آلودگی شهر اراک بر اثر ریز گردها است

رئیس ستاد بحران استان مرکزی درباره منشا آلودگی چند روزه شهر اراک گفت: آلودگی شهر اراک بر اثر ریز گردها است و هیچ ربطی به کارخانجات و آلودگی صنعتی ندارد.

امید محترمی در گفت و گویی با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: این آلودگی که نه تنها در شهر اراک بلکه در سطح استان مشاهده می‌شود منشأ گرد و غباری دارد و ربطی به آلایندگی‌های صنعتی که ما در زمستان با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم ندارد و متفاوت است.

وی افزود: این آلایندگی از ذرات غبار ۲ میکرون و ۱۰ میکرون که توسط سامانه‌های سنجش استان ثبت شده تشکیل شده است.

رئیس ستاد بحران استان مرکزی درباره منشأ این آلایندگی افزود: منشأ این آلایندگی‌ها از بیرون استان است که قسمتی از آن را کویر مرکزی کشور و قسمتی دیگر را حوض سلطان استان قم تشکیل داده است و خوشبختانه فعلاً طی گزارش‌هایی که صورت گرفته چشمه‌های گرد و غبار در کویر میقان فعال نشده است.

وی در ادامه بیان کرد: اینکه اشاره شده کارخانه‌ها منشأ آلودگی هست صد در صد صحت ندارد نیروگاه شازند تماماً به صورت گاز سوز فعالیت می‌کند و آلودگی از این لحاظ نداریم ضمن اینکه وزش باد از سمت اراک به سمت شازند هست، هیچ مازوت سوزی نداریم و خدا را شکر گاز به اندازه کافی به نیروگاه حرارتی شازند می‌رسد و آلایندگی از لحاظ مازوت سوزی ندارد.

امید محترمی افزود: به طور مرتب کارگروه اضطرار در شهر اراک و سطح استان تشکیل، موضوعات بررسی و تصمیمات مناسبی گرفته می‌شود و تصمیم برآن شده که ادارات تعطیل می‌شود، کارگاه‌های صنعتی که تولید خاک دارند تعطیل شوند، کارگاه‌های ساختمانی و معادنی که تولید غبار دارند تعطیل شود، ورزش‌های عمومی رفت و آمدها.

وی بیان کرد: همچنین از مردم خواهش داریم از رفت و آمدهای غیر ضروری خودداری کنند از ماسک و مصرف مایعات و سبزیجات استفاده کنند. کارگروه پالایش آلایندگی هم در سطح استان مرتباً در حال بررسی است و اقدامات لازم را در دستور کار قرار می‌دهد.

رئیس ستاد بحران استان در ادامه گفت: شاخص بالاترین سطح آلودگی هوا به عدد ۵۰۰ رسیده است و در پیامکی به دو و سه دهم میلیون سیم کارت فعال در سطح استان اطلاع رسانی شد.

کد خبر 675714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.