«مدیریت بحران» یک فریضه بزرگ است

وزیر کشور مدیریت بحران را فریضه بزرگ دانست و گفت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی خون و زندگی یک انسان جایگاه فوق‌العاده‌ای دارد و به همین دلیل در مدیریت بحران این موضوع را نباید به عنوان یک کار تلقی کرد، بلکه یک فریضه بزرگ است.

به گزارش ایمنا، احمد وحیدی روز سه شنبه در همایش تخصصی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل سپاه تهران بزرگ در سالن ۵ آذر سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به نقش مردم و تشکیلات مردمی در مدیریت بحران‌ها در تاریخ معاصر کشور، اظهار کرد: حضور مردم در بزنگاه‌ها و صحنه‌های حساس تاریخ معاصر ایران درس‌آموز است و نشان داده است که مردم همواره یکی از ارکان اصلی مهار و مدیریت بحران‌ها بوده‌اند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه باید مدیریت بحران "منطقه محور" طراحی شود و شکل بگیرد، گفت: در مدیریت بحران فرض مهم این است که مجموعه، ساختار یا سیستمی از حالت تعادل خارج و باعث شکل‌گیری محیط پیچیده‌ای می‌شود که در این محیط پیچیده عوامل متعددی مداخله می‌کنند.

وحیدی با اشاره به اینکه "این وضعیت می‌تواند در ابعاد ملی، استانی، شهرستانی شکل بگیرد و یا حتی به یک روستا خلاصه شود"، تاکید کرد که با رخداد چنین وضعیتی پیچیده‌ای است که بحران شکل می‌گیرد.

وی در ادامه بحث خود به اهمیت جمعیت و جان انسان‌ها در مدیریت بحران نیز پرداخت و گفت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی خون و زندگی یک انسان جایگاه فوق‌العاده‌ای دارد و به همین دلیل در مدیریت بحران این موضوع را نباید به عنوان یک کار تلقی کرد، بلکه یک فریضه بزرگ است؛ از همین رو مساله اول و مهم توجه به جمعیت از نظر خسارت و تلفات جانی و مالی است.

وزیر کشور مدیریت بحران را نیز به شکلی عرصه پدافند غیر عامل دانست که یک کارگاه دانشی تلقی می‌شود و افزود: هر ساختاری در تهران باید طرح مدیریت بحران ویژه خود را داشته باشد.

وی بر همین اساس، تاکید کرد: شناسایی سازه‌های ناپایدار در کشور به خصوص در تهران و مقاوم سازی در برابر زلزله و حریق نباید از دستور کار خارج شود.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور در ادامه به اهمیت آموزش در بحث مدیریت بحران و پدافند غیرعامل از جمله مساله روانی منبعث از بحران پرداخت و افزود: آموزش نه فقط برای مدیریت بحران، بلکه برای ادامه فعالیت و زندگی در شرایط پسابحران نیز مهم است.

وحیدی گفت: وقتی بر اثر یک فاجعه، بحران رخ می‌نماید، برخی‌ها همه هستی خود را از دست رفته می‌بینند، اما واقعیت این است که زندگی تمام نشده است، پس بنابراین آماده سازی شرایط برای ادامه زندگی در فردای پس از بحران اهمیت می‌یابد.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور ضرورت فرماندهی واحد و عملیاتی در شرایط بحران را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: براساس یک طرح عملیات منسجم و هماهنگ، می‌توان بحران را کم هزینه تر مهار و مدیریت کرد.

وحیدی با اشاره مصداقی به برخی بحران‌های اخیر در کشور اظهار داشت: یکی از مسائل مهم طرح عملیاتی، فرماندهی واحد است؛ بطوری که تجربه آن در سپاه حضرت رسول (ص) حایز اهمیت است که بر اساس آن بتوانیم یک ساختار عملیات مشترک با جایگاه‌های مشخص تعریف کنیم. به طوری که جای هر کدام از مجموعه‌های مرتبط، اعم از هلال احمر، سپاه، بسیج، ارتش، سازمان‌های خدمت‌رسان، اورژانس و.... مشخص شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 675824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.