تغییرات مثبت در باشگاه ذوب‌آهن به تیم بسکتبال هم می‌رسد؟

پس از تغییرات در باشگاه ذوب‌آهن باید دید روند تحولات در این باشگاه از تیم فوتبال به بسکتبال می‌رسد یا خیر.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم بسکتبال ذوب‌آهن در فصل ۱۴۰۱_۱۴۰۰ لیگ برتر بسکتبال به مقام نایب‌قهرمانی رسید و حضورش در مسابقات غرب آسیا در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. مدیران باشگاه ذوب‌آهن در نخستین گام برای فصل بعد لیگ برتر بسکتبال، قرارداد فرزاد کوهیان، سرمربی این تیم را تمدید کردند، اما تا روزهای منتهی به شروع لیگ برتر مسئولان این تیم درگیر تمدید قرارداد با بازیکنان خود بودند و نتوانستند نفرات مدنظر کادر فنی را برای شروع مسابقات جذب کنند تا تیم با لیست تکمیل نشده وارد رقابت‌های لیگ برتر شود.

گاندوها به دلیل اینکه تمرینات آماده‌سازی خوبی را پشت سر نگذاشته بودند و در حالی که لیست بازیکنان تیمشان تکمیل نبود، در نیم‌فصل اول این رقابت‌ها نتایج خوبی کسب نکردند، اما در نیم فصل دوم با جذب دو بازیکن یعنی محمدحسین جعفری و محمد حسین‌زاده و در هفته‌های پایانی لیگ با جذب بلازمسیچک و البته تمرین بیشتر به صدر جدول لیگ برتر نزدیک شدند.

اما همزمان با هیاهوی مسابقات لیگ برتر از فدراسیون بسکتبال خبر رسید که تیم ذوب‌آهن مجوز حضور در رقابت‌های بسکتبال غرب آسیا را دریافت کرده است. اما با توجه به اینکه مدیران ذوب‌آهن پیش‌بینی برای این رقابت‌ها نکرده بودند قصد داشتند از این مسابقات کناره‌گیری کنند، اما در نهایت با پیگیری‌های ریاست فدراسیون و اهالی رسانه، ذوبی‌ها برای این مسابقات اعلام آمادگی کردند. گاندوها از اوایل دی‌ماه ۱۴۰۱ بود که روزهای پرفشاری را در کوران مسابقات تجربه می‌کردند، به نوعی که شاگردان کوهیان یک هفته در لیگ برتر بسکتبال و یک هفته در مسابقات غرب آسیا به میدان می‌رفتند. در واقع فشار مسابقات، جابه‌جایی و سفرها و نداشتن استراحت کافی به مرور زمان باعث تحلیل رفتن بدن بازیکنان شد تا علاوه بر مشکلات اشاره شده مصدومیت بازیکنان هم گریبان‌گیر تیم کوهیان شود.

این در حالی است که بلندقامتان ذوب تا مرحله نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال پیشروی کردند، اما در این مرحله و در مقابل کاله مازندران از سه مسابقه یک پیروزی و دو شکست را ثبت کرده و از حضور در فینال بازماندند تا همراه با پالایش نفت آبادان به مقام سوم مشترک لیگ برتر رضایت دهند.

از سوی دیگر شاگردان کوهیان در مسابقات بسکتبال غرب آسیا با شکست مقابل شهرداری گرگان نتوانستند به فینال این رقابت‌ها صعود کنند و در دیدار رده‌بندی به مصاف بیروت لبنان رفتند که در این بازی راهم واگذار کردند و به مقام چهارمی رقابت‌های غرب آسیا بسنده کردند.

اما پس از پایان لیگ و تعطیلی فعالیت تیم‌ها هفته‌های اخیر فدراسیون بسکتبال اعلام کرد، تیم‌های لیگ برتری که قصد دارند در فصل ۱۴۰۳_۱۴۰۲ هم در لیگ برتر حضور پیدا کنند، آمادگی خود را به سازمان لیگ بسکتبال اعلام کنند. برخلاف تمام شایعاتی که نسبت به تیم‌داری نکردن ذوب‌آهن در این رشته مطرح شده بود، گاندوها برای این مسابقات اعلام آمادگی کردند و نیما نکیسا، مدیرعامل جدید ذوب‌آهن قصد دارد، گاندوها حضور پرقدرتی در لیگ برتر بسکتبال داشته باشند. در همین زمینه باشگاه ذوب‌آهن نیز با صدور اطلاعیه‌ای بر ادامه فعالیت بلندقامتان ذوب‌آهن تاکید کرد.

