نگاهی به تاثیر هیئت‌های مذهبی در ترویج فرهنگ شهادت

در سال‌های اخیر و در درگیری‌های جبهه مقاومت با تکفیری‌ها، جوانانی پا به میدان جهاد گذاشتند که پرورش‌یافته هیئت‌های بودند که در آنها توجه به فرهنگ ایثار و شهادت در اولویت قرار داشت، موضوعی که از نقش ویژه هیئت‌های مذهبی در ترویج روحیه شهادت‌طلبی پرده بر می‌دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توقف اتوبوس، سیل جمعیت از ایستگاه بی‌آرتی سرازیر می‌شود به سمت امامزاده شاه‌میرحمزه، به سمت هیئتی که پاتوق بیشتر شهدای مدافع حرم اصفهانی بوده و در تمام سال‌های فعالیتش با شاخصه‌های خاص عزاداری‌اش به الگویی برای بسیاری از هیئت‌ها تبدیل شده است.

عکس‌های فداییان سیدالشهدا (ع) و مدافعان حرم خواهرش حضرت زینب (س) از همان بدو ورود به هیئت خودنمایی می‌کند، شهدایی چون ابوالفضل شیروانیان، مسلم خیزاب، علی شاه‌سنایی، جواد محمدی، سجاد مرادی، حمیدرضا دایی‌تقی و محسن حججی که نامشان با هیئت فداییان حسین اصفهان گره خورده است.

شهید ابوالفضل شیروانیان طی سال‌های ۹۰ و ۹۱ به هیئت می‌آمد و اولین شهید این هیئت به شمار می‌رفت. شهید مسلم خیزاب، شهید سجاد مرادی، شهید حمیدرضا دایی‌تقی، شهید علی شاه‌سنایی، شهید جواد محمدی و شهید محسن حججی از کسانی بودند که هر کدام آنها دریایی از محبت، صمیمیت، رشادت، شجاعت و دلیرمردی را ابتدا از درون این هیئت‌ها آموختند و سپس به عنوان آموزه‌هایی زمینی و حقیقی به عنوان یادگار از خودشان برجا گذاشتند.

نگاهی به تاثیر هیئت‌های مذهبی در ترویج فرهنگ شهادت

شهادت ارتباط ناگسستنی با حضرت اباعبدالله (ع) دارد

چند سالی است که هیئت فداییان حسین را برای عزاداری ایام سوگواری سیدوسالار شهیدان انتخاب کرده و دلیل این انتخاب را گره خوردن نام این هیئت با شهدای مدافع حرم می‌داند.

علیرضا که همراه با دوستانش این شب‌ها راهی امامزاده شاه‌میرحمزه می‌شود، قدم گذاشتن در هیئتی که قدمگاه تعدادی از شهدای مدافع حرم بوده را آرامش‌بخش می‌داند و می‌گوید: یکی از وجوه تمایز این هیئت نسبت به هیئت‌های دیگر روحیه انقلابی‌گری و شهادت‌طلبی در میان مستمعینی بود که با نهایت تقوا و اخلاص به سرزمین مقاومت رفتند و به ندای «هل من ناصر» ولی امر زمانشان لبیک گفتند.

او با اشاره به خاطراتی که از ارتباط قدیمی‌های هیئت با این شهدا شنیده است، می‌افزاید: شهید ابوالفضل شیروانیان انگار می‌خواست جان خودش را برای برگزاری بهتر عزاداری سیدالشهدا (ع) بدهد، شهید مسلم خیزاب آن‌قدر به عفاف و حجاب و نماز اول وقت پافشاری می‌کرد که برای همه مستمعین جوان قابل توجه و درس‌آموز بود. شهید سجاد مرادی به سعه صدر بالا و حوصله زیاد معروف و شاخص بود و همه او را به گذشت و بردباری می‌شناختند. شهید جواد محمدی یک انسان تعصبی و باغیرت بود و یکی از کسانی که باعث شد بحث ولایت فقیه با جدیت در هیئت فداییان حسین (ع) دنبال شود، شهید جواد محمدی بود و شهید محسن حججی که ارادت بلامنازعی به حضرت زهرا (س) داشت و حتی قبل از رفتن به خانواده‌اش وصیت کرده بود دعا کنید همچون حضرت زهرا (س) پیکرم برنگردد و گمنام بمانم.

علیرضا که خود پای نوحه‌خوانی شهید مدافع امنیت امید اکبری بوده است، توجه به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را لازمه کار هیئت‌های عزاداری می‌داند، چرا که معتقد است، شهادت ارتباط ناگسستنی با حضرت اباعبدالله (ع) دارد.

نگاهی به تاثیر هیئت‌های مذهبی در ترویج فرهنگ شهادت

نگاه عالمانه به موضوع ایثارگری باید در هیئت‌ها مورد توجه قرار بگیرد

حجت‌الاسلام محمد احمدی، کارشناس مذهبی و فعال فرهنگی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که امروز بیش از هر چیز باید در هیئت‌ها وجود داشته باشد، نگاه عالمانه به موضوع ایثارگری و فرهنگ‌سازی در این زمینه است، می‌گوید: جوانان ارتباط خوبی با شهدا برقرار می‌کنند و هیئت‌ها می‌توانند برنامه‌های خوبی برای انتقال این معارف و آموزه‌ها طراحی کنند.

وی می‌افزاید: فرهنگ ایثار و شهادت باعث حفظ و بقای اسلام و نظام اسلامی است و این فرهنگ از فرهنگ عاشورا تأثیر پذیرفته و به عنوان یک سرمایه اجتماعی همواره سرنوشت بشر را تعیین کرده و در مقاومت و پیروزی و به دنبال آن در حفظ و تثبیت نظام اسلامی نقش داشته است، برای همین باید در هیئت‌هایی که با نام امام حسین (ع) برپا می‌شوند، توجه به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در اولویت قرار بگیرد.

احمدی ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر و در درگیری‌های جبهه مقاومت با تکفیری‌ها، جوانانی پا به میدان جهاد گذاشتند که پرورش‌یافته هیئت‌های بودند که در آنها توجه به فرهنگ ایثار و شهادت در اولویت قرار داشت.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه شهادت اوج تعالی انسان است، می‌گوید: شهادت بیش از آنکه یک قدم و یک گام تلقی شود، یک جنبش است؛ جنبشی که با خود بارقه‌های روشن ایستادگی و مقاومت را به ارمغان می‌آورد و نقش مهمی در سرنوشت‌ها امت‌ها ایفا می‌کند و هیچ امتی به رستگاری نمی‌رسد جز اینکه بتواند روحیه شهادت‌طلبی را در بین مردمش تقویت کند.

کد خبر 675564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.