جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان، سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود؟

با تغییر مدیریتی رئیس بنیاد سینمایی فارابی در روزهای گذشته این پرسش مطرح می‌شود که آیا سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوان مهرماه امسال در اصفهان برگزار می‌شود؟ یا با تغییراتی در زمان اجرا و مکان اجرا روبه‌رو خواهد بود؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که به آن جشنواره فیلم کودک نیز می‌گویند، جشنواره‌ای سینمایی است که از سال ۱۳۶۱ تاکنون طی ۳۴ دوره برگزار شده است؛ ۲۰ دوره از آن در شهر اصفهان، شش دوره در شهر تهران، شش دوره در شهر همدان و یک دوره در شهر کرمان بوده است. همچنین این جشنواره بین‌المللی در طول ۳۴ دوره برگزاری خود، ۱۷ دوره در مهرماه، شش دوره در بهمن‌ماه، سه دوره در آبان‌ماه، سه دوره در شهریورماه، دو دوره در تیرماه، یک دوره در اردیبهشت‌ماه و یک دوره در مردادماه برگزار شده است.

حال قرار است سی‌وپنجمین دوره این جشنواره مهرماه امسال در شهر اصفهان برگزار شود، اما آنچه این دوره از جشنواره را با جشنواره‌های دوره‌های گذشته متفاوت کرده است، دو تغییر مدیریتی مهم بود که در این رویداد بین‌المللی اتفاق افتاده است؛ نخست مجتبی شاهمرادی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان با نقشی تعیین‌کننده در هماهنگی امور برای برپایی جشنواره در اصفهان دو ماه قبل استعفا داد و دوم دبیر جشنواره که با تغییر مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، جایگاه دبیری نیز دستخوش تغییر شد و چند روز پیش مجید زین‌العابدین به‌جای جوادی دبیر جشنواره شد.

این تغییرات باعث شده است که بسیاری درباره برگزاری این دوره از جشنواره در شهر اصفهان تردیدهایی داشته باشند و حتی برخی اعلام کنند که امکان به تعویق افتادن این جشنواره وجود دارد، به‌طوری‌که روز گذشته پوران درخشنده یکی از اعضای سیاست‌گذار سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرد: «اطلاعی درباره برگزاری این دوره از جشنواره با تغییرات اخیر ندارم اما این جشنواره تنها کورسوی امیدی است که برای سینمای کودک باقی مانده است و اگر برگزار نشود، این کورسوی امید خاموش خواهد شد.»

بر این اساس خبرگزاری ایمنا با علی عطریان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری اصفهان گفت‌وگویی را درباره آخرین وضعیت برگزاری جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان انجام داده است که مشروح آن در ادامه می‌خوانید.

جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان و سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود؟

ایمنا: سی و پنجمین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان با چه رویکردی قرار است دنبال شود و آیا رویکرد متفاوتی نسبت به دوره‌های گذشته دنبال می‌شود؟

عطریان: در دوره‌های مختلفی که جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان برگزارشده تقریباً یک ساختار مشخصی را دنبال کرده است اگرچه این دوره به‌طور مشخص اتفاق و موضوعی به جشنواره اضافه‌شده که تحت عنوان صندوق توسعه فیلم‌های کودک و نوجوان (پروانه) است؛ همان‌طور که می‌دانید پروانه، یک صندوق سرمایه‌گذاری است که شرکای آن، بنیاد سینمایی فارابی، شهرداری و دیگر مجموعه‌ها هستند تا بتوانند در راستای تولید فیلم‌های کودکان و نوجوانان حمایت و سرمایه‌گذاری کنند. خوشبختانه این صندوق فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون ۳۰۰ طرح و فیلم‌نامه به صندوق رسیده است که از این تعداد بعضی از آن‌ها انتخاب می‌شود و مورد حمایت و سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد. امسال در عمل حضور صندوق یک نقطه متفاوت و آغازی برای یک اتفاق مبارک برای دوره‌های پیش روی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان است و همین امر، مهم‌ترین تفاوت سی‌وپنجمین جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته است. همچنین در شورای سیاست‌گذاری جشنواره اعلام شد امسال بخشی در حوزه تعلیم و تربیت به جشنواره اضافه شود که مبتنی بر محتوای اثر سینمایی است.

ایمنا: آیا شعار این دوره از جشنواره مشخص‌شده است؟ چه بخش‌های به این دوره از جشنواره اضافه شده است؟

عطریان: تاکنون شعاری مشخص نشده است این در حالی است که جشنواره در دو بخش مشخص از جمله بخش رقابتی که در آن شرکت‌کنندگان به رقابت می‌پردازند و در آن فیلم‌های داخلی و خارجی ارائه خواهد شد و بخش غیررقابتی که مربوط به حاشیه جشنواره است همچون نشست‌ها و المپیادها تشکیل می‌شود.

جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان و سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود؟

ایمنا: امسال اولین دوره‌ای است که جشنواره فیلم کودک و نوجوان به‌طور مستقیم زیر نظر معاونت فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود، اداره هنری شهرداری اصفهان چه سیاستی را دنبال می‌کند که این جشنواره همچون دوره‌های گذشته در شهر اصفهان آن تکاپو و هیاهوی کافی را داشته باشد؟

عطریان: دفاتر تخصصی در اداره هنری هر کدام شرح وظیفه‌ای دارند و ما به بهانه جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان مراکز و دفاتر مختلف هنری، آثاری را در قالب نشست و رویداد ارائه خواهیم داد. به همین واسطه ما با محوریت قرار دادن جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، بخشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های پیش روی خودمان را تا آغاز جشنواره به این مهم اختصاص می‌دهیم. در واقع بخش کلی سیاست‌ها و راهبردها در شورای سیاست‌گذاری تنظیم و ابلاغ می‌شود و ما نیز به‌عنوان دبیرخانه جشنواره فیلم کودک و نوجوان با دیدگاه آسیب‌شناسی بخش‌هایی را که باید در اصفهان انجام دهیم در راستای راهبردها و سیاست‌ها اجرایی خواهیم کرد.

ایمنا: معاونت فرهنگی شهرداری به‌ویژه اداره هنری در جشنواره فیلم کودک و نوجوان چه نقشی را ایفا می‌کند؟

عطریان: جشنواره همیشه یک‌بار اصلی محتوایی و یک‌بار اجرایی دارد که بیشترین بار محتوایی آن را بنیاد سینمایی فارابی عهده‌دار شده و بار اجرایی را معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان متقبل شده است که طی سال‌های مختلف به‌صورت کلاسیک اجرا می‌شود، پس در عمل در اداره هنری وارد حوزه محتوایی نمی‌شویم، چراکه شهرداری اصفهان ذاتاً به بخش اجرایی بیشتر وارد می‌شود. ما در دامنه جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان وظایفی همچون تولید، نحوه اجرا و مخاطب‌شناسی را برای خود تعریف و برنامه‌ریزی می‌کنیم.

ایمنا: عنوان جشنواره، فیلم کودکان و نوجوانان است اما در دوره‌های گذشته بخش کودکان پررنگ‌تر از بخش نوجوانان بوده است، چه راهکاری در این دوره از جشنواره در نظر گرفته‌شده که بخش نوجوان همچون بخش کودکان پررنگ دیده شود؟

عطریان: به‌طور مشخص کودکان و نوجوانان با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند، به‌طوری‌که شاید کودکان بیشتر پذیرنده و نوجوانان بیشتر مشارکت‌کننده باشند. چه‌بسا نیروهای داوطلب یا کانون‌های مختلفی فکری در بخش سینمایی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند که این‌ها می‌توانند به‌طور داوطلبانه شرکت کنند و ما نیز امکاناتی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم تا در این جشنواره سهمی داشته باشند. ما در حوزه اجرایی در حال ایجاد و فراهم کردن بستری هستیم تا بخش نوجوانان بتواند گوشه‌ای از مشارکت خود را نشان دهد. در این جشنواره بخشی نیز با عنوان «المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان» به حوزه نوجوانان اختصاص داده شده است که نوجوانان می‌توانند اولین تجربه خود را در این جشنواره به عرصه ظهور برسانند.

جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان و سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود؟

ایمنا: با توجه به اینکه بار اجرایی جشنواره بر عهده اداره هنری شهرداری اصفهان است، چه سیاست و راهکاری را دنبال می‌کنید تا نقاط ضعف دوره‌های گذشته رفع شود و جذب حداکثری مخاطب صورت گیرد؟

عطریان: اجرا کردن برنامه بهانه‌ای است تا محتوای درست را به سمع و نظر مخاطبان و شهروندان برسانیم و برای ما موضوعیت، فقط انجام دادن یا اجرا کردن برنامه نیست، بلکه در این راستا ما اتاق فکر ایجاد می‌کنیم اندیشه‌های خود را روی میز می‌گذاریم تا به محتوای خوب در برنامه‌ها دست پیدا کنیم.

ایمنا: در برنامه‌های گذشته از ماه‌های قبل شاهد فعالیت و فضاسازی برنامه‌های متعدد مرتبط با جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان بودیم، درحالی‌که دو ماه به این جشنواره بیشتر نمانده است، هیچ اتفاق خاصی را شاهد نیستیم، در این فرصت اندک آیا می‌توان این فضاسازی را به‌طور شایسته مهیا کرد؟

عطریان: دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری طی هفته‌های اخیر برگزار و بر اجرای صحیح و بی‌نقص جشنواره تأکید شده است، به هر حال هر زمان که برنامه‌ها ابلاغ شود و در این خصوص دستوری ارائه شود و شرایط برای ما فراهم باشد ما شروع به کار خواهیم کرد و سعی می‌کنیم بهترین نتایج را در این دوره داشته باشیم.

