گسترش تکنولوژی بلاکچین بر صرافی‌های ارز دیجیتال چه تاثیری دارد؟ 

در این مقاله قصد داریم رابطه عمیق صرافی ارز دیجیتال و بلاکچین را بررسی کنیم. زمانی که بلاکچین معرفی شد مفهومی تحت عنوان صرافی‌های ارز دیجیتال وجود نداشت. حتی چیزی با عنوان ارز دیجیتال نیز هنوز موجودیت نیافته بود.

‌به مرور زمان بیت کوین به‌عنوان اولین بلاکچین عمومی متولد شد و پس از آن بلاکچین‌های عمومی دیگری روی کار آمدند. پس از اندکی صرافی‌های ارز دیجیتال متولد شدند و کوین‌ها و توکن‌های این بلاکچین‌های عمومی را در خود جای دادند.

حالا مردم می‌توانستند تا با مراجعه به این صرافی‌های جدید دارایی‌های دیجیتالی خود را خریداری کنند. با این مقدمه قصد داریم در این مقاله بررسی کنیم که آیا بلاکچین می‌تواند با گسترش خود بر روی این صرافی‌ها تاثیر بگذارد؟ اگر پاسخ مثبت است این تاثیر در چه حد است؟ در این مقاله همراه ما باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

بیایید بلاکچین را یک‌بار دیگر مرور کنیم

بلاکچین یا همان زنجیره بلوکی یک فناوری متن باز است. این فناوری برای ذخیره و انتقال اطلاعات بوده و می‌تواند این کار را در بستر بسیار امنی انجام دهد.

در دنیای امروز مفهوم بلاکچین با ارز دیجیتال و صرافی ارز دیجیتال هم‌سو شده و هر زمان که اسم یکی از آنها را می‌شنویم، دیگر مفاهیم نیز در ذهن ما تداعی می‌شود.

این فناوری از تعداد زیادی بلاک تشکیل می‌شود که در داخل هر کدام اطلاعاتی رمزنگاری شده‌اند. اطلاعاتی که در بلاکچین ثبت می‌شوند غیرقابل تغییر و انکار هستند.

بلاکچین یک شبکه پایه‌ای برای رمزارزها است. اما باید بدانید که این شبکه کاربردهای زیادی دارد و تنها برای این منظور ساخته نشده است.

بلاکچین به ارز دیجیتال برای فعالیتش نیاز دارد؟

قبل از اینکه بخواهیم به بحث خرید رمزارز از صرافی ارز دیجیتال و تاثیر بلاکچین از این موضوع صحبت کنیم باید ببینیم که آیا بلاکچین ذاتاً به ارز دیجیتال برای ادامه فعالیت خود نیاز دارد؟

بلاکچین‌ها ۲ دسته هستند، عمومی و خصوصی. بلاکچین‌های خصوصی احتیاجی ندارند که برای فعالیت خود از ارزهای دیجیتالی استفاده کنند. اما خلاف آنها بلاکچین‌های عمومی شدیداً به چنین موردی نیاز دارند. بلاکچین‌های عمومی اصطلاحاً Permission less یا بدون مجوز هستند.

یعنی که هر کسی می‌تواند وارد این بلاکچین‌ها شود و در آنها به فعالیت بپردازد. از سوی دیگر در بلاکچین‌های خصوصی عملاً چیزی تحت عنوان تمرکززدایی وجود ندارد، چراکه افراد با استفاده از دعوت‌نامه به آنها می‌پیوندند. در ادامه بیشتر این ۲ نوع بلاکچین را توضیح خواهیم داد.

بلاکچین‌های عمومی

بلاکچین‌های عمومی مثال‌های زیادی دارند که عموم آنها را هم شما می‌شناسید. برای نمونه بیت کوین یک بلاکچین عمومی است که شما می‌توانید کوین آن را از یک صرافی ارز دیجیتال خریداری کنید و برای این کار هم نیازی به مجوز شبکه یا دعوت از سوی کسی ندارید.

در بیت کوین مشارکت‌کنندگانی وجود دارد که عموم مردم آنها را با نام ماینر می‌شناسند. ماینرها به تایید تراکنش‌ها در شبکه کمک می‌کنند.

آنها با حل معادلات پیچیده ریاضی به کمک سخت‌افزار کامپیوتری تایید تراکنش‌ها را پیش می‌برند و در ازای این کار نیز، بیت کوین پاداش می‌گیرند. ماینرها به نوعی باعث امنیت شبکه نیز هستند. اگر پاداشی وجود نداشته باشد ماینرها در شبکه حضور ندارند و شرایط برای سرقت از شبکه ساده می‌شود.

بلاکچین‌های خصوصی

برای بلاکچین‌های خصوصی می‌توانیم ۲ مورد کوردا و هایپرلجر را معرفی کنیم. این بلاکچین‌ها مجوزدار هستند و برای عضویت در آنها به معرفی‌نامه نیاز است. هر کدام از آنها می‌توانند برای اهداف خاصی تولید شوند. مدیریت بلاکچین در این شبکه برعهده یک شرکت متمرکز است.

