مسئله آلودگی آب و خاک در شهر بندرعباس و حومه جدی است

سخنگوی شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: موضوع آلایندگی ناشی از توسعه نامتوازن صنایع، آن هم در مجاورت نوار ساحلی به بهانه استفاده از ظرفیت ساحل برای تسریع در سرمایه‌گذاری یا تسریع در حمل‌ونقل موجب آلودگی آب، خاک و هوا شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدمحمدرضا موسوی امروز _شنبه هفتم مردادماه_ در همایش ملی حقوق شهروندی که با حضور اساتید و نخبگان و صاحب نظران این حوزه در دانشگاه آزاد برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم واقع‌بینانه بنگریم شاید یکی از معضلات بزرگ مردم بندرعباس محقق نشدن حقوق آن‌ها نسبت به شهر است.

وی افزود: اگر قرار بود قانون‌گذار بر اساس تکالیف قانونی خود عمل کند، امروز مردم ما باید امکانات بیشتر و بهتری را حداقل در جغرافیای شهر بندرعباس داشته باشند نه اینکه پس از سال‌ها حق بهره‌برداری از ساحل تحت عنوان حریم ساحل در شهرها به عنوان آخرین راه‌حل در دستور کار شهرداری‌ها قرار گیرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر بندرعباس خاطرنشان کرد: برای خروج از حریم در عالی‌ترین نقطه‌های شهری بلوارهایی احداث می‌شود که هم ساحل را نابود کند و هم به طبیعت آسیب می‌زند؛ بنابراین بحران مالکیت مردم در حوزه اراضی باید حل شود؛ امروز در بندرعباس بیش از ۴۰ درصد بافت فرسوده داریم که یک چالش شهری است و بحران‌ها و تبعات متعددی را به دنبال خواهد داشت.

موسوی تصریح کرد: متأسفانه به جای بازآفرینی محدوده‌های شهری، تخریب بافت قدیمی و بافت‌های هویت بخش شهری را انجام می‌دهیم و نامش را نوسازی و عمران شهری می‌گذاریم، در حالی که باید موضوع رشد، تعالی و پیشرفت شهری را مورد توجه قرار دهیم؛ نگاهی که سبب می‌شود تمام امکانات به صورت متوازن میان همه شهروندان توزیع شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌هایی که مدیریت شهرهایی همچون بندرعباس با آن مواجه هستند، موضوع تقابل آن‌ها با فضای محیط زیست است؛ شهرهایی مانند بندرعباس خواسته یا ناخواسته در عرض ساحل احداث شده‌اند و باید برای رشد و توسعه خود به حریم روستاهای همجوار یا منابع طبیعی مجاور دست‌درازی کنند تا با کسب اراضی محدوده‌های شهری را تغییر دهند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر بندرعباس تاکید کرد: موضوع آلایندگی ناشی از توسعه نامتوازن صنایع، آن هم در مجاورت نوار ساحلی به بهانه استفاده از ظرفیت ساحل برای تسریع در سرمایه‌گذاری یا تسریع در حمل‌ونقل موجب آلودگی آب، خاک و هوا شده است و ما امروز در شهر بندرعباس و حومه شهر این آلودگی‌ها را در ساحل به صورت جدی مشاهده می‌کنیم.

موسوی گفت: امروز شاهد هستیم در مکان‌هایی که نتوانستیم موضوع توازن شهری را در توزیع امکانات رعایت کنیم، بحران‌های اجتماعی و مشکلات بهداشتی و سلامتی را در همان نقاط شاهد هستیم و آسیب‌پذیرترین نقاط در بافت شهر همین مناطق است.

وی تصریح کرد: دیدگاه بازآفرینی شهری یا ساخت‌وسازهای نو نتوانسته است ماهیت انسانی یا همان حقوق شهروندی را در حق شهروندان به صورت کامل اجرا کند؛ بنابراین لازم است در ابتدا استفاده از ظرفیت‌های شهر ساحلی مورد توجه قرار گیرد و در حوزه زیست‌محیطی برای بندرعباس به عنوان یک شهر همجوار با صنعت که شبکه‌های اساسی زیرساختی یک شهر مدرن را ندارد، برنامه‌ریزی شود.

کد خبر 676396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.