بهره‌مندی از تخفیف ۱۰۰ درصدی صدور پروانه با استفاده از مشوق‌های نوسازی

رئیس اداره بازآفرینی محلات شهری شهرداری شیراز گفت: افراد ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی می‌توانند با استفاده از مشوق‌های نوسازی در بافت فرسوده شهری از تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید برزگر امروز _شنبه هفتم مردادماه_ در نشست خبری خود با خبرنگاران به تشریح مشوق‌های نوسازی در بافت فرسوده شهری پرداخت و اظهار کرد: شهر شیراز یک هزار و ۸۱۰ هکتار بافت فرسوده شهری مصوب دارد که ۳۶۰ هکتار آن بافت تاریخی است که هیچ ضابطه تشویقی شامل آن نخواهد شد.

وی با اعلام اینکه در شهر شیراز ۵۵ محله از مشوق‌های دولت برای بازسازی بهره‌مند می‌شوند، افزود: محلاتی همچون گلکوب، دباغی، گود شیری، شیخ علی چوپان، دهپیاله، سعدی و شریف‌آباد نیز جزو بافت فرسوده شهری هستند و مشوق‌های نوسازی شامل این محلات می‌شود.

رئیس اداره بازآفرینی محلات شهری شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه از ابتدای اجرای این طرح در سال ۸۶ تنها ۴۴ محله هدف در شیراز معرفی شد، تعدادی از محلات جا ماندند، اما با اصلاحات صورت گرفته در این طرح، هم‌اکنون ۲۰ محله دیگر از شهر شیراز به عنوان بافت فرسوده شهری شناخته شدند و تعداد آن‌ها به ۶۵ محله افزایش پیدا کرد.

برزگر اضافه کرد: با افزایش تعداد محلات، به مساحت بافت فرسوده شهر شیراز ۱۰۸ هکتار اضافه شد و هم‌اکنون ۳۰ درصد جمعیت شهر شیراز در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

مشوق‌های نوسازی شامل سکونتگاه‌های غیررسمی هم می‌شود

وی در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر اینکه آیا مشوق‌های نوسازی شامل سکونتگاه‌های غیررسمی می‌شود، تاکید کرد: مشوق‌های نوسازی برای محلات هدف شهر شیراز و سکونتگاه‌های غیررسمی است. اما بعضی محلات همچون محله کتس بس (مهدی‌آباد) شامل این مشوق‌ها نمی‌شوند.

رئیس اداره بازآفرینی محلات شهری شهرداری شیراز ادامه داد: در شهر شیراز به دلیل پراکندگی و فاصله بین محروم‌ترین تا ضعیف محلات تقسیم‌بندی محلات در جهت مشوق‌های بازسازی بر اساس سه گروه A.B.C صورت گرفت و تخفیف بر اساس توان اقتصادی محلات اعلام شد که برای محلات گروه A تخفیف کمتر و ۵۰ درصدی و برای محلات C که ضعیف‌تر هستند تخفیف عوارضی بیشتری داده می‌شود.

برزگر اضافه کرد: مهم‌ترین ویژگی مصوبه مشوق‌های نوسازی تسهیل در ضوابط ساخت‌وساز و به رسمیت شناختن پروژه‌های خرد مقیاس است.

وی با تاکید بر اینکه در این طرح تجمیع و ساخت پروژه‌های بزرگ مقیاس مدنظر نیست، گفت: معتقدیم پروژه‌های بزرگ مقیاس در بافت فرسوده به علت بضاعت بسیار کمی که افراد ساکن در این بافت دارند، مشکلاتی پیش خواهد آورد.

رئیس اداره بازآفرینی محلات شهری شهرداری شیراز با اشاره به ویژگی‌های بافت فرسوده شهر شیراز، تصریح کرد: این بافت پراکندگی خاصی نسبت به سایر کلان شهرها دارد که معضل اصلی آن‌ها معابر طولانی و کم‌عرض، مساحت پلاک و فرسودگی است که با ارائه مشوق‌های نوسازی این مشکلات رفع خواهد شد.

برزگر افزود: معضل اصلی در بسیاری از بافت‌های فرسوده عرض گذرها است که با اصلاح این گذرها می‌توان علاوه بر ایجاد دسترسی لازم حتی برخی از ناهنجاری اجتماعی را کاهش داد.

وی ادامه داد: بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه محرومیت زدایی توسط شهرداری در حال اجرا است که بیش از ۳۰ درصد صرف پروژه تأمین خدمات و امور مناطق است. همچنین سالانه سه درصد از کل بودجه شهرداری صرف بازآفرینی بافت‌های فرسوده می‌شود.

رئیس اداره بازآفرینی محلات شهری شهرداری شیراز با اشاره به اینکه بافت‌های فرسوده به لحاظ اقتصادی ریز دانه بوده و راه‌حل آباد کردن بافت اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس است، تصریح کرد: با توجه به بسته‌های تشویقی مختلفی که در محلات فرسوده و حاشیه یا سکونتگاه‌های غیررسمی پیش‌بینی شده است، مردم می‌توانند از خدمات تخفیف پروانه در این مناطق از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف بهره‌مند شوند.

برزگر خاطرنشان کرد: اطلاعیه تمام نقشه‌ها و ضوابط جدید بازسازی بافت‌های فرسوده شهری در محلات و مساجد سطح شهر طی دو هفته آینده نصب و پخش خواهد شد.

فراخوان فعالیت مجدد دفاتر تسهیلگری اعلام خواهد شد

وی اظهار کرد: دفاتر تسهیل‌گری حلقه واسط شهرداری و محلات هستند و فعالیت آن‌ها به عنوان یک ارگان اقتصادی است، با توجه به تصویب یک طرح در دوره پنجم شورا در خصوص پرداخت هزینه حقوق و دستمزد این نهاد، مقرر شد تا همه هزینه‌های اخذ پروانه که دفاتر آن را پیگیری می‌کنند از سوی شهرداری پرداخت شود.

رئیس اداره بازآفرینی محلات شهری شهرداری شیراز اضافه کرد: با افزایش سه برابری دستمزد فعالان دفاتر تسهیلگری تلاش خواهیم کرد این مراکز در محلاتی که پرهزینه‌تر است، دایر شود.

برزگر ادامه داد: در حال حاضر چهار دفتر تسهیلگری در شیراز فعال است و در تلاش هستیم تا سایر دفاتر فعال شوند. فراخوان ایجاد دفاتر تسهیلگری در بافت تاریخی از هفته آینده اعلام خواهد شد و متقاضیان می‌توانند برای این موضوع اقدام کنند.

به گزارش ایمنا، صدور مجوز برای خانه‌های زیر ۷۰ متر مربع، عقب‌نشینی کمتر و افزایش ۲.۵ برابری تراکم و حذف پرداخت کسری فضای باز و پارکینگ در بافت فرسوده برخی از مشوق‌های نوسازی در بافت فرسوده شهری بود که رئیس اداره بازآفرینی محلات شهری شهرداری شیراز به آن اشاره کرد.

کد خبر 676479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.