۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴
هوشمندی؛ راهبرد شهر زندگی

با توجه به اینکه هوشمندسازی، کمک ویژه‌ای به جلب رضایت شهروندان و کاهش اقدامات سودجویانه برخی افراد می‌کند، دوره ششم مدیریت شهری اصفهان، این موضوع را مدنظر قرار داد تا پس از گذشت حدود ۲۴ ماه از فعالیت این دوره، شهر زندگی را به سمت هوشمندی و تسهیل امور شهروندان پیش ببرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با افزایش جمعیت شهرنشین، جابه‌جایی‌ها برای انجام فعالیت‌هایی همچون فرایندها، خرید مایحتاج، رسیدن به محل کار و از این موارد، افزایش چشم‌گیری داشته است.

یکی از مهم‌ترین مواردی که همه‌روزه با آن سروکار داریم، انجام فرایندهای اداری برای فعالیت‌های مختلفی همچون دریافت مجوز است؛ یکی از مجوزهایی که بیشتر شهروندان در سطح شهر با آن سروکار دارند، پروانه ساختمانی است، همان مجوز بین‌بخشی که برای صدور آن، با نهادهای مختلفی همچون شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان سروکار دارند.

با توجه به اینکه مبالغی برای صدور پروانه ساختمانی از سوی مالک باید هزینه شود، نوع پرداخت و فرایند دریافت این مجوز، همواره مورد توجه سودجویان، دلالان و واسطه‌گران بوده است.

دوره ششم مدیریت شهری اصفهان که از اواسط ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز کرد، شفافیت و هوشمندسازی را مورد توجه قرار داد تا بتواند خدمات مناسب‌تری را به شهروندان ارائه کند و در زمینه صدور پروانه ساختمانی سامانه اصنو (سرا ۱۰) را تکمیل کرد تا از نگاه سودجویانه کارچاق‌کن‌ها جلوگیری کند.

دوره ششم تنها به راه‌اندازی سامانه اصنو اکتفا نکرد و پروژه‌ها و فعالیت‌های دیگری را در زمینه هوشمندسازی مورد توجه قرار داد که از جمله این موارد می‌توان به تکمیل سامانه اصرو (سامانه موقعیت‌یاب اتوبوس)، تلاش برای بهره‌برداری از اپ اصفهان من و آبیاری هوشمند عرصه‌های فضای سبز اشاره کرد.

از دیگر مزایای هوشمندسازی و الکترونیکی‌کردن فرایندهای مختلف، می‌توان به کاهش ترافیک معابر شهری به دلیل کاهش مراجعه به ادارات، افزایش رضایتمندی شهروندان و تسریع در انجام اقدامات اشاره کرد.

با توجه به گذشت حدود ۲۴ ماه از فعالیت دوره ششم برای پیگیری اقدامات مدیریت شهری در حوزه هوشمندسازی، به سراغ مسئولان این حوزه رفتیم.

هوشمندی؛ راهبرد شهر زندگی

هوشمندی اصفهان؛ از سرا ۱۰ تا ثبت تخلفات

ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: اگر بتوانیم اقدامی را در مجموعه فعالیت‌های خود قرار دهیم که نیاز کمتری به دخالت افراد باشد، به سمت هوشمندسازی حرکت کرده‌ایم که این موضوع در ابعاد و اشکال مختلف اتفاق می‌افتد.

وی می‌افزاید: ممکن است این تصور وجود داشته باشد که تنها خدمات الکترونیک در زمره مباحث هوشمندسازی است، در حالی که حتی برنامه‌ریزی برای نحوه تحویل پسماندهای خشک و تر توسط شهروندان، اقدامی در راستای هوشمندی شهر است؛ اگر شهروندان هر زمان از شبانه‌روز پسماندهای خود را از منازل خارج کنند و هر زمانی _به‌عنوان مثال دو روز یک‌بار_ این پسماندها جمع‌آوری شود، یک کیسه پسماند ممکن است دو روز کنار معبر عمومی بماند.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: وقتی این موضوع تعریف شده است که شهروندان ساعت ۲۳ روزهای خاص، پسماندهای تر را از منزل خارج کنند و مجموعه خدمات شهری در ساعت مشخص آن را جمع‌آوری کند، به‌طوری که هر صبح اثری از این پسماندها نباشد، حرکتی در راستای هوشمندی است.

وی اضافه می‌کند: اقدامی که موجب کاهش تولید پسماند شود نیز موجب هوشمندی است، حتی اجرای طرح زود و فرد هفتگی جمع‌آوری پسماند در کاهش و مدیریت تولید پسماند مؤثر بوده است.

قربانی تاکید می‌کند: در شهرهای بزرگ دنیا، بیشترین بروز هوشمندی، در حوزه حمل‌ونقل و جابه‌جایی است، به شکلی که بتوان با استفاده از زیرساخت‌های موجود حداکثر بهره‌برداری را داشت و در عین حال نظم و انضباط بهتر و مناسب‌تری را ایجاد کرد.

