اصلاح قوانین بدون دریافت پیشنهادهای شوراهای استان ممکن نیست

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: شورای استان بدون تغذیه فکری و آگاهی از مشکلات شهرستان‌ها نمی‌تواند مسائل را در سطح استان پیگیری کند، از این رو درخواست می‌شود تا شوراها مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه خود را به انضمام پیشنهادها و نظرات اصلاحی برای دبیرخانه شورای استان ارسال کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدجواد توحیدی‌راد امروز _سه‌شنبه سوم مردادماه_ در اجلاس شورای اسلامی استان اظهار کرد: توسعه راه‌ها به ویژه راه‌های روستایی، اصلاح زیرساخت‌های جاده‌ای، اصلاح نقاط مستعد حادثه‌خیز استان، ایجاد راه‌های ارتباطی، تأمین اعتبار به منظور روکش آسفالت راه‌ها، تأمین قیر مورد نیاز و ارتقای ایمنی جاده‌ها به عنوان اولویت‌های مهم در حوزه حمل‌ونقل باید مورد توجه قرار گیرد که امیدوارم این جلسه بتواند در بررسی این مسائل و رفع آن‌ها مؤثر واقع شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه شوراها به مباحث قانونی افزود: بسیاری از موارد اختلافی در شوراها به‌ویژه مصوباتی که مورد اعتراض کمیته تطبیق قرار می‌گیرد، مربوط به ایرادات حقوقی و قانونی است، در این راستا شوراها باید خود را مسلح به قانون کنند، در واقع زبان مشترک در روش و منش شورایی میثاق‌نامه‌هایی جز قانون نیست.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: قانون‌پذیری به جای قانون‌ستیزی و قانون‌دوستی به جای قانون‌گریزی باید به‌طور دائم تمرین شود، حاصل آن شورایی خواهد شد که اعتدال ویژگی بارز آن خواهد بود.

توحیدی‌راد با تاکید بر اینکه قانون تنها مسیر رشد جامعه و به خصوص اعتلای شوراها است، تصریح کرد: قانون باید فصل‌الخطاب همه‌چیز باشد، شورایی‌ها نیز باید توجه به قانون و قانون‌گرایی را تمرین کنند که یکی از راه‌های مؤثر آن آموزش است، در این راستا به شدت توصیه می‌کنیم شورایی‌ها در کلاس‌های آموزشی شرکت، مطالعه و مباحثه کنند و از تجربه دیگران و نظرات آن‌ها بهره ببرند، در واقع باید با هر شیوه‌ای اطلاعات خود به ویژه در مورد قانون شوراها، شهرداری‌ها و آئین‌نامه‌های مربوطه در مورد وظایفمان را افزایش دهیم، زیرا قانون اولین و آخرین راه است.

توحیدی‌راد تاکید کرد: دوری از مسائل سیاسی و حاشیه‌ای نکته مهم دیگری است که شوراها باید به آن توجه کنند، در واقع اختلاف‌های حزبی یا جبهه‌گیری‌های جناحی و بگو مگوهای سیاسی نباید شوراها را از وظایف اصلی‌شان که بحث و گفت‌وگوهای سازنده و ارائه راه‌حل‌های عملی برای مسائل شهر و روستا است، باز دارد.

منافع جمعی شهر با هیچ جناحی قابل مصالحه نیست

وی گفت: نباید اجازه دهیم فشارهای بیرونی و گروه‌های خارج از صحن شورا در تصمیم‌گیری‌های داخل جلسه مؤثر باشند، چراکه منافع جمعی شهر با هیچ جناحی قابل مصالحه نیست. فرصت خدمت به مردم اندک و زمان این فرصت زودگذر است؛ بنابراین باید حقی بر گردن خود نگذاریم و با نگاه علمی و کارشناسانه و توجه به قانون، شهر و روستا را اداره کنیم.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: تعامل در کار شورایی اهمیت دارد، در واقع تعامل با مسئولان اجرایی، نمایندگان حوزه انتخابی، شوراهای فرادست و پایه به‌ویژه تعامل با مردم باید در دستور کار شوراها قرار گیرد، تعامل همه‌جانبه به معنای نفی اقتدار شورا نیست، چراکه شورایی مقتدر است که بتواند با مراجع تصمیم‌گیری مؤثر در مدیریت شهر از جمله امام جمعه شهرستان، نماینده مجلس، فرماندار، بخشدار و سایر مدیران شهرستانی، گفت‌وگوی سازنده و مؤثری برقرار کند.

توحیدی‌راد با بیان اینکه شوراها می‌توانند نقش مؤثری در ارتباط مردم و مسئولان برقرار کنند و نظرات و مشکلات مردم را به مسئولان امر انتقال دهند، تصریح کرد: تعامل همه‌جانبه، راه رسیدن به منافع مشترک جمعی است و گفت‌وگو راه‌حل این تعامل است، در بعضی از شوراها اختلاف و درگیری‌های میان اعضای شورای اسلامی شهر و مسئولان اجرایی باعث شده است به منافع شهر و مردم آسیب وارد شود و منابع شهر در این دعواهای بی نتیجه تلف شود، از این‌رو باید از این دعواهای بی‌نتیجه دوری کرد و اگر هم اختلافی به وجود می‌آید از طریق گفت‌وگو و در نهایت مبادی قانونی پیگیری شود.

وی اظهار کرد: شورای استان اصفهان بدون تغذیه فکری و آگاهی از مشکلات شهرستان‌ها نمی‌تواند مسائل را در سطح استان پیگیری کند، از طرفی شورای عالی استان‌ها نیز با توجه به اینکه می‌تواند مستقیم یا از طریق دولت به مجلس طرح دهد بدون دریافت پیشنهادهای شوراهای استان در حوزه اصلاح قوانین کاری از پیش نمی‌برد، از این‌رو درخواست می‌شود تا شوراها مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه خود را به انضمام پیشنهادها و نظرات اصلاحی برای دبیرخانه شورای استان ارسال کنند تا بتوانیم موضوعات را به صورت مناسب پیگیری کنیم.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان تاکید کرد: اعتماد مردم بزرگ‌ترین سرمایه است، این اعتماد را ارج می‌نهیم و برای خدمت به مردم و حفظ این سرمایه کمر همت می‌بندیم.

کد خبر 675720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.