ایمنا: در دوره قبل جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان، شهرداری همدان اعلام کرده که بنیاد فارابی برنامه‌ها را دیر اعلام کرده است و از طرفی بنیاد در پایان جشنواره در نشست با هنرمندان اعلام کرد که زیرساخت‌های لازم برای برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوانان وجود ندارد، بر این اساس چه راهکاری در نظر گرفته‌اید که مجموعه مدیریت اصفهان در این خصوص مورد انتقاد قرار نگیرد و اصفهان نیز همچون همدان در برگزاری جشنواره با این مشکل مواجه نشود؟

عطریان: ما منتظر ابلاغ شهردار به‌عنوان رئیس شورای سیاست‌گذاری هستیم تا برنامه‌ها را شروع کنیم در هر صورت ما از ماه‌های قبل برنامه‌ها را مرور کردیم و آماده اجرای آن‌ها در اولین فرصت هستیم.

ایمنا: طراحی پوستر جشنواره فیلم کودک و نوجوان موضوع مهمی است، در دوره‌های مختلف جشنواره مختلف اعتقاد داشتند که طراحی پوستر باید در شهر اصفهان انجام شود در این دوره چرا طراحی به طراحان تهران سپرده شده است؟

عطریان: طی تعاملاتی که ما در امور اداری دبیرخانه جشنواره کودک و نوجوان در خصوص طراحی پوستر با تهران داشتیم، درخواست ارائه طرح اولیه پوستر را از تهران کردیم، در این راستا نیز پیشنهادهایی ارائه دادیم و در شورای سیاست‌گذاری نیز مطرح شد که مسئله طراحی پوستر به‌صورت خرد جمعی توسط چندین طراح انجام شود تا طرح در نهایت مورد اقبال همه قرار گیرد. اینکه کار در کدام استان انجام شود، موضوعیت ندارد و ما به دنبال یک طراحی با مضمون صحیح هستیم تا منطبق با شعار جشنواره باشد و اگر این کار با همکاری طراحان اصفهان انجام شود، جای بسی خوشحالی دارد.

جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان و سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود؟

ایمنا: در مصاحبه‌های قبلی اعلام کرده بودید که به دنبال برگزاری جشنواره تئاتر کودکان و نوجوانان هم‌زمان با برگزاری جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان هستید، این کار انجام می‌شود یا خیر؟

عطریان: زمانی که این موضوع مطرح شد قرار شد هم‌زمان هر دو جشنواره را در شهر اصفهان میزبانی کنیم و به دلیل اینکه اجرای جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان با جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) در اصفهان هم‌زمان شد که در عمل به دلیل کمبود فضای هتل و ظرفیت‌های موجود امکان برگزاری تئاتر کودک و نوجوان را نخواهیم داشت. اگرچه از سوی شهرداری اصفهان به‌طور اختصاصی جشنواره‌ای ملی تئاتر طنز «خندستان» در نظر گرفته شده است که امیدواریم این جشنواره در راستای رفع نیاز شهر اصفهان به تئاتر کودکان گام‌های خوبی را بردارد.

ایمنا: شما همیشه معتقد بودید که کودکان و نوجوانان باید در جشنواره فیلم کودک و نوجوان بیشترین سهم را داشته باشند و هویت هنری شهر خود را بیشتر بشناسند، در این راستا چه برنامه‌ای در نظر دارید؟

عطریان: جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان یک جشنواره بین‌المللی است و اصفهان نیز محلی برای برگزاری و تبلور این جشنواره مهم است، این در حالی است که شاید بتوان گفت خوش‌شانسی و اقبال مردم اصفهان موجب دلیل نزدیکی به آن‌ها به جشنواره شده است تا بتوانند این خدمت را نسبت به دیگر شهرها بهتر دریافت کنند و برای شهر اصفهان نیز فرصت خوبی است تا در این جشنواره که در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود کار بزرگ و خدمتی را برای کشور انجام دهد و هویت شهر اصفهان در این زمان بیشتر به نمایش گذاشته شود.

ما از ابتدای سال ۱۴۰۲ ویژه‌برنامه‌هایی را برای کودکان طراحی کردیم که بخشی از آن‌ها همچون برنامه‌های تابستانی کلید خورده است؛ از جمله آن‌ها می‌توان به طرح مدارس تابستانی اشاره کرد که در بازه زمانی جشنواره اجرایی خواهد شد.

ایمنا: جشنواره فیلم کودک باید به چه سمت و سویی برود تا اثربخشی لازم را داشته باشد؟

عطریان: ما از هویت خودمان در تولید و مضمون فیلم استفاده می‌کنیم و از مسائل فنی و تکنیکال به سوی مفاهیم محتوایی در حرکت هستیم تا انشاالله گام‌های خوبی را برداریم.

کد خبر 675451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    1 0
    با این وضعیت اقتصادی به کودکان و نوجوانان وجوانان رسیدگی کنید به خود خدا ثوابش بیشتره