۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲
شور حسینی در خوانسار

خوانسار از شهرهای استان اصفهان است که در ماه محرم و صفر حال و هوای خاصی دارد و برنامه‌های عزاداری‌ که در آنجا برپا می‌شود که در نوع خود بی‌نظیر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خوانسار یکی از شهرهای استان اصفهان است که در ماه محرم و صفر حال و هوای خاصی می‌یابد، و برنامه‌های عزاداری که در آنجا برپا می‌شود که در نوع خود بی‌نظیر است.

در آخرین روز ذیحجه جوانان مذهبی با نصب پرچم و بیرق‌های سیاه هیأت مذهبی در سراسر شهر فرارسیدن ماه محرم را اعلام می‌کنند و در نخستین روز محرم کاملاً شهر چهره عاشورایی به خود می‌گیرد.

غبارروبی تکایا، حسینیه‌ها و مساجد محل از چند روز مانده به محرم آغاز و وسایل پذیرایی از عزاداران مهیا می‌شود. علم و حجله‌ها، چلچراغ‌ها و بیرق‌های حسینی به همراه طبل، سنج و زنجیر آماده غبارروبی می‌شود و در جلوی حسینیه‌ها قرار می‌گیرد.

از قبل از ماه محرم رایزنی‌ها برای تهیه کاروان اسب و شتر (جهت حرکت نمادین کاروان در ایام محرم) با ساربانان مناطق کویری هماهنگی صورت می‌گیرد و برای اطعام عزاداران، میهمانان و مسافران گوسفندان نذری خریداری و به محل‌های مربوطه منتقل می‌شود.

شهر شور و حال دیگری دارد، همه از کوچک و بزرگ در حسینیه، تکیه یا منزل سرگرم کمک کردن برای برگزاری هرچه بهتر عزای سرور و سالار شهیدان هستند؛ شهر خوانسار در این ایام حال و هوایی دیگر دارد و مراسم عزاداری در این شهر مفصل و دیدنی است.

در این زمان هر خوانساری نهایت تلاش خود را می‌کند تا به زادگاه خود بازگردد و در مراسم عزای محرم در شهر خود شرکت کند. حسینه‌های مرکزی شهر از جمله حسینه دوراه، آیت الله ابن الرضا، حسینه حبیبی‌ها و بعضی دیگر از حسینه‌های محلات، تکایا و هیأت مذهبی از روز نخست محرم مراسم زیارت ناحیه مقدسه و زیارت عاشورا و مداحی را برگزار می‌کنند.

در حسینه آیت الله ابن الرضا علاوه بر مراسم صبح و عصر هر روز مراسم عزاداری، مداحی و روضه خوانی برقرار است.

شور حسینی در خوانسار

آراستن کوی و برزن شهر خوانسار به بیرق‌های حسینی، علاوه بر اعلام حزن و اندوه، توأم با شور و حالی وصف‌ناپذیر همراه است، به نحوی که هر تازه واردی حزن، اندوه و ارادت مردم این شهر را به اباعبدالله الحسین (ع) احساس می‌کند.

خوانسار؛ شهر محرمی‌ها

یکی از مسائلی که در این شهر به طور وضوح مشاهده می‌شود تعطیلی کامل کسب و کار مردم در دهه اول محرم است؛ پذیرایی از عزاداران، مسافران و میهمانان شهرهای همجوار و دیگر شهرهایی است که برای عزاداری به خوانسار آمدند از برنامه‌ها در این شهرستان است.

نوحه‌خوانی‌ها در خوانسار سبک ویژه‌ای دارد

نوحه‌خوانی‌های خوانسار دارای سبک ویژه است؛ پیرغلامان این شهر مداحی‌ها را به صورت سوزناک و دلنشین و سازگار با صحنه‌های کربلا اجرا می‌کنند. بعضی حسینیه‌های قدیمی خوانسار از گذشته‌های دور تاکنون به برگزاری مراسم عزاداری می‌پردازند که از مهم‌ترین آن‌ها حسینیه حبیبی‌ها است که در آن تعزیه نیز اجرا می‌شود و اکنون به همان شیوه قدیمی بازسازی شده است.