وی ادامه می‌دهد: ممکن است بخشی از خدمات شهری اصفهان به‌صورت الکترونیک ارائه شود که جایگاه خود را دارد.

با توجه به اینکه فعالیت‌های حوزه هوشمندسازی را دیر آغاز کرده‌ایم، تا حدودی عقب‌ماندگی داریم اما در حال حاضر طبق بررسی‌های انجام شده، اصفهان نسبت به سایر کلان‌شهرهای کشور در این حوزه وضعیت بسیار خوبی دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به کاربردهای هوشمندسازی در شهر تاکید می‌کند: شهرسازی الکترونیک (سرا ۱۰)، نظارت تصویری و بهره‌گیری از دوربین‌ها برای کنترل سرعت خودروها و ثبت و کنترل تخلفات و استفاده از سخت‌افزارهایی برای ثبت نظارت توسط شهرداری اصفهان، از این موارد است؛ در حال حاضر در تعدادی از چهارراه‌های سطح شهر با توجه به حجم ترافیک لحظه‌ای، زمان‌بندی چراغ راهنمایی به‌صورت هوشمند انجام می‌شود؛ همچنین تعداد زیادی از این قبیل پروژه‌ها در سطح شهر در حال اجرا است و وجود دارد.

قربانی در پاسخ به این سوال که چرا هوشمندی برای شهروندان ملموس نشده است، اضافه می‌کند: نتیجه هوشمندی باید نظم و انضباط بیشتر در همه امور باشد؛ اگر می‌بینیم سطح نظم و انضباط پایینی داریم، باید بپذیریم با موضوع هوشمندی همراهی خوبی نداشته‌ایم؛ این موضوع برای مجموعه مدیریت در زمینه فراهم‌کردن شرایط و برای شهروندان رعایت آن است.

وی تاکید می‌کند: بیشترین مشکل مدیریت شهری برای ملموس شدن هوشمندسازی، ایجاد فرهنگ آن و آموزش شهروندان است که بگوییم هوشمندی می‌تواند در وضعیت همه بهبود ایجاد کند که به همین دلیل ممکن است ایجاد شرایط مناسب زمان‌بر باشد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اگر بگوییم هیچ اقدامی در سطح شهر به‌صورت هوشمندانه انجام نمی‌شود، درست نیست، اضافه می‌کند: تجمیع فعالیت‌ها به‌صورت هوشمندی در قالب یک هدف مشخص از جمله مواردی است که باید دنبال شود.

وی تاکید می‌کند: باید به شکلی عمل کنیم که میزان جابه‌جایی در سطح شهر به حداقل خود برسد؛ به‌عنوان مثال خدمات حوزه مدارس باید آن‌قدر افزایش پیدا کند و شبیه به‌هم باشد تا خانواده‌ای فکر نکند بهتر است فرزند خود را در مدرسه‌ای واقع در سمت دیگری از شهر ثبت‌نام کند.

قربانی در پاسخ به این سوال که اصفهان چگونه می‌تواند الگوی شهر هوشمند کشور باشد؟، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه فعالیت‌های حوزه هوشمندسازی را دیر آغاز کرده‌ایم، تا حدودی عقب‌ماندگی داریم اما در حال حاضر طبق بررسی‌های انجام شده، اصفهان نسبت به سایر کلان‌شهرهای کشور در این حوزه وضعیت بسیار خوبی دارد.

وی می‌افزاید: معتقدم شهرهایی همچون اصفهان، تهران و مشهد را می‌توان برای هوشمندی مثال زد که بین آن‌ها نصف‌جهان شرایط خوبی دارد؛ این بدان معنا نیست که به همین مقدار بسنده کنیم، باید اقدامات بیشتری انجام دهیم و از تجربیات دنیا در این حوزه استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه می‌کند: شهردار اصفهان برای این موضوع وقت و ساختار ویژه‌ای تحت عنوان میز هوشمندسازی تعیین کرده است که نشان می‌دهد هوشمندسازی برای شورای اسلامی شهر و اداره‌کننده شهر اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی تاکید می‌کند: کمیسیونی تحت عنوان فناوری اطلاعات در شورای اسلامی شهر اصفهان وجود داشت که به هوشمندسازی تغییر یافت و نشان می‌دهد که بسیار فراتر از فناوری اطلاعات به موضوع هوشمندسازی نگاه می‌کنیم.

قربانی تصریح می‌کند: حرکت‌های خوبی در زمینه هوشمندسازی شهر انجام و شاخص‌های قابل اندازه‌گیری تعریف شده است و هر سه‌ماه یک‌بار کنترل می‌شود؛ هرچه جلوتر می‌رویم این شاخص‌ها وضعیت بهتری را نشان می‌دهد اما سرعت آن مطلوب نیست.

