۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
بافت تاریخی شیراز ثبت ملی شد

با تصویب شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «بافت تاریخی شیراز» در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته، محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس با ارسال نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درخواست کرد بافت شیراز را که با تهدید تخریب روبه‌رو است، با فوریت در فهرست آثار ملی ایران ثبت کند.

ایمانیه در این نامه با اشاره به ارزش‌های منحصربه‌فرد بافت تاریخی شیراز، یادآور شده است که در محدوده این بافت به وسعت ۳۵۷ هکتار، حدود ۱۲ هزار پلاک با کاربری‌های مختلف مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی شناسایی شده که از میان آن‌ها ۴۱۰ اثر ثبت ملی شده و حدود ۳۰ امام‌زاده و نزدیک به ۲۵۰۰ پلاک واجد ارزش وجود دارد.

در نهایت امروز _دوشنبه دوم مردادماه _ و پس از گذشت پنج ماه از صدور درخواست استاندار فارس، جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، با دستور کار بررسی پرونده ثبت ملی بافت تاریخی شیراز با حضور علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، مصطفی پورعلی مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی، حسین عباسی‌مهر مدیر پایگاه بافت شیراز و علیرضا قلی نژاد مدیر پیشین بافت تاریخی شیراز و از کارشناسان میراث فرهنگی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشکیل و پس از بررسی پرونده، بافت تاریخی شیراز در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گزارش ایمنا، بافت تاریخی شیراز با وسعت ۳۵۷ هکتار به عنوان یکی از ارزشمندترین بافت‌های مسکونی تاریخی ایران شناخته شده است، اما متأسفانه طی سال‌های گذشته به علت طرح‌های توسعه‌ای این محور، خانه‌های بسیاری در این بافت ارزشمند تخریب شده است.

کد خبر 675541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.