جدیدترین اخبار بورس دانشجویی+ آخرین جزئیات بورسیه جدید

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: بسیاری از نخبگان فقط علاقه‌مند به تحصیل در کشورهای اروپایی هستند و به دلیل عدم تایید دانشگاه‌ها و شناخته نبودن دانشگاه‌های آفریقا و آمریکای لاتین به تحصیل در این کشورها تمایلی ندارند.

به گزارش ایمنا، هاشم داداش‌پور در نشست خبری تصویب سبد جامع بورس‌های دانشجویی که صبح امروز_ دوشنبه دوم مردادماه_ برگزار شد، اظهار کرد: در دنیا و کشورهای مختلف بورس‌ها از فرصت تحقیقاتی بسیار متنوع و مختلف هستند و مطابق با ظرفیت‌های کشورها برای تسهیل در تحصیل دانشجویان داخلی و خارجی اعطا می‌شود و کشورها سرمایه‌گذاری زیادی در زمینه بورس انجام می‌دهند؛ مطابق آن هم به خوبی عمل می‌کنند.

وی افزود: بورس ظرفیتی است که کشور دارد و آن را در اختیار دانش‌آموزان و دانشجویان قرار می‌دهد تا بهتر تحصیل کنند؛ کشورهای دنیا سرمایه‌گذاری زیادی در این زمینه انجام می‌دهند و خوب از این سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: از قدیم دو نوع بورس داشتیم که یکی مربوط به هیئت علمی است برای افرادی که در داخل دانشگاه‌ها مربی بودند و به استادیار تبدیل می‌شدند و دوم اینکه سازمان بنا به مسئله‌یابی دانشگاه‌های کشور از منابع خود بورس اعطا می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: دومین بورس شامل بورس تحقیقاتی است که دانشجویان دکتری یا از ایران به کشورهای دیگر یا از دانشگاهی در داخل کشور به دانشگاه دیگری با بازه زمانی شش ماهه در قالب فرصت تحقیقاتی اعزام می‌شوند.

داداش‌پور با بیان اینکه تب کنکور در تمام سطح کشور به مرور خوابیده، اما شامل همه رشته‌ها و مقاطع نمی‌شود، گفت: در سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر متقاضی ورود به کنکور بودند که از میان این همه ۵۸۰ هزار نفر تمایل داشتند در حوزه تجربی تحصیل کنند، عموماً افرادی که به حوزه علوم تجربی می‌روند قصد دارند در رشته‌های پزشکی و داروسازی تحصیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: کل ظرفیتی که در آموزش عالی کشور در بخش وزارت بهداشت وجود دارد ۳۷ هزار نفر است و نزدیک به ۵۴۰ هزار نفر از دانش‌آموزان قادر به جذب در علوم پزشکی نیستند. در سال ۹۰ تقریباً ۵۵ هزار نفر متقاضی ورود به رشته هنر بودند و سال ۱۴۰۱ حدود ۱۶۱ هزار نفر متقاضی این رشته‌ها شدند. این عدد نشان می‌دهد ما با دگرگونی تقاضاها مواجه هستیم که پاسخی در دانشگاه‌های کشور برای آن وجود ندارد. این موضوع در حوزه علوم انسانی تغییراتی را ایجاد کرده است.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: در حوزه علوم انسانی که ۵۰ درصد ظرفیت کل دانشگاه‌های کشور را تشکیل می‌دهد، روند در سال‌های اخیر افزایشی بوده است. این اعداد نشان می‌دهد که دو تحول در عرصه کلان و در عرصه جامعه به معنای توده‌های اجتماعی شکل گرفته است که ما یا برای آن پاسخی نداریم و یا به آن بی‌توجه بوده‌ایم.

وی افزود: نکته اول این است که سیاست‌های کلان کشور به صورت تئوری حرکت به سمت علم و فناوری است، اما اتفاقی که در جامعه رخ داده، توجه به کارهای کلینیکی و خدماتی است.

