شوآف‌ با رمز خصوصی‌سازی علیه فوتبال!

رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی پس از ۲۲ماه و عملکرد عجیب در حوزه ورزش به‌خصوص فوتبال، بدون اینکه راجع‌به رفتارهایش توضیح دهد با ارتقای درجه از سمت خود کنار رفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین قربان‌زاده رئیس حالا دیگر سابق سازمان خصوصی‌سازی یکی از کسانی است که در ماه‌های اخیر نقش مهمی در تغییر و تحولات مدیریتی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس داشته است. او که چندی پیش وعده حضور افراد اقتصادی و مالی در بدنه مدیریتی این دو باشگاه را داده بود، سرانجام پس از کش‌وقوس فراوان توانست نفرات مورد نظر خود را به این دو باشگاه وارد کند. با وجود اجرای نظر قربان‌زاده اما شرایط مدیریتی دو باشگاه محبوب پایتخت به‌خصوص استقلال اصلاً مساعد پیش نمی‌رود.

حسین قربان‌زاده؛ مردی با صدها شوآف

قربان‌زاده خودش بارها از ریخت‌وپاش و شلختگی مالی در زمان مدیریت مصطفی آجورلو انتقاد کرده بود اما یکی از اعضای هیئت‌مدیره استقلال در آن زمان یعنی حجت کریمی سرپرست این باشگاه شد. خیلی‌ها معتقدند ورود قربان‌زاده به بحث مدیریتی استقلال و پرسپولیس و مطرح شدن نامش پس از مناظره جنجالی با فتح‌الله‌زاده بیشتر به خود او کمک کرده و نتوانسته است تغییر چشمگیری در وضعیت سرخابی‌ها به وجود آورد. از طرفی اعمال نظر رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی در مسائل مدیریتی استقلال و پرسپولیس و ورودش به تحولات دو باشگاه باعث شد هواداران سهم بزرگی برای او در اتفاقات آتی قائل شوند.

اگر فجایعی مانند قراردادهای سهمگین استراماچونی و رادوشوویچ تکرار شود، هواداران سازمان خصوصی‌سازی را نیز در کنار وزارت ورزش‌وجوانان و مدیریت باشگاه‌ها مقصر خواهند دانست. همین حالا خیلی‌ها از قربان‌زاده بابت اینکه زمان مدیریت آجورلو نتوانسته است جلوی ریخت‌وپاش مالی را بگیرد، انتقاد می‌کنند. اینکه او با تأخیری چند ماهه و پس از از بین رفتن تمام مبلغ افزایش سرمایه وارد ماجرا شد کمکی به استقلال نکرد ولی اگر سازمان خصوصی‌سازی و وزارت ورزش به موقع جلوی این ماجرا را می‌گرفتند، احتمالاً استقلال از آسیا حذف نشده بود. نقش قربان‌زاده در مدیریت استقلال و پرسپولیس بسیار پررنگ بوده است اما رئیس وقت سازمان خصوصی‌سازی مسئولیت اتفاقات این دو باشگاه را نپذیرفت.

ای‌کاش آن برنامه‌تلویزیونی هیچ‌گاه روی آنتن نمی‌رفت

قربان‌زاده در یک برنامه تلویزیونی چهره شد؛ جایی که در مباحث مربوط به نحوه اداره شرکت‌ها و همین‌طور موضوع سازمان بورس در پاسخ به فتح‌الله‌زاده و مظلومی صحبت‌هایی را مطرح کرد تا آشنا نبودن آن‌ها با مفاهیم مربوط به تجارت بیشتر به چشم بیاید. او همچنین لابه‌لای حرف‌هایش تاکید کرد که این حرف‌ها را به این خاطر می‌زند که از این به بعد تأثیر این افشاگری را در نحوه اداره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ببیند. قربان‌زاده به «مدیریت هیئتی» باشگاه استقلال در ادوار مختلف اشاره کرد، از ناآشنایی مدیران از جمله فتح‌الله‌زاده به مبانی مدیریت در شرکت‌ها پرده برداشت و از حیف‌ومیل پول‌های آنچنانی سخن گفت‌. قربان‌زاده در اوج صحبت‌های پر از شوآف خود به علی فتح‌الله‌زاده گفت سه بخش صورت‌های مالی را برای من بگوید که مدیرعامل استقلال از پاسخ دادن به این سوال طفره می‌رفت. قربان‌زاده در اینجا تقصیر را متوجه وزارت ورزش کرد که چنین مدیری را برای باشگاه استقلال انتخاب کرده است.