تغییرات مثبت در باشگاه ذوب‌آهن به تیم بسکتبال هم می‌رسد؟

در حال حاضر از باشگاه ذوب آهن خبر می‌رسد آن‌ها در آستانه از دست دادن فرزاد کوهیان، سرمربی سابق خود هستند و تیم بسکتبال مهرام مذاکراتی را با این مربی شروع کرده است.

از مهران شاهین‌طبع، محمدرضا اسلامی و امید دادفرنیا به عنوان گزینه‌های سرمربیگری تیم بسکتبال ذوب‌آهن یاد می‌شود اما این در حالی است که روزهای گذشته شاهین‌طبع که سابقه سرمربیگری تیم ملی و تیم‌های صبا باتری، مهرام و پتروشیمی را در کارنامه دارد، با الریان قطر به توافق رسید.

محمدرضا اسلامی دیگر گزینه هدایت ذوب آهن هم سابقه هدایت تیم‌های پیکان، صبا باتری و مس کرمان را در کارنامه دارد و همراه با تیم بسکتبال ذوب‌آهن پنج قهرمانی پی‌درپی کسب کرده است. امید دادفرنیا هم از مربیان خوب اصفهانی است که سابقه هدایت تیم‌های آینده‌سازان میهن اصفهان و پرواز اصفهان را دارد و باید دید با کنار رفتن یکی از گزینه‌ها کدام شخص هدایت ذوبی‌ها را برعهده خواهد گرفت یا آن که مدیریت جدید ذوب آهن با فرزاد کوهیان ادامه کار خواهد داد.

این در صورتی است که دیگر باشگاه‌های لیگ برتری مذاکرات خود را برای جذب بازیکنان آغاز کرده‌اند و ذوبی‌ها برای اینکه مانند فصل گذشته از نقل و انتقالات عقب نمانند باید سریع سرمربی خود را انتخاب کنند تا روند یارگیری را هم در زمان خود به پایان برسانند.

در همین زمینه آرن داوودی، کارشناس بسکتبال کشورمان که سابقه بازی در جمع سبزپوشان را دارد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص عملکرد سه فصل اخیر تیم بسکتبال ذوب‌آهن اظهار کرد: در سه فصل اخیر که فرزاد کوهیان هدایت تیم بسکتبال ذوب‌آهن را بر عهده داشته، این تیم نتایج خوبی کسب کرده است. در فصل ۱۴۰۱_۱۴۰۰ آن‌ها بازیکن خارجی نداشتند، اما عملکرد خوبی ارائه دادند که من را به یاد قهرمانی با تیم پالایش نفت آبادان انداخت که توانستیم بدون حضور بازیکن خارجی قهرمان لیگ برتر ۱۳۹۸-۱۳۹۷ شویم. یکی از نقاط قوت ذوبی‌ها در دو فصل گذشته بازیکنان این تیم بودند که هرکدام نقش بسزایی در موفقیت گاندوها داشتند، با یکدیگر هماهنگ بودند و نتیجه بازی‌های خوبشان حضور در فینال شد.

کوهیان بدون بازیکن خارجی نتایجی خوبی همراه با ذوب‌آهن کسب کرد

وی ادامه داد: اکثر کارشناسان در فصل ۱۴۰۱_۱۴۰۰ لیگ برتر بسکتبال پیش‌بینی کردند که شیمیدر یا مهرام یا گرگان به فینال می‌رسند، اما من با وجود اینکه در مهرام بازی می‌کردم، اعتقاد داشتم ذوب‌آهن به فینال می‌رسد و این اتفاق هم رخ داد. ذوبی‌ها در این فصل علاوه بر مسابقات لیگ برتر، رقابت‌های غرب آسیا را هم داشتند که کمبود، خستگی و فرسایش بازیکنان باعث شد در دیدار برابر کاله آمل از نظر بدنی کم بیاورند.

با توجه به وضعیت دلار، حضور بازیکن خارجی سخت است

داوودی اضافه کرد: جذب بازیکن خارجی به همکاری باشگاه هم نیاز دارد، باشگاه‌ها اوایل فصل بودجه خود را مشخص می‌کنند و در نهایت برای جذب بازیکن خارجی تصمیم می‌گیرند. با توجه به وضعیت دلار در کشورمان حضور بازیکن خارجی سخت است، زمانی بازیکن خارجی با ماهی ۱۰۰ هزار دلار به ایران می‌آمد، اما درحال حاضر این رقم شده ۵ تا ۶ هزار دلار شده و سطح بازیکنان هم پایین آمده است.

