جوانه امید در دل زوج‌های نابارور

یکی از روش‌های درمان ناباروری که امروزه در ایران نیز به پیشرفته‌ترین روش ممکن انجام می‌شود، IVF است، روشی که جوانه امید را در دل زوج‌های نابارور زنده نگه می‌دارد، اکنون هم بیمه سلامت خیال زوج‌ها را برای درمان ناباروری راحت کرده و هزینه‌های آن را تحت پوشش قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۴۵ سال پیش در چنین روزی اولین نوزاد حاصل از عمل IVF به دنیا آمد که به همین دلیل این روز را به عنوان روز جهانی IVF می‌شناسند، روزی که پس از آن چشم هزاران نوزاد به کمک روش IVF به جهان گشوده و خانواده‌های بسیاری دل‌شان به داشتن فرزند گرم شد.

صدای گریه و خنده‌های حلما و یاسین، هشت ماه است که در خانه می‌پیچد و انگار آجر به آجر این خانه را زنده کرده است. محمد و زهره ۱۸ سال بود که آرزوی شنیدن این صدا را داشتند و بالاخره یک سال پیش به کمک پزشکان ایرانی و بعد از امتحان شانس خود در مراکز درمانی خارج از کشور و چهار بار عمل IVF ناموفق، امید در دل این مادر ۴۲ ساله جوانه زد.

رضیه، بانوی عراقی چند روزی است مهمان نصف‌جهان شده است، او که ۳۸ دارد می‌گوید ۱۲ سال است ازدواج کرده‌ام، اما بچه‌دار نشده‌ام، پسرعمویم که سال‌ها پیش به اصفهان آمد و همسرش توانست باردار شود و حالا یک پسر هفت ساله دارند، به ما توصیه کرد که به ایران بیاییم و شانس خودمان را امتحان کنیم. می‌دانیم که مراکز درمانی ایران با وجود هزینه کمتری که می‌گیرند در این زمینه پیشرو هستند و امیدوارم ما هم بتوانیم بچه‌دار شویم.

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ مرکز درمان ناباروری در سطح کشور وجود دارد که سهم استان اصفهان از این تعداد، چهار مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری است که هر چهار مرکز، طرف قرارداد با اداره کل بیمه سلامت هستند و قرار است تعداد این مراکز به‌زودی افزایش پیدا کند.

جوانه امید در دل زوج‌های نابارور

ایران، کشوری خوشنام در درمان ناباروری

مراکز درمان ناباروری موجود در ایران، علاوه بر آن که تمام روش‌های درمان ناباروری را به‌کار می‌گیرند، در برخی روش‌ها نیز در سطح جهان رکورددار هستند و این عامل باعث شده است تا سالانه هزاران نفر از خارج کشور به‌ویژه کشورهای خاورمیانه برای درمان به ایران و اصفهان بیایند.

یکی از روش‌های درمان ناباروری که امروزه در ایران نیز به پیشرفته‌ترین حالت خود انجام می‌شود، IVF است. ۴۵ سال پیش در چنین روزی اولین نوزاد حاصل از عمل IVF به دنیا آمد که به همین دلیل این روز را به عنوان روز جهانی IVF می‌شناسند.

IVF مخفف In Vitro Fertilization به معنای «بارور ساختن تخمک در آزمایشگاه» است که از این طریق لقاح ساده تخمک زن با اسپرم مرد در آزمایشگاه، انجام می‌شود و پس از آن که جنین تا مرحله مشخصی رشد پیدا کرد، به بدن مادر منتقل می‌شود.

چرا عمل IVF برای درمان ناباروری استفاده می‌شود؟

مائده اکبری، کارشناس مامایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هنگامی که زوجی با شکایت ناباروری به متخصصان مراجعه می‌کنند، اختلال می‌تواند مربوط به زن یا مرد یا هر دو باشد. یکی از علل ناباروری مردان می‌تواند کیفیت نداشتن اسپرم باشد که برای تشخیص آن مواردی مانند تعداد، حرکت و شکل اسپرم تحت آزمایش قرار می‌گیرد.

وی افزود: در مواردی که ناباروری از سوی زن وجود دارد، اگر خانم بالای ۳۵ سال باشد و شش ماه اقدام به بارداری کرده باشد یا زیر ۳۵ سال باشد و یک سال اقدام به بارداری کرده باشد، اما به نتیجه نرسیده باشند، چند راه برای درمان ناباروری به او پیشنهاد می‌شود.