اعتراض‌های شدید هواداران استقلال علیه قربان‌زاده

این اتفاقات باعث شد هواداران تیم فوتبال استقلال که در چند نوبت به شرایط تیم‌شان اعتراض کرده بودند، چند روز پیاپی طی هفته‌های اخیر مقابل ساختمان این باشگاه تجمع کردند. آن‌ها با اعتراض به وضعیت تیمشان، ضمن شعار علیه حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی خواستار رسیدگی به استقلال شدند.

درخواست بی‌موقع رئیس خصوصی‌سازی از قرمزها

قربان‌زاده در ادامه پیگیری‌های عجیبش از مدیرعامل باشگاه پرسپولیس خواست تا «یک نسخه از تمام قراردادهای بازیکنان و کادر فنی» را به این سازمان ارسال کند. این در حالی است که هنوز نقل‌وانتقالات این باشگاه به پایان نرسیده است. قربان‌زاده در ادامه این نامه نوشته بود: «ضمنا شنیده شده که فردی به نام آقای محمد یوسفی به عنوان یک هوادار حامی مبالغی را به برخی از بازیکنان و کادر پرداخت کرده که لازم است لیست کاملی از این واریزی‌ها را تهیه و ارسال کنید.»

شبیخون به باغ فردوس!

حسین قربان‌زاده بی‌خیال باشگاه‌های لیگ‌برتری نمی‌شد و در گفت‌وگویی که در کلاب‌هاوس با هواداران استقلال داشت، وعده رسیدگی به قراردادهای باشگاه سپاهان را داده و گفته بود: «باید بازرسی ویژه صورت بگیرد که مشخص شود این باشگاه چطور دارد هزینه می‌کند. در خبرها دیده‌اید که باشگاه سپاهان شش مهاجم می‌گیرد با هزینه‌های کلان که باید پاسخ دهد به چه ترتیبی این اتفاق افتاده است. اما نکته این است که سپاهان در لیست واگذاری نیست.»

پس از این صحبت‌ها بود که سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد قراردادهای بازیکنان و کادر فنی سایر تیم‌ها مانند سپاهان اصفهان، فولاد خوزستان، تراکتور تبریز و در کل دیگر تیم‌های صنعتی و خصوصی و دولتی و خصولتی، منتشر شود تا به قول قربان‌زاده، همه بدانند هر بازیکن و مربی چقدر گرفته و در کل هر بازیکن و مربی چقدر می‌ارزند و در نخستین اقدام، یک گروه از سازمان بازرسی کشور در مجموعه باشگاه سپاهان مستقر شد و دنبال قراردادهای اعضای این تیم بود.

فروش ۱۰ درصدی سهام سرخابی‌ها در بازار بورس

مهم‌ترین اقدام سازمان خصوصی‌سازی با ریاست حسین قربان‌زاده فروش ۱۰ درصد سهام استقلال و پرسپولیس در بازار بورس بود؛ یک اتفاق بزرگ که هنوز هم بسیاری از ابعاد آن برای مردم و کارشناسان پنهان مانده است. قربان‌زاده یک روز در تلویزیون ظاهر شد و گفت فرآیند خصوصی‌سازی دو تیم بزرگ پایتخت آغاز خواهد شد و در مرحله اول ۱۰ درصد سهام این دو باشگاه عرضه می‌شود. دو باشگاهی که تا خرخره در بدهی هستند و هیچ دورنمایی برای کسب درآمد ندارند و آیا این صرفاً یک بازار مکاره برای جمع کردن پول مردم نیست؟ قربان‌زاده در مقابل انتقادات محکم ایستاد و در نهایت سهام دو تیم فروخته شد. هواداران دو تیم چند صد میلیارد بابت سهامی پول دادند که اصلاً معلوم نبود چیست!

