آسیب‌شناسی تحریفات عاشورا در کتاب «عاشورا و تحریفات»

کتاب عاشورا و تحریفات توسط انتشارات آرما در اصفهان چاپ شده و در آن به تحریفات عاشورایی که همان تغییردادن، دگرگون کردن و وارونه کردن وقایع است پرداخته شده است.

مرضیه محمدزاده، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تاکنون ۱۷ کتاب در مورد شخصیت امام حسین (ع)، نهضت عاشورا، افرادی که در روز عاشورا در کنار امام بودندو حتی قاتلین امام حسین (ع) تالیف کرده‌ام.

وی افزود: کتاب عاشورا و تحریفات در ۴۱۲ صفحه آخرین کتاب تألیفی من است که قبل از آن کتاب نقش زنان در نهضت امام حسین (ع) وکتاب ام سلمه به چاپ رسید.

نویسنده کتاب عاشورا و تحریفات، گفت: آخرین اثری که در سال جاری به چاپ خواهد رسید و اکنون زیر چاپ قراردارد، دانشنامه حسینی نام دارد. این در حالیست که تاکنون قریب به ۴۰ اثر تألیف کردم که ۲۱ اثر مربوط به عاشورا است.

وی خاطر نشان کرد: در کتاب عاشورا و تحریفات، به تحریفات عاشورایی که همان تغییردادن، دگرگون کردن و وارونه کردن وقایع است پرداخته می‌شود.

محمدزاده با اشاره به اینکه تحریفات به دو بخش لفظی و معنایی تقسیم می‌گردد، تاکید کرد: تحریفات گونه‌های مختلفی دارد و از عصر نهضت و زمانی که اسرای کربلا وارد کوفه شدند توسط عبیدالله‌بن زیاد به منظور تحریف نهضت عاشورا صورت گرفت.

وی تصریح کرد: در فصل اول کتاب عاشورا و تحریفات، به نقد و معرفی منابع اصلی تاریخ عاشورا و منابع اولیه تاریخی تحریف شده که شامل کتاب‌های مقاتل، رجال و تراجم، کتاب‌های تاریخی و سیره است، پرداخته شده است.

نویسنده کتاب عاشورا و تحریفات ادامه داد: فصل دوم کتاب به دو بخش تحریفات لفظی و معنایی پرداخته است. این فصل ۷۷ تحریف لفظی و ۳۱ تحریف معنایی را در بردارد. تحریفات لفظی از زمان تولد امام حسین (ع) تا وقایع نهضت را شامل می‌شود که از آن جمله می‌توان به اینکه آیا امام حسین (ع) حج را ناتمام گذاشت؟ این محال است امام محرم نشده بود که از احرام خارج شود. چرا اهل بیت را با خودش به این سفر برد؟ آیا اصحاب شب عاشورا از امام جدا شدند؟ لشکر عمر سعد چه تعدادی بودند؟ نوجوان بودن حضرت علی اکبر، عروسی حضرت قاسم و طریقه شهادت ایشان و یا مواردی چون حضور نداشتن لیلا، مادر حضرت علی اکبر (ع)، و شهربانو، مادر امام سجاد (ع)، در کربلا، و… اشاره کرد که شاید آسیب جدی به نهضت امام حسین (ع) نمی‌رساند.

آسیب شناسی تحریفات عاشورا در کتاب «عاشورا و تحریفات»

وی اضافه کرد: تحریفات معنایی نیز، تحریفاتی هستند که موجب دگرگونی و تحریف در معانی و فهم دین می‌شود که به تعبیر امیرالمومنین (ع)، پوستین اسلام وارونه پوشیده شده است و مهمترین آنها تحریف در اهداف امام حسین (ع) خواهد بود.

محمدزاده اظهار کرد: اینجاست که دین در حاشیه عاشورا قرار می‌گیرد و در نهایت به دین ضربه‌های جبران ناپذیری وارد می‌کند چرا که قیام امام در عاشورا، جهاد بر علیه حاکم ظالم و ستمگر بوده است نه فقط برای امر به معروف و نهی از منکر، آن هم در امور جزئی که امر به معروف و نهی از منکر امام، قیام در برابر حاکم ظالم و فریاد بر او بود که اگر اینگونه باشد، اصل هدف امام و قیام ایشان تحریف خواهد شد.

وی افزود: عاشورایی که باید محور اتحاد مسلمانان باشد تبدیل به جنگ شیعه و سنی شده به طوری که حسین بن علی (ع) در انحصار شیعه قرار گرفته است در حالی که حسین ابن علی، شخصیتی فرامذهبی، فرادینی و پیشوای همه آزادگان جهان است.

محمدزاده با بیان اینکه ۳۱ مورد تحریف معنایی در این کتاب ذکر شده است، گفت: اینکه ما عاشورا را از بعثت، محرم را از رمضان، زیارت رفتن را از حج و خواندن ادعیه را از قرآن مهمتر بدانیم، لطمه‌های جبران ناپذیری را به دین اسلام وارد می‌کند.

این نویسنده و پژوهشگر ایرانی، تاکید کرد: فصل سوم کتاب عاشورا و تحریفات به آسیب‌های اجتماعی و نبایدها در مناسک عاشورا از جمله: خشونت در عزاداری‌ها، استفاده از الفاظ رکیک در مداحی‌ها، زنجیرزنی و قمه زنی پرداخته است.

وی تصریح کرد: در عزاداری‌ها باید از غلو کردن پرهیز شود به طوری که ماحق نداریم به مقدسات مسلمانان توهین کنیم چرا که خلفای اول، دوم و سوم، جز مقدسات میلیاردها مسلمان هستند.

محمدزاده افزود: حضرت سجاد (ع)، ۳۴ سال بعد از واقعه عاشورا به زندگی خود و پیشوایی شیعیان ادامه داد و تشیع را زنده نگه داشت و به دست فرزندش محمد باقر و نوه اش جعفر صادق علیهما السلام دادو ما حق نداریم از ایشان به عنوان زین العابدین بیمار یادکنیم و یا اینکه با الفاظی چون ما سگ کوی زینب هستیم، کرامت و حرمت انسان‌ها را زیر سوال ببریم.

وی گفت: کتاب عاشورا و تحریفات توسط انتشارات آرما در اصفهان چاپ شده و از طریق مراکز فروش کتاب از جمله ققنوس و صدای معاصر به فروش می‌رسد این در حالیست که فروش اینترنتی هم دارد.

به گزارش ایمنا، ایمنا، مرضیه محمدزاده، متولد بیست و هشتم بهمن‌ماه سال ۱۳۳۷ در اهواز، نویسنده و پژوهشگر ایرانی است که بسیاری از آثارش در موضوع امام حسین (ع) نوشته شده است. تحصیلات محمدزاده در رشته تاریخ و تمدن ملل اسلامی تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه یافت و پایان نامه خود را با عنوان “زندگی و نقش ام سلمه در تاریخ اسلام” ارائه کرد. از سال ۱۳۷۵ کار تحقیق و پژوهش درباره زندگی امام سوم شیعیان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را آغاز کرد. دکترای وی در رشته فیلولوژی (مردم‌شناسی) است و عنوان رساله‌اش عاشورا در شعر و فولکلور معاصر مردم ایران است که حدود ۴۰ کتاب و بیش از هزاران مقاله نوشته است.

کد خبر 675579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.