داداش‌پور ادامه داد: ۵۸۰ هزار نفر متقاضی ورود به حوزه علوم پزشکی هستند، تقریباً معنایی جز این نمی‌توان از آن برداشت کرد که در این میان تقاضای علوم ریاضی کاهشی و هنر افزایشی بوده است. دلیل آن این است که در سطح کلان و جامعه اتفاق‌هایی در حال رخ دادن است که اگر به آن توجه‌ای نکنیم، بخش مهمی از جمعیت در سیستم اداری بی جواب می‌مانند. دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در رشته پزشکی در این شرایط به خارج مهاجرت می‌کنند و ممکن است دانشگاهی که انتخاب می‌کنند معتبر و مورد تأیید نیز نباشد.

وی اظهار کرد: عمده دانشجویانی که به قصد تحصیل به خارج می‌روند عموماً دانشجویان رشته پزشکی هستند. این نقص بزرگی است که بخش عمده دانشجویان نخبه از کشور خارج می‌شوند و ما نتوانستیم پاسخ روشنی به آن‌ها بدهیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: از ۵۸۰ هزار نفر دانش‌آموز متقاضی ورود به حوزه علوم پزشکی، بیش از ۵۰ هزار نفر از آنها معدل بالای ۱۹.۷۵ دارند (۸ درصد از جمعیت ۵۸۰ هزار نفری). ما با انباشت بخش بزرگی از نخبگانی که برای مطالبه خود پاسخی ندارند مواجه هستیم.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که ما نتوانستیم بخش بزرگی از نیروها را در حوزه غیرپزشکی پاسخگو باشیم، نبود شغل کافی و آینده شغلی است.

داداش‌پور یادآور شد: بخش مهمی از دانش آموختگان ما خود به خود به سمت کشورهای اروپایی و آمریکایی حرکت می‌کنند، این درحالی است که ما باید مناسبات خود را با کشورهایی که زیاد برای آن تقاضایی وجود ندارد هم برقرار کنیم چون دانشجوی زیادی به آنجا نمی‌روند شناخت خوبی از آن‌ها به دست نمی‌آوریم در واقع بخشی از جامعه جهانی برای ما ناشناخته باقی مانده؛ کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین جز این کشورها هستند.

داداش‌پور گفت: برای کار علمی با کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین و بخشی از اروپا دولت باید بتواند ارتباطات متوازن با کشورهای مختلف برقرار کند.

وی معاون وزیر علوم با بیان اینکه مجموعه‌ای از بورس‌ها تحت عنوان سبد بورس ۱۴ گانه طراحی شده است، گفت: این بورس‌ها بخشی از نیاز هیئت علمی را پوشش می‌دهد یعنی رشته‌هایی که در حال حاضر در کشور نیاز داریم، رشته‌های نو پدید و رشته‌های استراتژیک که بنیادین هستند و ما برای این رشته‌ها مانند رشته علوم دریایی کار زیادی نکرده‌ایم. این بورس‌ها رشته‌های فنی مهندسی تا علوم انسانی و بین رشته‌ای را در بر می‌گیرد.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: بورسی تحت عنوان بورس هنر داریم. کل اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت علوم ۹۰۴ نفر است. اگر معماری شهرسازی که از سایر رشته‌های هنر فراگیرتر هستند را حذف کنیم، مجموعاً ۳۵۳ نفر هیئت علمی هنر باقی می‌ماند.

وی افزود: تقاضا برای رشته‌های هنر در کنکور ۱۶۱ هزار نفر است و از تعداد حدوداً ۱۰ هزار نفر می‌توانند به دانشگاه هنر بروند یعنی ۱۵۱ هزار نفر نمی‌توانند در رشته هنر تحصیل کنند. چرا این طور می‌شود؟ چون هیئت علمی هنر کم داریم. متقاضی تحصیل در رشته هنر بالاست، رشته‌های هنر جدید نداریم و تحصیلات تکمیلی و دکتری رشته‌های هنر محدود است. بورس هنر برای این است که از کارشناسی ارشد به دکتری بخشی از تأمین هیئت علمی هنر را در کل کشور برطرف کنیم و کمبودها و تقاضاها را پاسخ بدهیم.

