ممنوعیت استفاده از سموم شیمیایی برای سم‌پاشی درختان اصفهان

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به انجام دو مرحله سم‌پاشی عمومی درختان شهر علیه آفات کلیدی گفت: برای مدیریت بهتر عملیات سم‌پاشی فضای سبز این کلان‌شهر، تلاش کردیم مصرف سم را به حداقل برسانیم که یکی از این اقدامات، ممنوعیت استفاده از سموم شیمیایی برای درختان شهر بوده است.

مجید عرفان‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان به‌عنوان سیاست‌گذار و هسته اصلی مدیریت فضای سبز کلان‌شهر اصفهان برنامه‌های مختلفی برای حفظ و نگهداری فضای سبز دارد که یکی از آن‌ها موارد مربوط به گیاه‌پزشکی بوده است.

وی افزود: یکی از مباحث مهم گیاه‌پزشکی، مبارزه با آفات و بیماری گیاهان در سطح شهر بر اساس یک رویه مبتنی بر مسائل علمی و دستورالعمل انجام سم‌پاشی درختان است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه دو مرحله سم‌پاشی عمومی درختان سطح شهر علیه آفات کلیدی انجام می‌شود، تصریح کرد: به‌تازگی برای مدیریت بهتر عملیات سم‌پاشی فضای سبز و درختان این کلان‌شهر، تلاش کردیم مصرف سم را به حداقل برسانیم که یکی از این اقدامات، ممنوعیت استفاده از سموم شیمیایی برای درختان شهر است.

وی خاطرنشان کرد: عمده سم‌پاشی‌های گیاهی بر پایه محیط زیستی تغییر پیدا کرده است و در گام بعدی که بر اساس آن چند جلسه فنی با خبرگان گیاه‌پزشکی برگزار شد، با مطرح کردن موضوع مبارزه بیولوژیکی به این معنا که از برخی موجودات زنده از جمله قارچ، باکتری یا گونه‌های دیگری از حشرات شکاری مانند سنجاقک و کفشدوزک علیه آفت‌ها استفاده کنیم.

عرفان‌منش با اشاره به اینکه مباحث فنی این موضوع در حال بررسی است، گفت: گام نخست اینکه سم‌پاشی را کاهش دهیم و به سمت مبارزه بیولوژیک گام برداریم، بنابراین جلسه‌ای با گیاه‌پزشکان فعال در شرکت‌های فضای سبز همکار برگزار و هماهنگی‌های لازم انجام شد تا در گام نخست، سم‌پاشی عمومی شهر را متوقف کنیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: از این پس سم‌پاشی عمومی علیه آفات کلیدی شهر نخواهیم داشت و از اسفندماه سال جاری، سم‌پاشی درختان متوقف خواهد شد و به سمت روش‌های جایگزین از جمله شست‌وشوی درختان و استفاده از روغن‌های معمول برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها که درخت را برای مبارزه متمرکز توسط گیاه علیه آفات پیش می‌برد، پیش خواهیم رفت.

وی با بیان اینکه این اقدام یک دستاورد بزرگ فنی و محیط زیستی است، تاکید کرد: در این مرحله بخش زیادی از مصرف سم در شهر کاهش پیدا می‌کند و در راستای بهبود کیفیت محیط زیست شهر با این اقدام گام‌های بلندی برداشته خواهد شد.

کد خبر 675689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.