تاکنون برای چه تعداد معلول فرصت شغلی ایجاد شده است؟

از آن جایی که مسئولان به ویژه رئیس جمهور تاکید بر اشتغال‌زایی برای معلولان داشته‌اند؛ تکلیف سازمان بهزیستی برای تسهیل‌گری اشتغال در سال گذشته ۶۲ هزار شغل بود که امروز از مرز ۹۵ هزار اشتغال رد شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ‬یکی از اقدامات دولت‌ها به ویژه دولت سیزدهم حمایت از معلولان و تأمین مسکن و اشتغالزایی برای این قشر از جامعه است، پیش‌تر‬ معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که با جذب صد درصدی منابع اشتغال‌زایی و حمایت از ایجاد بیش از ۸۰ هزار فرصت شغلی که بیش از ۶۰ درصد آن ویژه معلولان بوده است ‏تحول عظیمی در سال گذشته رقم خورده است.

همچنین آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری نیز سال گذشته همزمان با روز جهانی افراد دارای معلولیت با تاکید بر اینکه ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب افراد دارای معلولیت علاوه‌بر شغل برای این افراد یک آرامش اجتماعی به همراه می‌آورد که مایه نشاط اجتماعی و ارتقای مشارکت عمومی آنها نیز می‌شود، گفت: این موضوع باید به طور جدی به خصوص در دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی پیگیری شود.

ایجاد ۹۵ هزار فرصت شغلی برای معلولان

علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی اظهار کرد: تکلیف این سازمان برای تسهیل‌گری اشتغال در سال گذشته ۶۲ هزار شغل بود که امروز از مرز ۹۵ هزار اشتغال رد شدیم.

وی افزود: این اشتغال‌ها مبتنی بر تسهیل‌گری شغل و مبتنی بر ایجاد گروه‌ها و صندوق‌های محلی است. برای بانوان سرپرست خانوار مبتنی بر به کارگیری جامعه هدف ما در کارگاه‌ها است که اشتغال شأن را تسهیل می‌کنند و خدمات از سازمان بهزیستی دریافت می‌کند؛ به عنوان مثال هر کارفرمایی که از افرادی که دارای معلولیت به عنوان سرپرست خانوار استفاده می‌کند آن ۲۳ درصد از بیمه را ما پرداخت می‌کنیم یا جاهایی هزینه جبران کارایی را پرداخت می‌کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی تصریح کرد: همه مشوق‌ها در سازمان بهزیستی عوامل انگیزه‌ای است که کار و اشتغال را پایدار می‌کند و مهم‌ترین رکن ما بحث بیمه‌پردازی است که باعث می‌شود اشتغال پایدار برای جامعه هدف ما ایجاد شود.

وی گفت: حداقل سه درصد جذب افراد دارای معلولیت را در آزمون‌های استخدامی کشور هم داریم که سازمان بهزیستی این را به طور مداوم پایش می‌کند. در سال گذشته هم یک مصوبه‌ای را از دولت که اهتمام جدی به این جامعه هدف معزز و مقدس را دارد، داشتیم و آن این بود که افراد بتوانند حداکثر سه درصد جذب را داشته باشند. به آن معنا که سازمان اداری و استخدامی کشور مصوبه‌ای را گذراند که افراد دارای معلولیت در بین خودشان رقابت می‌کنند و بتوانند بر اساس آمایش سرزمینی رشته کد محل را با هم تطبیق بدهند و ما بتوانیم جذب سه درصد را داشته باشیم که یکی از توفیقات سازمان بهزیستی است.

قادری اضافه کرد: از مانده عدم جذب سه درصدهای سنوات گذشته ما به تفاهم رسیدیم و سازمان استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه تفاهم کردند که ما بتوانیم ۳۸۰۰ شغلی که می‌توانست ایجاد شود از طریق آزمون اداری و استخدامی و اختصاصی برای جامعه هدف‌مان برای تمام دستگاه‌های اجرایی محقق کنیم.

وی اضافه کرد: افرادی که سالم هستند به لحاظ جسمانی سریع‌تر به شغل می‌رسند اما افرادی که دارای معلولیت هستند یا ملاحظاتی در فضای جسمانی‌شان وجود دارد خوب قاعدتاً سخت‌تر خواهد بود سازمان بهزیستی بر اساس قاعده تناسب سازی، پیگیری می‌کند که مشاغلی را ایجاد کند و از مشوق‌هایی استفاده کنیم که کارفرمایان و افرادی که کارآفرینی می‌کنند بتوانند ظرفیتی ایجاد کنند که افراد دارای معلولیت در جامعه هدف را به کار بگیرد.

حمایت از معلولان با ایجاد فرصت‌های شغلی برای آنها

پیش‌تر‬ نیز‬ محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اقدامات سازمان بهزیستی در راستای‬‬ تحقق اشتغال پایدار اظهار‬ کرد: سازمان بهزیستی کل کشور در راستای‬ تحقق اشتغال‌های پایدار اقدامات مهمی را در دستور کار قرار داده است. تنها‬ در بخشی از این اقدامات با جذب صد درصدی منابع اشتغال‌زایی و حمایت از ایجاد بیش از ۸۰ هزار فرصت شغلی که بیش از ۶۰ درصد آن ویژه معلولان بوده است ‏تحول عظیمی را در سال گذشته رقم زده است.

وی افزود: امیدواریم با هدف‌گذاری حمایت از ۱۰۰ هزار فرصت شغلی جدید و پایدار، ایجاد کاریابی‌های تخصصی ویژه اقشار خاص، افزایش سرمایه صندوق ضمانت به حدود ۱,۰۰۰ میلیارد تومان و تسهیل صدور مجوزها شاهد توانمندسازی و رضایت بیشتر اقشار خاص در فضای کسب‌وکارها باشیم.

کد خبر 675981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.