آخرین مهلت شرکت در عملیات بازار باز بانک مرکزی

بانک مرکزی از دوم مردادماه به مدت یک هفته به منظور کنترل نقدینگی به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید به مبلغ ۱۲۴۵.۷ هزار میلیارد ریال اقدام کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا عملیات بازار باز از سیستم‌های پولی در هر کشور است که هدف آن مدیریت ذخایر پولی کشور است و به خرید و فروش نوع خاصی از اوراق بهادار در بازار آزاد می‌پردازد. در این نوع عملیات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند اوراق بهادار را بخرد و بفروشد و سایر بانک‌ها نیز می‌توانند با او در این اقدام مشارکت کنند. در واقع بازار باز به معنی آزادی عوامل اقتصادی در ورود و خروج در بازار و مشارکت در عملیات بانک مرکزی است.

یکی دیگر از اهداف این عملیات، کنترل نرخ بهره کوتاه مدت بین بانکی است تا بتواند به سمت نرخ بهره تعیین شده و مورد نظر بانک مرکزی حرکت کند و تورم را تحت کنترل در بیاورد. این عملیات در ایران از دی ماه سال ۱۳۹۸ به طور رسمی در قالب سامانه معاملاتی عملیات بازار باز با سازوکار جدید سیاست پولی به اجرا درآمد و بر اساس آن بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند به مدیریت نقدینگی در بازار بین بانکی بپردازند.

بانک مرکزی زمانی اقدام به خرید اوراق بهادار می‌کند که قصد افزایش حجم پول را داشته باشد. با این اقدام ذخیره بانک‌ها افزایش میابد و چون عرضه پول افزایش یافته نرخ بهره کاهش میابد. وقتی نرخ بهره کم شود مردم برای سپرده‌گذاری در بانک‌ها بی انگیزه می‌شوند و ترجیح می‌دهند پول خود را در بازار کالا و خدمات خرج کنند که در نهایت منجر به رشد اقتصادی می‌شود.

از طرف دیگر بانک مرکزی زمانی اقدام به فروش اوراق بهادار می‌کند که قصد کنترل تورم و کاهش حجم پول را داشته باشد. با این اقدام ذخیره بانک‌ها کاهش میابد و با کاهش عرضه پول، نرخ بهره بالا می‌رود. بنابراین مردم به سپرده‌گذاری متمایل می‌شوند و پول‌های خود را کمتر در بازار کالا و خدمات خرج می‌کنند و در نهایت تورم کاهش میابد.

بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی توافق بازخرید می‌کند

بانک مرکزی در پیش‌بینی اخیر خود از وضعیت نقدینگی در بازار بین بانکی، با انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین بانکی، اقدام به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید کرده است. تعداد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی شرکت‌کننده در این حراج ۱۹ تا است و ارزش سفارش‌های ارسال شده ۱۲۴۵.۷ هزار میلیارد ریال و مدت آن یک هفته است.

آخرین مهلت شرکت در عملیات بازار باز بانک مرکزی

بانک مرکزی در راستای مدیریت نقدینگی بازار بین بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی و موردی اجرا می‌کند و این عملیات اخیر در راستای کاهش نوسانات نرخ بهره بازار بین بانکی برای رسیدن به نرخ بهره هدف بانک مرکزی است.

آخرین مهلت شرکت در عملیات بازار باز بانک مرکزی

در راستای اطلاعیه منتشر شده، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند برای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین بانکی، سفاش‌های خود را تا مدت زمان تعیین‌شده ارسال کنند. همچنین می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق مالی اسلامی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سقف دالان نرخ سود (۲۴ درصد) استفاده کنند.

کد خبر 676006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.