۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
«علف چای»؛ موثر در درمان تبخال

متخصص طب سنتی گفت: در مداوای ویروس تبخال از گیاه «علف چای» استفاده می‌شود، همچنین برای درمان میگرن به همراه گیاه بادرنجبویه بسیار مفید است و از کرم آن برای دردهای عصبی محدود منطقه‌ای مانند سیاتیک، کشش شدید عضلات یا گرفتگی آن‌ها استفاده می‌شود.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره گیاه علف چای از خانواده هوفاریقون اظهار کرد: گل راعی، هوفاریقون، هزار چشم و گل شهناز نام‌های دیگر علف چای بوده و زمان گلدهی و برداشت این گیاه از تیر تا مردادماه است.

وی افزود: علف چای گیاهی با طبیعت گرم و خشک، علفی و پایا است که در نقاط خشک، مرغ‌زارها و مراتع آفتاب‌گیر می‌روید، همچنین گل‌های فراوان آن به رنگ زرد طلایی، اواسط تابستان شکفته می‌شود.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: گیاه علف چای را می‌توان از فراوانی سرشاخه‌ای راست آن و برگ‌های متناوب و بی‌پایه و لکه‌های قرمز شفافی که روی برگ‌هایش قرار دارد، شناسایی کرد؛ این گیاه در آسیا و اروپا فراوان است.

وی ادامه داد: میوه آن به شکل کپسول است، سرشاخه‌های آن را هنگامی که گیاه گل کرده است در یک روز آفتابی می‌چینند و سپس در سایه و در محلی که هوا جریان داشته باشد، پهن می‌کنند یا در خشک‌کن با حداکثر ۳۵ درجه سانتی‌گراد خشک می‌کنند.

یوسفیان گفت: سرشاخه‌های علف چای محتوی تانن نوعی فلانوئید، گلیکوزید (هیپرفورین، هیپریسین) اسانس و مواد دیگر است. این گیاه مسکن و مسهل صفرا است، اثرات ضدتورمی آن در ورم‌های مزمن معده، کبد، کیسه صفرا و کلیه‌ها شناخته شده است.

وی اضافه کرد: این گیاه همچنین در درمان عفونت‌های دستگاه تناسلی زنانه مؤثر است، دم‌کرده آن به مقدار یک تا دو گرم برای یک فنجان تهیه می‌شود که در طول روز می‌توان آن را میل کرد.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: روغن گیاه علف چای را با خیساندن سر شاخه گل‌دار آن در روغن زیتون یا آفتابگردان تهیه می‌کنند، این روغن را علیه سوختگی‌ها، آفتاب سوختگی و بواسیر به‌کار می‌برند، تنتور آن به منظور درمان تنش‌های عصبی حداقل دو ماه مصرف می‌شود.

وی اضافه کرد: برای شب ادراری کودکان هنگام شب پنج تا ۱۰ قطره و برای تنش‌های عصبی بزرگسالان نصف قاشق چای‌خوری روزانه سه بار مصرف شود، در مداوای ویروس تبخال نیز از این گیاه استفاده می‌شود؛ همچنین در درمان میگرن به همراه گیاه بادرنجبویه بسیار مفید است، از کرم آن برای دردهای عصبی محدود منطقه‌ای مانند سیاتیک، کشش شدید عضلات یا گرفتگی آن‌ها استفاده می‌شود.

یوسفیان با اشاره به موارد منع مصرف و احتیاط گیاه علف چای گفت: پیش از قرار گفتن در معرض نور خورشید، درمان با اشعه ماورای بنفش یا آفتاب درمانی، باید احتیاط شود که دوزهای بالای ترکیب هایپریسین موجود در هوفاریقون مصرف نشده باشد. طبق نتایج یک تحقیق تک دوز ۳۶۰۰ میلی‌گرم یا ۶۰۰ میلی‌گرم، برای استفاده سه بار در روز به مدت ۱۵ روز عصاره استاندارد که حاوی سه درصد هایپریسین است، باعث افزایش حساسیت به نور بعد از مصرف یک دوز و افزایش حساسیت به نور خورشید بعد از مصرف چند دوز شده است.

وی افزود: هوفاریقون در افسردگی با منشأ درونی نباید مصرف شود، زیرا نشان داده شده که این گیاه در اشکال خفیف تا متوسط افسردگی مؤثر بوده است، اگر چه طبق یک تحقیق اثر هوفاریقون در افسردگی هم‌پای ایمی پرامین بوده، در حالی که عوارض جانبی کمتری نیز داشته است، همچنین در مبتلایان به ایدز (تحت درمان با ایندنیاویر) باعث کاهش اثربخشی دارو می‌شود.

این متخصص طب سنتی با اشاره به مصرف علف چای در زمان بارداری خاطرنشان کرد: مصرف آن در بارداری به دلیل اثرات قاعده‌آور و سقط‌آوری و محرک اعمال رحمی ممنوع است.

وی گفت: گیاه علف چای تداخل دارویی با بسیاری از داروهای شیمیایی دارد، بنابراین در صوت مصرف داروهای خاص باید با پزشک مشورت شود، مصرف هم‌زمان این گیاه با داروهای ضد بارداری خوراکی ممکن است ایجاد لکه‌بینی و اثر داروها را کم کند.

کد خبر 676087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.