هنوز هم در خوانسار سینه‌زنی سنتی انجام می‌شود و از روز ششم به بعد تمام فعالیت‌های شهر تحت‌الشعاع این موضوع قرار گیرد.

شور حسینی در خوانسار

رسم شال عزای سادات خوانساری

سادات خوانساری در شب‌ها و روزهای ماه محرم با انداختن شال سبز هنگام ورود به هیئت‌های عزاداری جلوه خاصی به این مراسم می‌دهند.

نوحه‌خوانی‌های خوانسار دارای سبک ویژه است و پیرغلامان این شهر مداحی‌ها را به صورت سوزناک و دلنشین گذشته و سازگار با صحنه‌های کربلا اجرا می‌کنند.

خوانسار شهری است که قدمت آن به پیش از اسلام بازمی‌گردد، اما قرن‌ها سابقه دین‌داری و ولایت‌داری را بر پیشانی نوشت پرافتخار تاریخ خود دارد و نوای تعزیه سوگواری در این باغ‌شهر ایرانی آوازه جهانی و بین‌المللی دارد.

از روز ششم محرم شهر خوانسار حالت عزای عمومی به خود می‌گیرد، به نحوی که فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در این روز کمرنگ می‌شود، از روز ششم کار مدارس و ادارات نیز تحت‌الشعاع محرم قرار می‌گیرد و بعضی ادارات نیمه وقت هستند یا کارکنان آن در این ایام مرخصی می‌گیرند.

شور حسینی در خوانسار

تعزیه‌گردانان سرتاسر کشور در قودجان

برپایی تعزیه نیز از مهم‌ترین آئین‌های سنتی خوانسار است و تاریخچه اجرای تعزیه قوذجان خوانسار به ۳۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.

یکی از دلایل مهم ساخت این حسینیه و اجرای تعزیه در آن وجود با برکت امامزاده (دختران حضرت موسی بن جعفر (ع)) در جوار حسینیه است. تعزیه قودجان شهرتی جهانی و بین‌المللی دارد و در این ایام پذیرای تعزیه‌گردانانی از سرتاسر کشور است.

چندین تعزیه فعال در خوانسار در طول ماه محرم و بعد از ظهرها به اجرای مراسم می‌پردازند. سینه‌زنی در این شهر به همان شیوه سنتی و با مداحی‌های سوزناک و اشعار پرمعنای سوگوارانه انجام می‌شود و گذر زمان نتوانسته است بر این آئین قدیمی اثر بگذرد.

خوانساری‌ها برای سادات احترام ویژه‌ای قائل هستند و از قدیم‌الایام، سادات این شهر در ماه محرم با انداختن شال سبز به هیئت‌های عزاداری وارد می‌شوند و این نوع پوشش شور خاصی به عزاداری می‌بخشد.

حرکت دسته‌های شترسوار و اسب‌سوار به یاد عبور کاروان اهل‌بیتِ امام حسین (ع)

مردم مذهبی خوانسار در ایام محرم رسوم خاصی دارند که از این جمله می‌توان به حرکت دسته‌های شترسوار و اسب‌سوار برای یادآوری حرکت کاروان امام حسین (ع) و برپایی تعزیه در طول ایام عزاداری به ویژه در ماه صفر و در روستای قودجان اشاره کرد که از رسوم ویژه عزاداری این شهرستان است.

حرکت دسته‌های عزاداری در قالب هیئت‌های سینه‌زنی یا زنجیرزنی، راه‌اندازی سفره‌های نذری که از عزاداران پس از هر برنامه و گاه در هر سه نوبت پذیرایی می‌شود از دیگر رسوم عزاداری خوانساری‌ها است.

کد خبر 675944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.