۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۱
امشب شاهد دو بارش شهابی باشید

بارش شهابی Southern δ-Aquariid از تاریخ بیست‌ویکم تیرماه تا اول شهریورماه فعال خواهد بود و زمان اوج آن یکشنبه (هشتم مردادماه) رخ خواهد داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بارش شهابی Southern δ-Aquariid از تاریخ بیست‌ویکم تیرماه تا اول شهریورماه فعال خواهد بود و زمان اوج آن یکشنبه هشتم مردادماه رخ خواهد داد. در طول این دوره، هر زمان که نقطه تابشی شهاب باران در صورت فلکی دلو بالای افق باشد، احتمال مشاهده شهاب‌های Southern δ-Aquariid وجود خواهد داشت. هر چه نقطه تابشی در آسمان بالاتر باشد، تعداد شهاب‌های قابل مشاهده نیز بیشتر می‌شود.

بارش شهابی یادشده از اصفهان تا قبل از ساعت ۲۰:۵۳ که نقطه تابش آن از افق شرقی شما بالا می‌رود، قابل مشاهده نخواهد بود. سپس تا طلوع صبح، حدود ساعت ۰۴:۴۵، فعال خواهد ماند. احتمالاً بهترین زمان برای رصد بارش شهابی ساعت ۰۲:۰۰ است، زمانی که نقطه تابش آن به بالاترین حد در آسمان می‌رسد. در این زمان، شهاب‌ها به‌صورت عمودی به پایین می‌بارند و مسیرهای کوتاه نزدیک به نقطه تابش را ایجاد می‌کند. درصورتی‌که در زمان‌های دیگر، شهاب‌های کمتری بر فراز آسمان می‌سوزد و تمایل دارند با زاویه مایل وارد جو شوند.

انتظار می‌رود که نرخ ساعتی سرسویی (ZHR) بارش شهابی Southern δ-Aquariid 25 باشد. با این وجود، این نرخ ساعتی در زمان اوج بارش شهابی با فرض یک آسمان کامل تاریک محاسبه می‌شود. بارش شهابی در ارتفاع ۴۱ درجه‌ای بالای افق شما ظاهر می‌رود و تخمین زده می‏‌شود که در عمل در زمان اوج بارش می‌توان هر ساعت ۱۶ شهاب را مشاهده کرد. از آن‌جایی که ماه فقط یک روز با فاز کامل خود فاصله دارد، تداخل قابل‌توجهی در طول شب ایجاد می‌کند.

رصد بارش شهابی α-Capricornid

بارش شهابی α-Capricornid از دوازدهم تیرماه تا بیست‌وچهارم مردادماه فعال خواهد بود و زمان اوج آن یکشنبه هشتم مردادماه رخ خواهد داد. در این دوره زمانی، هر زمان که نقطه تابشی بارش شهابی در صورت فلکی برج جدی بالاتر از افق باشد، احتمال مشاهده شهاب‌های α-Capricornid وجود خواهد داشت. نقطه تابشی این بارش شهابی از اصفهان بر فراز افق است، به این معنا که شهاب باران در تمام ساعات تاریکی فعال خواهد بود.

احتمالاً بهترین زمان برای مشاهده بارش شهابی α-Capricornid حدود ساعت ۰۰:۰۰ است که نقطه تابش آن در بالاتر حد در آسمان قرار گرفته است. در این زمان، شهاب‌ها به صورت عمودی به پایین می‌بارند و مسیرهای کوتاه نزدیک به نقطه تابش را ایجاد می‌کند. درصورتی‌که در زمان‌های دیگر، شهاب‌های کمتری بر فراز آسمان می‌سوزد و تمایل دارند با زاویه مایل وارد جو شوند.

کد خبر 676506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.