تغییر اقلیم جهانی تا چه اندازه بر جنگل‌های هیرکانی تاثیرگذار است؟

افزایش دما و به دنبال آن کاهش رطوبت و خشکسالی، احتمال شیوع آفات را در جنگل‌های هیرکانی افزایش می‌دهد، زیرا این جنگل‌ها با چنین دمایی سازگار نیستند؛ از طرف دیگر درختان امکان مهاجرت ندارند و نمی‌توانند جابه‌جا شوند و لذا تاثیرپذیری گونه‌های گیاهی از گونه‌های جانوری در شرایط تغییر اقلیم بیشتر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نیما فریدمجتهدی، اقلیم‌شناس با بیان اینکه جنگل‌های هیرکانی با افزایش دمای جهانی سازگار نیستند، اظهار کرد: درختان امکان مهاجرت ندارند و نمی‌توانند جابه‌جا شوند، لذا تاثیرپذیری گونه‌های گیاهی از گونه‌های جانوری در شرایط تغییر اقلیم بیشتر است.

وی با اشاره به روند رو به رشد گرمایش جهانی، افزود: بر اساس پیش‌بینی کارشناسان و محققان حوزه اقلیم و هواشناسی، گرمایش جهانی روند افزایشی گرفته و شاهد اثرات آن در همه جای دنیا از جمله ایران و گیلان هستیم.

این اقلیم‌شناس با بیان اینکه رکوردهای دمایی شکسته شده و دما در برخی از روزها از میانگین‌های جهانی نیز بالاتر رفته است، تصریح کرد: در ایران نیز حداقل طی دهه اخیر شاهد شکسته شدن رکوردهای دمایی و بارشی هستیم و حتی در پاییز و زمستان‌ها، بیشترین دما را ثبت کردیم.

وی کاهش بارش‌ها را یکی از مشخص‌ترین اثرات تغییر اقلیم و گرمایش جهانی دانست و ادامه داد: نه تنها حجم بارش‌ها کم شده است، بلکه دوره‌های خشک نیز بیشتر و طولانی‌تر شده و شاهد نوسان در میزان بارش‌ها هستیم.

فریدمجتهدی با اشاره به حدی شدن بارش‌ها و وقوع رگبارهای شدید اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین اثرات تغییر اقلیم در کشور ما و گیلان، افزایش دما بوده است، لذا شاهد افزایش ۱.۵ تا دو درجه‌ای میانگین‌های بلندمدت هستیم که خطرناک است، زیرا فعالیت‌های اکولوژیکی و فیزیولوژی گیاهی و جانوری را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند حیات ما را متأثر کند.

وی افزایش دما را موجب افزایش تبخیر دانست و گفت: افزایش دما و به دنبال آن کاهش رطوبت و خشکسالی، احتمال شیوع آفات را در جنگل‌های هیرکانی افزایش می‌دهد، زیرا این جنگل‌ها با چنین دمایی سازگار نیستند؛ از طرف دیگر درختان امکان مهاجرت ندارند و نمی‌توانند جابه‌جا شوند؛ لذا تاثیرپذیری گونه‌های گیاهی از گونه‌های جانوری در شرایط تغییر اقلیم بیشتر است.

این اقلیم شناس روند گرمایش را دارای تبعات دیگری دانست و اضافه کرد: در چنین شرایطی منابع آبی تحت تأثیر قرار می‌گیرند، زیرا بارش‌ها از فاز جامد به فاز مایع تبدیل می‌شوند و اندوخته کمتری در قالب برف خواهیم داشت؛ نتیجه کاهش ذخیره برف، تضعیف نفوذ آب در خاک و خشک شدن سفره‌های زیرزمینی است. همچنین با ذوب زودهنگام برف موجود در ارتفاعات مواجه هستیم و تا اواخر بهار دیگر اثری از برف نیست.

وی یکی از پیامدهای کاهش منابع آبی را بر تالاب‌های استان از جمله انزلی دانست و ادامه داد: نوسان بارش‌ها بستر مناسبی برای آتش‌سوزی در تالاب بوده و تهدید اکولوژیکی برای گیاهان و جانوران است.