رئیس سازمان خصوصی‌سازی مدعی بود که با پول جمع‌شده بابت فروش سهام دو باشگاه می‌توانند در حوزه زیرساخت‌ها اقدام کنند اما اتفاقی که در نهایت رقم خورد این بود که استقلال تمام پول فروش سهامش را در همان پنجره نقل‌وانتقالاتی فصل قبل خرج کرد و پرسپولیس هم بخش عظیمی از آن را صرف خرید بازیکن کرد. در نهایت هم طبق اسنادی که رسانه‌ها منتشر کردند مشخص شد تمام خریداران سهام استقلال و پرسپولیس نزدیک به ۱۰۰ درصد ضرر کرده‌اند و تقریباً پولی که بابت خرید سهام پرداخت کرده بودند دود هوا شده است.

قربان‌زاده با وجود چنین وضعیتی چند ماه پیش مصرانه قصد داشت فروش سهام دو تیم استقلال و پرسپولیس را به بالای ۵۰ درصد برساند و حتی روز مناقصه را هم اعلام کرد. یک تصمیم ترسناک و مبهم که هیچ کارشناسی از حوزه اقتصاد و فوتبال از آن پشتیبانی نکرد. در نهایت تنها شانسی که دو تیم استقلال و پرسپولیس آوردند این بود که هیچ خریداری برای بلوک‌های عرضه شده پیدا نشد! در این بین بارها و بارها مدیران عامل استقلال و پرسپولیس در نامه‌های جداگانه خطاب به مقامات یا در مصاحبه‌های گوناگون با رسانه‌ها گله خود را از این شرایط اعلام کردند اما گوش شنوایی پیدا نشد.

خورد کردن شخصیت آجرلو و فتح‌الله‌زاده با اقدامات عجیب

بعد از فروش سهام دو باشگاه پرطرفدار پایتخت، دومین اتفاقی که نام قربان‌زاده را سر زبان‌ها انداخت کلنجارش با مدیران عامل استقلال یعنی مصطفی آجرلو و علی فتح‌الله‌زاده بود. ماجرای شکایت قربان‌زاده از سردار آجرلو و فتح‌الله‌زاده به‌خاطر بی‌انضباطی مالی و بعد هم آن مناظره جنجالی در صداوسیما حسابی نام رئیس سازمان خصوصی‌سازی را برجسته کرد. قربان‌زاده مدعی بود با شکایت او از آجرلو، این مدیر فوتبالی محکوم شناخته شده و با قید وثیقه آزاد است. ادعایی که روز گذشته توسط آجرلو تکذیب و اعلام شد مدیرعامل سابق استقلال از رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی شکایت کرده است. قربان‌زاده همچنین بارها مدعی شد از فتح‌الله‌زاده شکایت کرده و پرونده این مدیر قدیمی فوتبال در آستانه رسیدگی است. با این حال قربان‌زاده از سازمان خصوصی‌سازی رفت اما خبری از نتیجه آن پرونده نشد.

حضور علی خطیر در استقلال؛ آخرین دست‌پخت آقای دکتر!

آخرین اقدام مهم قربان‌زاده در حوزه فوتبال قبل از رفتن هم رساندن علی خطیر به سمت سرپرستی استقلال بود. قربان‌زاده گرچه اظهار می‌کرد که خطیر را نمی‌شناخته است اما در چندین نوبت با وزارت ورزش‌وجوانان بر سر انتخاب مدیر استقلال و اعضای هیئت‌مدیره به مشکل برخورد و در نهایت بعد از کنار زدن حجت کریمی در یک استوری اینستاگرام علی خطیر را به صندلی مدیریت آبی‌ها رساند. در نهایت قربان‌زاده رفت، بدون پاسخگویی نسبت به عملکرد عجیبش و انگار نه انگار که این وضعیت به‌وجود آمده دست‌پخت خودش است.