جوانه امید در دل زوج‌های نابارور

این ماما اظهار کرد: یکی از راه‌های اقدام به درمان ناباروری، درمان دارویی است که داروهایی تجویز می‌شود و به بدن فرصت داده می‌شود تا به بارداری برسد؛ ICSI ، IUI و IVF دیگر راه‌های پیشنهادی به افراد، با توجه به نوع ناباروری و شرایط زوج است.

وی با بیان اینکه هدف از انجام IVF در افراد مختلف متفاوت است، گفت: در این مسیر مادر را به مرحله‌ای می‌رسانند که تخمک‌هایش زیاد شود، تخمک‌ها را خارج می‌کنند و با اسپرم‌هایی که جداگانه از پدر دریافت می‌شود، در محیط آزمایشگاهی لقاح می‌دهند و جنین تشکیل می‌شود.

اکبری اضافه کرد: جنین‌ها بر اساس کیفیت و جنسیتی که دارند، درجه‌بندی و تقسیم می‌شوند. از سوی دیگر شرایط مادر مانند ضخامت رحم او را برای بارداری آماده می‌کنند. پس از آن این جنین‌ها را وارد رحم می‌کنند و با دارودرمانی تلاش می‌کنند تا جنین‌ها در رحم مادر دوام بیاورند.

وی با بیان اینکه ریسک چندقلوزایی در این افراد بالا می‌رود، گفت: به دلیل اینکه چند جنین را وارد بدن مادر می‌کنند، احتمال چندقلوزایی نیز برای این افراد بیشتر می‌شود، اگرچه ممکن است که هیچ‌کدام از این جنین‌ها به مراحل بعدی نرسند. در ادامه شرایطی مانند دیگر افراد باردار خواهند داشت، اما جزو افراد با حاملگی ریسک بالا خواهند بود و متناسب با شرایط مراقبت‌های بیشتری نیاز خواهند داشت.

این کارشناس مامایی با تأکید بر اینکه عمل IVF به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این عمل با توجه به شرایط زوجین، به اشکال مختلفی انجام می‌شود، روش‌هایی مانند استفاده از تخمک اهدایی، انتقال به رحم جایگزین و استفاده از جنین اهدایی در این عمل به کار می‌آیند.

جوانه امید در دل زوج‌های نابارور

وی با اشاره به معایب و مزایای این نوع از درمان ناباروری گفت: هزینه بالای این عمل از معایب آن به‌شمار می‌رود که با توجه به قوانین جدید کشور و توجه ویژه به درمان ناباروری در ایران، این نگرانی تا حدی رفع شده است.

تکنیک IVF نوین، جایگزین روش سنتی

عاطفه طلاکوب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص روش نوین IVF، اظهار کرد: در IVF به روش سنتی تخمک از تخمدان‌ها گرفته شده و با اسپرم در مجاورت هم در محیط آزمایشگاه قرار داده می‌شود و پس از سه روز جنین‌های لقاح یافته انتخاب شده و به رحم مادر انتقال داده می‌شود، اما در تکنیک IVF نوین پس از تخمک‌گیری، تخمک و اسپرم درون کپسول‌های کوچکی که یک سانتی‌متر طول و یک میلی متر عرض دارند، قرار داده می‌شوند سپس برای مدت ۲۴ ساعت درون رحم مادر انتقال می‌یابند.

وی افزود: بعد از ۲۴ ساعت جنین‌ها لقاح یافته و شروع به رشد و تکامل می‌کنند. پس از گذشت این مدت کپسول‌ها از بدن مادر خارج شده و پس از دو تا چهار روز جنین‌های سالم به درون رحم مادر انتقال داده می‌شوند.

کارشناس مامایی با توضیح اینکه پروفسور Nicka Macklon بر این باور است که در این روش، لقاح در محیط طبیعی رحم، در مجاورت مواد غذایی و سیگنال‌های مادری رخ می‌دهد، تصریح کرد: در این روش نوین، ریسک مواجهه جنین‌ها با خطرات محیط کشت مصنوعی که در آزمایشگاه استفاده می‌شود، کم خواهد شد.