تغییرات مثبت در باشگاه ذوب‌آهن به تیم بسکتبال هم می‌رسد؟

داوودی در خصوص عملکرد فرزاد کوهیان در ذوب‌آهن، گفت: در جایگاهی نیستم که راجع به فرزاد کوهیان صحبت کنم زیرا مربی بزرگ و بادانشی است، چند سال کنار این مربی کار کردم، کارشناسان دیگری باید جواب این سوال را بدهند، اما چیزی که دیدم تلاش زیاد و نتایج خوب از این مربی بود و باید این را هم در نظر بگیریم که هر تیمی در طول فصل مشکلاتی دارد.

از مدیران ذوب‌آهن می‌خواهم برنامه‌ریزی چندساله داشته باشند

وی با اشاره به اینکه آخرین قهرمانی ذوب‌آهن در لیگ برتر بسکتبال به سال ۱۳۸۰ برمی‌گردد، اظهار کرد: حدود ۲۲ سال است که ذوبی‌ها در لیگ برتر بسکتبال قهرمانی کسب نکردند، اگر می‌خواهند به جایگاه قبلی خود برگردند باید برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشند تا به اهداف مورد نظر برسند. زمانی فرزاد کوهیان ترکیب تیم را کامل عوض کرد و ما شاهد حضور جوانان همراه با بازیکنان باتجربه بودیم که سه سال متوالی در فینال حضور پیدا کرد که با بدشانسی به قوی‌ترین تیم مهرام چندسال اخیر رقابت داشت.

کارشناس بسکتبال ادامه داد: انحلال تیم بسکتبال ذوب‌آهن در مقاطع مختلف اجازه نداد این تیم نتیجه مورد نظر را کسب کند، اگر روندی که در گذشته با فرزاد کوهیان شروع کرده بودند را ادامه می‌دادند، می‌توانستیم سال‌ها بعد قهرمان ایران شویم. از مدیران ذوب‌آهن می‌خواهم برنامه‌ریزی چندساله داشته باشند، تیم نباید به صورت کامل جوان شود بلکه حضور باتجربه‌ها هم نیاز است، همچنین باید به مربی که هدایت تیم را بر عهده می‌گیرد، زمان دهند.

گزینه‌های هدایت تیم قابل قبول هستند اما…

داوودی در رابطه با گزینه‌های هدایت تیم بسکتبال ذوب‌آهن تصریح کرد: از گوشه و کنار شنیدم شاهین‌طبع و اسلامی گزینه هستند که کارنامه شاهین‌طبع مشخص است، اما روز گذشته قرارداد خود را با الریان قطر امضا کرد. اسلامی هم باوجود اینکه نتوانسته به فینال لیگ برتر بسکتبال برسد، اما هر جا بوده تیم قوی تشکیل داده است، همراه این مربی در تیم شیمیدر بودم که به خاطر شیوع کرونا به هدف خود نرسیدیم. اسلامی یکی از مربیان بزرگی است که می‌تواند با ذوب‌آهن افتخارآفرینی کند.

وی اضافه کرد: دادفرنیا اولین مربی من در بسکتبال بوده و زحمات زیادی کشیده است، اما با حضور در کنار یکی از اساتید مربیگری به عنوان کمک می‌تواند موفقیت بیشتری به دست آورد. در کل مربیان اصفهانی باید در کنار مربیان بزرگ باشند تا در سال‌های بعد از آن‌ها به عنوان سرمربی استفاده کنیم.

به گزارش ایمنا، با تغییرات مدیریتی باشگاه ذوب‌آهن به نظر می‌رسد شاهد تحولات زیادی در تیم‌های این باشگاه باشیم. این در حالی است که حضور کادر جدید در تیم فوتبال ذوب‌آهن نیز نشان‌دهنده اتفاقات مثبت در باشگاه است و به نظر می‌رسد این تحولات به دیگر تیم ذوب‌آهن یعنی بسکتبال برسد تا دومین تیم مطرح این باشگاه در فصل آتی رقابت‌ها موفق ظاهر شود.

کد خبر 675659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.