انواع غرق شدگی + علائم و راهکارهای پیشگیری

مدیر روابط‌عمومی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان انواع غرق‌شدگی، علائم و راهکارهای پیشگیری از آن را تشریح کرد.

عباس عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه وارد شدن افراد بدون مهارت در محدوده خطر برای نجات جان فردی دیگر، یکی از علل غرق‌شدگی در دریا است، اظهار کرد: نجات دادن غریق، نیاز به آشنایی کامل با مهارت شنا و دانش‌آموخته بودن در فن غریق نجات دارد.

وی با بیان اینکه باید توجه داشت که بسیاری از افرادی که بدون داشتن تجربه و مهارت کافی برای نجات غریق اقدام می‌کنند، جان خود را نیز از دست می‌دهند، افزود: غرق‌شدگی در روزهای آخر هفته و در ماه‌های گرم سال شایع‌تر است و بیشتر قربانیان غرق‌شدگی، کودکان و جوانان هستند.

مدیر روابط‌عمومی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه درصد غرق‌شدگی مردان بیشتر از درصد غرق‌شدگی زنان است، تصریح کرد: ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای از جمله صرع، بیماری‌های قلبی، ضعف عضلانی و عقب‌ماندگی ذهنی و مصرف داروهای خواب‌آور، الکل و مواد روان‌گردان پیش از شنا می‌توانند زمینه‌ساز غرق‌شدگی باشند.

وی ادامه داد: کودکان در سنین کمتر، در معرض خطر غرق‌شدگی در حوض، استخر و وان حمام قرار دارند و در پی داشتن حس کنجکاوی، درک نکردن خطر و غفلت والدین، دچار غرق‌شدگی می‌شوند. دریا، رودخانه، سد، کانال، چاه، استخر، حوض و وان حمام (برای کودکان) منابع آبی پرخطر برای غرق‌شدگی محسوب می‌شود.

غرق‌شدگی در آب شیرین، خطرناک‌تر از آب شور است

عابدی با اشاره به انواع غرق‌شدگی گفت: گاهی غریق به علت غوطه‌ور شدن در آب، دچار اختلال تنفس می‌شود و در صورتی که غوطه‌ور در آب باعث قطع تنفس و بیهوشی وی شود، غرق‌شدگی کامل اتفاق افتاده است، اما در صورتی که سطح هوشیاری فرد پایین بیاید و به حالت نیمه‌هوشیار باشد، فرد در حالت نزدیک به غرق‌شدگی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: غرق شدن در آب شیرین مانند آب رودخانه و استخر و وارد شدن مقدار زیادی از آب شیرین داخل ریه و معده، بسیار خطرناک‌تر از بلعیدن آب شور یا آب دریا است. یکی از مواردی که جان افراد در حال غرق شدن را تهدید می‌کند، اختلالات قلبی و نارسایی کلیوی است که پس از خارج شدن از آب برای آن‌ها به وجود می‌آید.

مدیر رواب‌عمومی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان اظهار کرد: آب شیرین، فشار اسمزی کمتری نسبت به خون دارد، به سرعت از جداره معده و روده جذب خون می‌شود، در مدت زمان کوتاهی، حجم خون به شدت افزایش پیدا می‌کند، منجر به از بین رفتن گلبول‌های قرمز و در نهایت اختلال الکترولیت ایجاد می‌شود و در پی آن، آریتمی قلبی بروز می‌کند و منجر به نارسایی کلیوی می‌شود.

فردی که در حال غرق شدن است چه علائمی دارد؟

وی با بیان اینکه بر خلاف آب شیرین، آب شور به علت داشتن فشار اسمزی برابر خون، نارسایی‌های شدید ایجاد نمی‌کند، افزود: غرق‌شدگی خیس، نوع معمول غرق‌شدگی است و در حالتی اتفاق می‌افتد که آب از طریق راه‌های هوایی وارد دستگاه تنفسی و ریه فرد می‌شود و او را دچار خفگی می‌کند. در غرق‌شدگی خشک، آب وارد دستگاه تنفسی فرد نمی‌شود، اما بر اثر واکنش ماهیچه‌های گلو برای جلوگیری از ورود آب، مسیر ورود هوا به ریه بسته و حالت خفگی برای فرد ایجاد می‌شود.

عابدی تصریح کرد: علائم غرق‌شدگی شامل دست و پا زدن غیرطبیعی و تقلا کردن، قرار گرفتن سر و صورت زیر آب به مدت طولانی، خم شدن سر به عقب، متورم شدن شکم به علت خوردن مقدار زیاد آب، تنفس صدادار، تنگی نفس و قطع تنفس، قطع شدن ضربان قلب، بیهوشی، کبودی یا رنگ‌پریدگی لب‌ها، صورت و پوست بدن، استفراغ و سرفه می‌شود.

وی ادامه داد: به منظور اصول پیشگیری از غرق‌شدگی در تمام مکان‌های آبی پرخطر، کودکان را در ساحل دریا و رودخانه، در نزدیکی منابع آبی پرخطر، وان حمام، حوض و استخر تنها رها نکنید و توجه داشته باشید که آن‌ها نباید بدون همراهی فرد بزرگسال، وارد آب شوند.

مدیر روابط‌عمومی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان گفت: کودکان باید به همراه لوازم ایمنی شنا از جمله جلیقه، بازوبند، حلقه، تخته و نودل درون استخر بروند و مهارت شنا کردن را یاد بگیرند.

یک‌سوم قربانیان غرق‌شدگی، با فن شنا آشنایی کامل داشته‌اند

وی اضافه کرد: توانایی خود را در شنا کردن، بیش از حد در نظر نگیرید و توجه داشته باشید که یک‌سوم قربانیان غرق‌شدگی، با فن شنا آشنایی کامل داشته‌اند. در قسمت‌های عمیق دریا شنا نکنید، به آبی که عمق آن را نمی‌دانید، وارد نشوید، شب‌ها در مکان‌های آبی پرخطر و در زمان طوفانی بودن دریا، شنا نکنید.

عابدی اظهار کرد: هنگام قایق‌سواری، جلیقه نجات بپوشید، در دریا از محدوده مجاز برای شنا که با توپ‌های رنگی مشخص شده است، دورتر نروید، در آب‌های کم‌عمق یا آبی که عمق آن را نمی‌دانید، شیرجه نزنید؛ چراکه احتمال ضربه مغزی یا آسیب به ستون فقرات و استخوان‌ها وجود دارد.

وی افزود: اگر هنگام شنا احساس گرفتگی عضله داشتید یا خسته شده بودید، از آب خارج شوید، قبل از شنا از مصرف الکل، مواد روان‌گردان و داروهای خواب‌آور اجتناب و از ورود ناگهانی به آب سرد خودداری کنید؛ چراکه به دلیل سرد بودن آب، احتمال سنکوپ و شوک دمایی وجود دارد.

مدیر روابط‌عمومی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان تصریح کرد: اگر شنا بلد نیستید، برای نجات غریق، وارد آب نشوید و در صورت ابتلا به صرع و اختلالات تعادل، در مکان‌های آبی پرخطر شنا نکنید. هنگام شنا در دریا، یک نفر را به عنوان مراقب در ساحل داشته باشید تا در صورت لزوم به نیروهای امدادی اطلاع دهد و اطراف استخر، حوض و چاه، حفاظ نصب کنید.

کد خبر 675843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.