وی با بیان اینکه این کپسول‌ها اجازه عبور آزادانه مایعات، مواد غذایی، سلول‌های آندومتری و سایر مواد حیاتی که بین مادر و جنین مبادله می‌شود را می‌دهند، افزود: این کپسول‌ها که Aneviva device نامیده می‌شوند در سال ۲۰۱۵ از سازمان لقاح و جنین‌شناسی انسان (HFEA) تاییدیه گرفت و به زودی در مراکز ناباروری دنیا استفاده می‌شوند.

روزانه ۱۰ تا ۲۰ عمل IVF در مرکز درمان ناباروری اصفهان انجام می‌شود

محمدحسین نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به‌طور میانگین روزانه حداقل ۱۰ تا ۲۰ عمل IVF و میکرواینجکشن در مرکز ناباروری انجام می‌شود که حدود سه‌هزار تا پنج‌هزار سیکل می‌شود.

وی افزود: موفقیت شانس بارداری در هر سیکل حدود ۴۰ درصد بوده که از این میزان ۳۰ درصد متولد می‌شوند، بنابراین به‌طور تقریبی و به لطف خداوند ۳۰ درصد از زوجین دارای فرزند می‌شوند.

جوانه امید در دل زوج‌های نابارور

بنیان‌گذار و رئیس پژوهشکده رویان اصفهان گفت: هزینه یک سیکل IVF در بیشتر کشورهای جهان از حداقل سه هزار تا ۳۰ هزار دلار بوده که بیش از ۱۵۰ میلیون تومان است، این در حالی است که حداکثر عمل‌ها در کشور ما حدود ۲۰ میلیون تومان بوده، همچنین عمل IVF در مجموعه ما ۱۸ میلیون تومان است که قیمت مناسبی دارد.

وی تصریح کرد: مقدار زیادی از هزینه‌های درمان ناباروری توسط شرکت‌های بیمه پوشش داده می‌شود، از این رو برای سیکل IVF هزینه حدود هشت میلیون تومان که آن هم بیمه پوشش می‌دهد، در نظر گرفته شده است.

خیال زوج‌ها از هزینه‌های درمان ناباروری راحت باشد

محمدحسین صفاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص جزئیات پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری در استان اصفهان اظهار کرد: به‌منظور اجرای سیاست‌های جمعیتی مقام معظم رهبری و افزایش نرخ جمعیت کشور، پوشش بیمه‌ای خدمات درمانی ناباروری در سال ۱۴۰۱ در سازمان بیمه سلامت اجرایی شد.

وی افزود: در حال حاضر این ظرفیت برای زوج‌های نابارور فراهم شده است تا در طول یک سال، از سه دوره خدمات درمان ناباروری در تعهد بیمه سلامت، با پوشش بیمه‌ای ۹۰ درصد تعرفه بخش دولتی در مراکز ناباروری دولتی و ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیردولتی در مراکز عمومی غیردولتی، خصوصی و خیریه‌ای استفاده کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان تصریح کرد: چهار مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری در استان اصفهان وجود دارد که هر چهار مرکز، طرف قرارداد اداره کل بیمه سلامت است.

وی درباره مراکز درمان ناباروری در استان اصفهان، اضافه کرد: مرکز ناباروری حضرت مریم بیمارستان شهید بهشتی اصفهان و مرکز درمان ناباروری بیمارستان شهید بهشتی کاشان دولتی است و مرکز ناباروری اصفهان در خیابان مشتاق و مرکز ناباروری بیمارستان میلاد به صورت خصوصی اداره می‌شود، تمام این مراکز طرف قرارداد با بیمه سلامت است.

صفاری خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱، اداره کل بیمه سلامت استان اصفهان، به ۱۱۰۰ بیمار دارای مشکل ناباروری در استان اصفهان، بیش از ۱۱۰ میلیارد ریال پرداخت کرده که بیش از ۷۰ میلیارد ریال آن، مربوط به هزینه‌های دارو بوده است.

وی در خصوص شرط سنی استفاده از این شرایط بیمه‌ای اظهار کرد: شرط سنی بیمه سلامت برای پوشش درمان ناباروری، برای زوج‌های تا ۴۹ سال است و تعرفه‌های سال ۱۴۰۲ تاکنون اعلام نشده است. وبگاه bimehsalamatiranian.ir برای اطلاع از جزئیات طرح‌ها در دسترس عموم قرار دارد.

کد خبر 675764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.