فرید مجتهدی با اشاره به کم‌شدن پهنه آبی سد سفیدرود اظهار کرد: پشت این سد میلیاردها تن رسوب وجود دارد، لذا با کم شدن حجم ذخیره سد، شاهد طوفان‌های گرد و خاک در قسمت جنوبی دریاچه سد هستیم که به دلیل شمالی بودن باد منجیل، به استان‌های همجوار می‌رود، اما با جنوبی شدن جریانات، امکان شکل‌گیری طوفان‌های محلی در داخل استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه امروزه مردم دنیا درباره تغییر اقلیم می‌دانند و آن را باور کرده‌اند، افزود: در کشور ما شیوه‌های کشاورزی و آبیاری و شرب نسبت به چند دهه قبل هیچ تغییری نکرده و سازگار با تغییر اقلیم نیست.

این اقلیم‌شناس یکی از مهم‌ترین، ارزان‌ترین و عملی‌ترین راهکارها برای کاهش اثرات گرمایش جهانی را درختکاری دانست و اضافه کرد: لازم است شهرها را سبز کنیم، زیرا درخت به کاهش دما و ترسیب کربن و افزایش رطوبت و جلوگیری از گرد و غبار کمک می‌کند.

وی شهرهای امروزی را برهوت بتون و سیمان دانست و اضافه کرد: امروز خانه‌ها مانند قدیم نیستند که درخت داشته باشند و مردم در حیاط خانه‌های آپارتمانی درخت نمی‌کارند، زیرا احساس تعلق خاطر ندارند و لذا همین عدم سبز بودن شهرها اثرات تغییر اقلیم را تشدید کرده است.

فریدمجتهدی با بیان اینکه ساخت و سازها باید منطبق با تغییر اقلیم باشند، خاطرنشان کرد: شهرهای ما نیازمند معماری هماهنگ با اقلیم گیلان و شرایط رو به تغییر آن هستند.

وی با اشاره به به نابودی طبیعت و تولید افسارگسیخته کربن دی اکسید در جهان افزود: برای اینکه بتوانیم در این دنیا زندگی کنیم، به ناچار باید در نحوه زندگی تجدیدنظر داشته باشیم و همچنین اقدامات عملی و لذا کم هزینه‌ترین، کاراترین و عملی‌ترین اقدام جنگل کاری و توسعه جنگل است و ما می‌توانیم ابتدا از جنگل‌های مخروبه شروع کنیم تا شاهد زادآوری و تولید نهال طبیعی در داخل جنگل‌ها باشیم.

بدون مردم، نمی‌توان محیط زیست را نجات داد

پیش‌تر نیز پدرام جدی، سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بدون مردم نمی‌شود محیط‌زیست را نجات داد، اظهار کرد: لازم است شرایطی فراهم شود تا جوامع محلی و سمن‌ها و تشکل‌ها و گروه‌های مردمی، کمک حال مدیریت محیط زیست شوند.

وی با بیان اینکه استان گیلان به دلیل نوع قرارگیری در توپوگرافی جغرافیایی یکی از بهترین و برجسته‌ترین اکوسیستم‌های طبیعی بر روی کره زمین است، افزود: دسترسی به جنگل و دریا از یک طرف و وجود ارتفاعات از طرف دیگر، گیلان را دارای شرایط بارشی مناسب کرده است.

سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به برخورداری گیلان از جنگل‌های باستانی هیرکانی که از تنوع گیاهی بالای برخوردار هستند، تصریح کرد: جنگل‌های هیرکانی یک تنوع خاصی زیستی را به وجود آورده است و این تنوع زیستی بخش عمده‌ای از هویت و فرهنگ گیلان را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به وجود رودخانه‌ها، تالاب‌ها و آب بندان‌ها در گیلان اضافه کرد: این استان گذرگاه پرندگان مهاجر است، زیرا شرایط ایده آلی را برای زمستان گذرانی پرندگان فراهم می‌کند.

کد خبر 675799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.