برای نمونه کوردا به این منظور ایجاد شده تا به شرکت‌ها برای توسعه شبکه‌های توزیع‌شده تعاملی با کمک تراکنش‌های خصوصی کمک کند. در چنین شبکه‌هایی الزامی نیست که به کاربران شبکه پاداش داده شود.

گسترش تکنولوژی بلاکچین بر صرافی‌های ارز دیجیتال چه تاثیری دارد؟ 

قراردادهای هوشمند به بلاکچین وابسته هستند؟

تمامی تکنولوژی‌های بلاکچین نیاز دارند که از قراردادهای هوشمند استفاده کنند. حیات این فناوری به قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت وابسته است. قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت (smart contract) توافقی است بین دو شخص یا نهاد در قالب کدهای رایانه‌ای که برای اجرای خودکار برنامه‌ریزی شده است. این ایده در دهه ۱۹۹۰ توسط نیک سابو، یکی از پیشگامان علوم کامپیوتر مدرن پیشنهاد شد. قرار داد هوشمند تحت شرایط و ضوابط خاص یک پروتکل بدون واسط اداره می‌شود و بندهای قرارداد از طریق بلاکچین که یک دفتر کل توزیع شده و غیرمتمرکز است ذخیره و اجرا می‌شود.

به این دلیل که قراردادهای هوشمند شرایطی را به‌وجود می‌آورند که در آنها نیازی به نظارت شخص ثالث نیست و همه‌چیز می‌تواند در یک برنامه از پیش تعیین‌شده جلو برود.

از طرفی خود فناوری بلاکچین نیز به نفع قراردادهای هوشمند بوده است. به این دلیل که هیچ پلتفرمی به‌لحاظ ساختاری این قابلیت را ندارد که از قراردادهای هوشمند به‌طور گسترده بهره ببرد.

تاثیر بلاکچین بر روی صرافی‌های ارز دیجیتال

در دنیای امروز بلاکچین تغییرات زیادی را بر روی سیستم اقتصادی جهانی حاکم کرده است. برای نمونه معاملات رمزارزها در سراسر جهان نمونه‌ای از همین تاثیر است.

بلاکچین باعث شد که مفهومی تحت صرافی ارز دیجیتال به‌وجود بیاید و امروز مردم برای خرید ارز دیجیتال به آن رجوع کنند.

به‌نظر می‌رسد که این تاثیر در آینده نزدیک با شدت بیشتری ادامه بیابد. هر چقدر که تکنولوژی بلاکچین بیشتر رشد کند، محوریت صرافی‌های ارز دیجیتال نیز بیشتر می‌شود. البته تا زمانی که بلاکچین برای فعالیتش به کوین‌ها و توکن‌های مختلف نیازمند است.

چشم‌انداز آینده بلاکچین و رمزارزها

بلاکچین خرید رمزارز از صرافی ارز دیجیتال را ساده‌تر کرده و با این کار به اقتصاد جهانی حیاتی دوباره بخشیده است.

عامه مردم عموماً با قیمت ارز دیجیتال یا موارد جانبی آن روبه‌رو هستند درحالی که متخصصانی که در بطن این موضوع فعالیت دارند می‌دانند که تاثیر بلاکچین چقدر عمیق و کلیدی بوده است.

ارزهای دیجیتالی هر چقدر که شخصی و منحصر به‌فردتر شوند به توسعه بلاکچین کمک بیشتری کرده‌اند. بلاکچین و صرافی ارز دیجیتال می‌توانند در انتقال و مبادلات بین‌المللی نقش داشته باشند و به کمک هم بشتابند.

از طرفی صرافی‌های ارز دیجیتال روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شوند. آنها متناسب با تکنولوژی روز دنیا حرکت می‌کنند از مواردی مانند هوش مصنوعی کمک می‌گیرند تا امکانات بهتری را ارائه دهند.

جمع‌بندی

صرافی ارز دیجیتال می‌تواند از بلاکچین تاثیر بگیرد، کما اینکه تا به امروز نیز تاثیر پذیرفته و به‌نوعی تولدش را مدیون بلاکچین است. بلاکچین به ارز دیجیتال متکی نیست و می‌تواند بدون آن دوام داشته باشد. البته که در بخش عمومی به رمزارز نیاز دارد.

گسترش بلاکچین در درجه اول باعث پیشرفت و به‌وجود آمدن بلاکچین‌های عمومی جدیدی شد. در درجه دوم به رشد صرافی‌ها کمک کرد و باعث شد که آنها به‌روزتر باشند.

ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. امیدواریم از این مطالب بیشترین استفاده را کرده باشید. به‌نظر شما بلاکچین می‌تواند باز هم به رشد صرافی‌های ارز دیجیتال کمک کند؟

کد خبر 675574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.