نظام جدید ارزیابی و حمایت از موسسات دانش‌بنیان اجرایی شد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با اشاره به تصویب نظام جدید ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان در اردیبهشت‌ماه از اجرایی شدن این نظام خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، روح‌الله دهقانی با در نشست خبری "معرفی نظام جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان‌" که در محل ساختمان معاونت علمی برگزار شد، اظهار کرد: با گذشت حدود ۱۰ سال از اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاب می‌کرد تغییراتی اساسی در ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گیرد که بر این اساس نسبت به تدوین نظام جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام شد. آیین‌نامه جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، بر اساس ماده (۳) آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات در هجدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، به تصویب «کارگروه دائمی شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان» رسید.

وی با اشاره به رشد چشم‌گیر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در ۱۰ سال اخیر که هم‌اکنون به حدود ۹ هزار شرکت افزایش یافته است، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس آیین‌نامه جدید شامل سه دسته شرکت‌های نوپا، نوآور و فناور خواهند بود. شرکت‌های فعال در حوزه تحقیق، طراحی و توسعه کالاها و خدمات فناورانه که هنوز از نظر کسب‌وکاری و اقتصادی به بلوغ کافی دست پیدا نکرده‌اند در صورت ساخت حداقل یک محصول در مقیاس نمونه آزمایشگاهی مطابق با فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان مشروط به دارا بودن تمام معیارهای ذکر شده برای کالاها و خدمات دانش بنیان و در صورتی که درآمد عملیاتی شرکت در آخرین اظهارنامه مالیاتی کمتر از ۵۰ میلیارد ریال باشد همچنین شرکت برنامه رشد خود را ارائه کرده است و در فرآیند ارزیابی به تأیید دبیرخانه برساند به عنوان شرکت دانش‌بنیان نوپا شناخته می‌شوند. در حال حاضر ۸۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان، نوپا هستند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تصریح کرد: شرکت‌های فعال در حوزه تولید و توسعه کالاها و خدمات فناورانه و نوآورانه که از نظر کسب و کاری و اقتصادی به بلوغ کافی دست پیدا کرده‌اند، در صورت تولید تجاری حداقل یک کالا / خدمت دانش‌بنیان، مشروط به دارا بودن تمامی معیارهای کالاها و خدمات دانش‌بنیان، برخورداری از درآمد عملیاتی بیش از ۵۰ میلیارد ریال، سهم کمتر از ۵۰ درصد فروش کالاها / خدمات دانش‌بنیان شرکت از فروش کل شرکت در صورت ارائه برنامه رشد خود و تأیید سالانه گزارش پیشرفت برنامه توسط دبیرخانه به عنوان شرکت دانش بنیان نوآور شناخته می‌شوند. در حال حاضر ۱۳ درصد شرکت‌های دانش بنیان (یک هزار و ۱۷۴ شرکت) در این دسته‌بندی قرار دارند.

وی تصریح کرد: شرکت‌های فعال در حوزه تولید و توسعه کالاها و خدمات فناورانه که از نظر کسب و کاری و اقتصادی به بلوغ کافی دست پیدا کرده‌اند، در صورت تولید تجاری حداقل یک کالا / خدمت دانش‌بنیان، مشروط به دارا بودن تمام معیارهای کالاها و خدمات دانش‌بنیان، داشتن درآمد عملیاتی بیش از ۵۰ میلیارد ریال، داشتن حداقل ۱۰ نفر نیروی بیمه شده تمام وقت، سهم حداقل ۵۰ درصدی فروش کالاها / خدمات دانش‌بنیان شرکت از فروش کل در صورت ارائه برنامه رشد خود و تأیید سالانه گزارش پیشرفت برنامه توسط دبیرخانه به عنوان شرکت دانش‌بنیان فناور شناخته می‌شوند. در حال حاضر حدود هفت درصد شرکت‌های دانش‌بنیان (۵۹۳ شرکت) در این دسته قرار دارند.

دهقانی با اشاره به ارزیابی شرکت‌ها در این نظام جدید، گفت: برای اجرای نظام ارزیابی شرکت‌ها کارگزارانی بودند که یا تجربه کافی نداشتند یا در شهرهای دیگر امکان دسترسی به آن‌ها نبود؛ از این‌رو برای ارزیابی این شرکت‌ها از مجموعه بزرگ پارک‌های علم و فناوری که تجربه فناوری دارند، مانند پارک فناوری پردیس و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان کمک گرفته می‌شود.

کد خبر 675518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.