شده اموال قابلیت گرفتن وام را برای مدیران شهرها همچنین مالکان دارایی‌های مختلف به منظور بهبود بهره‌گیری از انرژی پاک فراهم می‌آورد و جالب این‌که امکان پرداخت اقساط آن‌ها در درازمدت و از طریق مالیات‌های اموال وجود دارد. علاوه بر این، مدیران شهرها می‌توانند به مشارکت با نهادهای مالی محلی بپردازند تا وام‌هایی رقابتی را برای اجرای پروژه‌های خورشیدی خود دریافت کنند. برنامه «میلواکی می‌درخشد» در نتیجه همکاری میان مدیران میلواکی در ایالت ویسکانسین و یکی از نهادهای شهر شکل گرفته و ارائه وام‌های کم‌بهره (تا سقف ۲۰ هزار دلار) را برای برنامه‌ریزان شهر با هدف اجرای پروژه‌های خورشیدی فراهم آورده است. این استراتژی می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر شهرهای جهان برای توسعه پروژه‌های خورشیدی عمل کند و به مدیران در کاهش هزینه‌های شهری به منظور تولید نیروی تجدیدپذیر کمک کند.

توسعه برنامه‌های خرید گسترده برای خورشیدی کردن شهرها

برنامه‌های خرید گسترده امکان بهره‌گیری از انرژی خورشیدی را برای صاحبان کسب‌وکار، مالکان منازل مسکونی و نهادهای غیردولتی فراهم می‌آورد که این امر به سهم خود می‌تواند در کاهش هزینه‌های تمام شرکا نقش مهمی ایفا کند و توسعه پروژه‌های خورشیدی بیشتر را به دنبال داشته باشد. پورتلند در ایالت اورگن اولین شهر آمریکایی بود که طرح خرید گسترده خورشیدی کردن شهرها را پیاده کرد و پس از آن به الگویی برای سایر شهرهای جهان به منظور اجرای پروژه‌های خورشیدی با هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر تبدیل شد. «آتن را خورشیدی کنید» جنبشی بود که به پیروی از رویکرد پورتلند برای خرید گسترده انرژی خورشیدی، امکان تولید سه برابری انرژی خورشیدی را برای آتن در ایالت جورجیا فراهم آورد.

بهترین رویکردها برای خورشیدی کردن شهرها

اجرای پروژه‌های خورشیدی اجتماعی

برنامه‌های خورشیدی اجتماعی قابلیت حمایت و بهره‌وری از پروژه‌های خورشیدی را برای مشتریان در محل سکونت خود فراهم می‌آورد. در واقع به دنبال این رویکرد، مشتریان قادر خواهند بود هزینه‌های لازم را برای اجرای بخشی از پروژه‌های خورشیدی فراهم بیاورند یا حتی به عقد قراردادهایی برای خرید انرژی تجدیدپذیر بپردازند و در عوض، از سود پروژه‌های خورشیدی بهره‌مند شوند. ساکنان و صاحبان کسب و کار تالاهاسی در ایالت فلوریدا از طریق عقد قراردادهایی با مدیران شهری توانستند به توسعه مزارع خورشیدی بی‌شماری در مناطق محل سکونت خود بپردازند و علاوه بر بهره‌گیری از انرژی تجدیدپذیر، سود حاصل از پروژه‌ها را نیز از آن خود کنند.

از میان برداشتن موانع غیرضروری برای اجرای پروژه‌های خورشیدی

بدیهی است که اجرای پروژه‌های تولید انرژی خورشیدی در بسیاری از شهرهای جهان مستلزم طی کردن مراحل اداری مختلف یا صرف هزینه‌های مضاعف است و همین امر، پیاده‌سازی بسیاری از آن‌ها را با ناکامی مواجه یا به فرایندی بسیار طولانی تبدیل کرده است. مدیران می‌توانند از طریق حذف موانع موجود یا مراحل غیرضروری برای اجرای پروژه‌های خورشیدی، توسعه آن‌ها را در طیف گسترده‌تری امکان‌پذیر کنند که در این راستا، شفاف‌سازی قوانین صدور مجوز نیز بسیار حائز اهمیت است.

برنامه‌ریزان وست پالم بیچ در فلوریدا و ال پاسو در تگزاس دسترسی به فرم‌های درخواست توسعه یا بهره‌گیری از پنل‌های خورشیدی را برای شهروندان به صورت برخط فراهم آورده و توانسته‌اند از این طریق، طی کردن مراحل اضافی را به منظور درخواست مجوز برای شهروندان به حداقل برسانند که این امر به سهم خود در تشویق افراد بیشتر به اجرای پروژه‌های خورشیدی در شهرهای خود نقش مهمی ایفا کرده است.

بهترین رویکردها برای خورشیدی کردن شهرها

کد خبر 676546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.