قربان‌زاده در مسیری قرار گرفت که اتفاقاً مورد انتقاد خودش هم بود. او بارها و بارها اعلام کرد این روند که مدیری می‌آید و تعهداتی ایجاد می‌کند و بعد هم بدون حسابرسی می‌رود باید تغییر کند. حالا یک نفر بگوید تکلیف خود قربان‌زاده چیست؟ آیا قرار نیست بابت اقداماتش و نتایجی که بار آورده حرف بزند! قربان‌زاده رفت اما باید بگوید تکلیف پول سهامدارانی که سهام استقلال و پرسپولیس را خریدند چه می‌شود؟ همچنین تکلیف آن پولی که مدیران‌عامل دو تیم خرج کردند و رفت پی کارش هم باید روشن شود.

قربان‌زاده چه‌زمان پاسخگوی اقداماتش خواهد بود؟

تأثیر در روند مدیریت استقلال و مسائلی که با مصطفی آجرلو و علی فتح‌الله‌زاده پیدا کرد هم باید مورد بررسی قرار گیرد. در ضمن او باید پاسخگوی حال و آینده عملکرد علی خطیر هم باشد. چرا که خطیر با حمایت او مدیر آبی‌ها شد. او باید درباره چرایی تلاش برای عرضه سهام ۵۰ درصدی دو باشگاه و دلایل شکست پروژه هم توضیح دهد. اینکه چرا وقتی از چند چهره اقتصادی ثروتمند و هلدینگ بزرگ خواست بیایند سهام دو باشگاه را بخرند هیچ‌کس نپذیرفت؟! وزیر اقتصاد به عنوان فردی که یک چهره مطبوعاتی را به عنوان رئیس یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور منصوب کرده بود هم باید پاسخگو باشد. وزیری که هنوز معلوم نیست قرار است با قربان‌زاده چه کند.

ترفیع درجه برای مردی که فوتبال را به‌هم ریخت

با همه این اتفاقات و رفتارها، وزیر اقتصاد هفته گذشته طی حکمی حسین قربان‌زاده رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی را به عنوان جانشین خود منصوب کرد. در این حکم وظایفی از جمله مسئولیت هماهنگی معاونان و رؤسای سازمان‌های تابعه وزارت اقتصاد به قربان‌زاده سپرده شده است. به این ترتیب حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی از این سمت کنار گذاشته شد تا او هم به سرنوشت مدیران عامل سرخابی‌ها دچار شده باشد و همان پروسه‌ای که سال‌ها است در مورد مدیران پرسپولیس و استقلال اتفاق افتاده، یعنی حضورهای نسبتاً کوتاه و سپس خداحافظی بدون پاسخگویی نسبت به عملکرد گذشته عیناً برای قربان‌زاده رقم خورد.

آقای قربان‌زاده به پسر فهیمت سلام برسان!

اگر قربان‌زاده ترفیع بگیرد، معلوم می‌شود ثبت یک کارنامه پرابهام همراه با جنجال‌آفرینی و تلاش برای دیده شدن به هر قیمتی ولو با استوری کردن چت خصوصی با فرزند به آن شکل عجیب و پر از شوآف‌های تهوع‌آور، یک مسیر تضمین‌شده برای پیشرفت است و اگر قربان‌زاده تنزل پیدا کند آن‌وقت می‌توان امیدوار بود که درصدی از عقلانیت و شایسته‌سالاری و بررسی عملکرد هنوز بین مدیران وجود دارد. البته ناگفته نماند قربان‌زاده چه ترفیع بگیرد چه نگیرد، باید در مورد اقداماتش در حوزه فوتبال به افکار عمومی توضیح دهد.

کد خبر 675398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.