بورس دانش از امسال فعال می‌شود

داداش‌پور افزود: برای خلأهایی که وجود دارد چند بورس طراحی کرده‌ایم که شامل بورس دانش، بنگاه‌های اقتصادی و بورس مشاغل می‌شود. در حوزه بورس دانش، در رشته‌های مختلف که جزو علوم بنیادین و پایه هستند و حاکمیت به آن رشته‌ها نیاز دارد از طریق بورس دانش می‌خواهیم بخشی از نیروهای نخبه و افراد رتبه بالای کنکور را به سمت علوم بنیادین و پایه سوق دهیم. امسال بورس دانش برای یک هزار نفر از دانش آموزان فعال می‌شود.

وی با بیان اینکه دانش آموزان و دانشجویان در علوم پایه به مرور زمان تخلیه شده‌اند افزود: بورس مشاغل دیگر بورس دیگری است که تعهدآور است. یک طرف ما و طرف دیگر دستگاه‌هایی هستند که دانشجویان رتبه بالا را بورس کنند تا از ظرفیت نخبگان در دستگاه یا شرکت خود بهره ببرند.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد نیروی نخبه در سبد شغلی صنعت یا سازمان و دستگاه بورس‌دهنده قرار می‌گیرد. برای همین سامانه سیب را طراحی کرده‌ایم و قرار است دانشجویان یا دانش‌آموزان متقاضی یک طرف و دستگاه‌های نیازمند طرف دیگر سامانه قرار بگیرند و آنها را با هم ارتباط دهیم.

وی تاکید کرد: برای حل مشکل سربازی این دانشجویان نیز ایده «سرباز صنعت» را مطرح کرده‌ایم که رایزنی با نیروهای مسلح داشته‌ایم تا نخبگان ما با سرعت بیشتری جذب شوند.

داداش‌پور تصریح کرد: در بورس بنگاه‌ها در واقع حل مسائل صنعت را دانشجو برعهده می‌گیرد و نیاز سازمان یا بنگاهی دولتی و غیردولتی را حل می‌کند.

وی ادامه داد: بورس وطن دیگر بورسی است که اعطا می‌شود. ما عمدتاً دانشجوی دکتری را به اروپا و آمریکا نمی‌فرستیم. از طریق بورس وطن می‌خواهیم دانشجویان را به نقاطی بفرستیم که شناخت کافی از آنجا وجود ندارد. مثلاً دستگاهی به شناخت آفریقا نیاز دارد و ما می‌توانیم دانشجویی را برای کسب اطلاع و تحصیل و تحقیق در آن موضوع خاص به کشورهایی که چندان شناخت نداریم بورس کنیم. بورس ابرار یا خیرین نیز دیگر بورس ماست.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: آئین نامه‌ای تحت عنوان دانشجویان سرآمد را نیز طراحی کرده‌ایم که ظرف روزهای آینده توسط وزیر علوم ابلاغ می‌شود، «دانشجویان سرآمد» دنبال دانشجویان خوب به صورت گسترده است. این دانشجویان قرار است دو تا پنج درصد از کل دانشجویان کشور را پوشش دهد. بخشی از بورس‌های ما به این دانشجویان اعطا می‌شود.

وی ادامه داد: بورس سال آخر یا بورس تأمین هیئت علمی، بورسی است که به وسیله آن نیاز دانشگاه‌ها به عضو هیئت علمی در رشته‌های هنر، علوم دریایی، رشته‌های نو پدید و بین رشته‌ای تأمین می‌شود.

داداش‌پور ادامه داد: بورس ابرار نیز فعال شده تا بر اساس این بورس دانشجویان مستعد بی‌بضاعت به افراد خیر معرفی می‌شوند و از کمک و ظرفیت آنها استفاده کنند هدف ما این است که با استفاده از ظرفیت‌هایی که ایجاد می‌کنیم تلاش کنیم نخبگان ما در کشور باقی بمانند و مهاجرت معکوس شود.

به گفته رئیس سازمان امور دانشجویان، سامانه یکپارچه بورس‌های دانشجویی که تصویب شده است شامل بورس‌های دانش، بنگاه‌های اقتصادی، مشاغل، وطن، کوتاه مدت خارج و داخل کشور، سرآمدان، ابرار، سال آخر، هنر، علوم پایه، سلامت، علوم انسانی، فنی مهندسی و سایر دستگاه‌ها است.

منبع: فارس

کد خبر 675586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.