هوشمندی؛ راهبرد شهر زندگی

تحقق شفافیت و تسریع صدور پروانه با تکمیل اصنو

سعید فردانی، دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری اصفهان می‌گوید: یکی از اولویت‌های اصلی دوره ششم، هوشمندسازی در ارائه خدمات و پروژه‌های شهری است که از جمله پروژه‌های مهم در این حوزه، سامانه‌های اصنو، اصرو و هوشمندسازی آبیاری فضای سبز با استفاده از سنسورها است.

وی با بیان اینکه با تکمیل پروژه سامانه اصنو مواردی همچون محاسبات و سایر مراحل آن در شهرداری به‌صورت کامل غیرحضوری خواهد شد، اضافه می‌کند: از جمله پیامدهای این پروژه می‌توان به شفافیت، تسریع در روند صدور پروانه ساختمانی و تحلیل اطلاعات، روند و تعداد صدور پروانه به تفکیک کاربری و سایر موارد اشاره کرد.

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: پروژه سامانه اصرو با مشارکت سرمایه‌گذار اجرا می‌شود و در ماه‌های اخیر جلسات زیادی برگزار شده است تا بتوانیم با تعامل خوب بین شهرداری و سرمایه‌گذار، پیش از آغاز نیمه دوم سال جاری آن را تکمیل کنیم.

وی اضافه می‌کند: شهروندان می‌توانند از محل ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر اصفهان با استفاده از سامانه اصرو مطلع شوند؛ جلسات آن هر دو هفته یک‌بار با حضور تمام ذی‌نفعان همچون حوزه‌های حمل‌ونقل و ترافیک، مالی و اقتصادی، سرمایه‌گذار و شرکت‌های اتوبوسرانی و متروی منطقه اصفهان برگزار می‌شود.

فردانی تصریح می‌کند: پلاک‌های آبی هوشمند نیز یکی از پروژه‌های هوشمندسازی شهر است که با محوریت شهرداری و همکاری شرکت پست انجام می‌شود تا کد پستی به‌عنوان کد یکتای شناسایی ملک روی آن قرار گیرد و بتوانیم خدمات سریع و مورد نیاز شهروندان همچون اطلاع‌رسانی‌های مبتنی بر ملک و قبوض ملک را ارائه کنیم.

زمانی در هوشمندسازی موفق خواهیم بود که کسب‌وکار همچون حوزه حمل‌ونقل و ترافیک، شهرسازی و سایر حوزه‌ها و بخش فنی یعنی سازمان فاوا کار خود را درست انجام دهند که با حمایت شورای اسلامی شهر و شهردار اصفهان، در حال پیشروی مناسب است.

وی ادامه می‌دهد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود تا سال آینده کل شهر به زیرساخت پلاک آبی هوشمند مجهز شود که با تاکید شهردار و موافقت شورا اسلامی شهر، برنامه داریم به شرط تأمین اعتبار، با افزایش ظرفیت سازمان فاوا و شرکت مجری این پلاک‌ها، تا پایان سال جاری کل شهر را به این زیرساخت مجهز و در سال آینده، به‌عنوان نخستین شهر کشور خدماتی را مبتنی بر این پلاک‌ها به شهروندان ارائه کنیم.

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری اصفهان با بیان اینکه «مهدی جمالی‌نژاد» معاون وزیر کشور نیز بر استفاده از پلاک آبی هوشمند در کل کشور تاکید داشت، اضافه می‌کند: در واقع زیرساخت کیوآرکد این پلاک‌های هوشمند باید به‌صورت هوشمندانه‌ای تهیه شود تا سایر خدمات را نیز بتوانیم بر این بستر داشته باشیم.

وی با اشاره به پروژه هوشمندسازی آبیاری فضای سبز شهر، تاکید می‌کند: این پروژه با توجه به وسعت شهر و این عرصه‌ها و کمبود منابع آبی با همت حوزه خدمات شهری شهرداری اصفهان انجام شده که این همکاری خدمات شهری قابل تقدیر است؛ زمانی در هوشمندسازی موفق خواهیم بود که کسب‌وکار همچون حوزه حمل‌ونقل و ترافیک، شهرسازی و سایر حوزه‌ها و بخش فنی یعنی سازمان فاوا کار خود را درست انجام دهند که با حمایت شورای اسلامی شهر و شهردار اصفهان، در حال پیشروی مناسب است.

فردانی با بیان اینکه هوشمندسازی تقاطع‌ها، پایش تخلفات شهری به‌وسیله تصویربرداری هوایی از دیگر فعالیت‌های حوزه هوشمندسازی است، تصریح می‌کند: امنیت شهر هوشمند نیز مورد توجه قرار گرفته و پروژه‌هایی در این زمینه در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه شهر هوشمند را نیز دنبال کرده‌ایم که پلتفرم‌های مختلفی در این زمینه در حال توسعه است، اضافه می‌کند: یکی از آرزوهای من، راه‌اندازی اتاق پایش و کنترل هوشمند شهر است که با بهره‌گیری از اینترنت اشیا، گام مثبتی در هوشمندسازی خواهد بود.

کد خبر 676296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.