لزوم توجه به مفاهیم والای واقعه عاشورا در عین برگزاری عزاداری‌ها

رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: لازم است که در کنار عزاداری، درس‌های عاشورا را نیز فراگیریم؛ درس‌هایی که نشان از وفا، دلدادگی، آزادگی، ولایت‌مداری، شجاعت و بصیرت عاشورایی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان اصفهان، حجت‌الاسلام اسداله جعفری حادثه عاشورا را یک جریان عظیم سیاسی، فکری، اخلاقی و حماسی عمیق و تأثیرگذار خواند و اظهار کرد: حادثه عاشورا را نباید در حد یک اتفاق حزن‌انگیز محدود دانست، بلکه این واقعه در باطن، یک جریان سیاسی، فکری، اخلاقی و حماسی عمیق و تأثیرگذار است که سرمنشأ بیداری اسلامی، محرک نهضت‌های آزادی‌بخش جهان و الگوی تمام‌عیار و تأمین‌کننده عزت، عظمت و آزادی، قرار گرفته است.

وی افزود: شهادت اباعبدالله‌الحسین (ع) و هفتاد و دو تن از یاران باوفای ایشان دارای دو وجه است، وجه اول، ماتم، رثاء، عزاداری‌های باشکوه، اطعام‌های گسترده مردمی و … و وجه دوم بیداری، بینش، آگاهی، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی و دمیدن روح آزادی‌خواهی و حماسه در قلب‌ها و فضیلت‌ها و ارزش‌هایی است که در طول تاریخ موجب نجات بشریت شده و خواهد شد و مختص مسلمانان و شیعیان‌هم نبوده است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان بر لزوم اهمیت دادن به هر دو وجه حادثه عاشورا تاکید و تصریح کرد: مراسمات، عزاداری‌ها و آداب و رسوم مربوط به شهادت امام حسین (ع) در طول تاریخ زنده نگه داشته شده و هر سال باید پرشورتر برگزار شود، چرا که دشمنان اسلام و انقلاب از بیم نفوذ فرهنگ عاشورا که همان بینش، حق‌طلبی و ظلم‌ستیزی است، همواره در تلاش بوده و هستند که با تخریب چهره این فرهنگ، به شکل‌های مختلف از تأثیرگذاری آن بکاهد.

وی اضافه کرد: علی‌رغم همه تلاش‌ها و آتش‌افروزی‌ها، توطئه‌ها و فتنه‌هایی که دشمنان، علیه اسلام و انقلاب به‌پا کردند استقبال پرشور ملت در مراسمات محرم و اربعین امسال، پاسخ دندان‌شکنی به اقدامات مذبوحانه آن‌ها خواهد بود.

جعفری تاکید کرد: همه باید در کنار عزاداری، درس‌های عاشورا را نیز فراگیرند؛ درس‌هایی که نشان از وفا، دلدادگی، آزادگی، ولایت‌مداری، شجاعت و بصیرت عاشورایی دارد.

وی افزود: بصیرت عاشورایی به این معنا است که در مقابل هر گونه ظلم و ناعدالتی و اعمالی که ارزش‌های اسلامی و الهی را لکه‌دار می‌کند، ساکت نباشیم و وظیفه انسانی و اسلامی خود را در هر شرایط و جایگاهی که هستیم علیه جهان‌خواران و حاکمان جور به‌ویژه استکبار جهانی انجام دهیم.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان خطاب به افرادی که در مقابل هنجارشکنی و بی‌بندوباری موضع محافظه‌کارانه یا سکوت گرفته‌اند، اظهار کرد: افرادی که در مقابل ناهنجاری‌ها و مفاسد اخلاقی و اجتماعی و بی‌عفتی موضع محافظه‌کارانه می‌گیرند و بی‌اعتنایی پیشه کرده‌اند باید بدانند آن‌چه از اعتبار، موقعیت، سرمایه و جایگاه و … دارند را در زیر سایه انقلاب و اسلام به‌دست آورده‌اند و بی‌تفاوتی نسبت به تخریب ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی و انسانی و انقلاب و شهدا خیانت است و باید در این دنیا و آخرت پاسخگو باشند.

کد خبر 676509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.