استفاده از کمپرس «سنبل‌الطیب» به عنوان داروی ضدگرفتگی عضلات

متخصص طب سنتی گفت: سنبل‌الطیب گیاه منتخب سازمان بهداشت جهانی جهت اثرات درمانی به ویژه ضددرد، تسکین‌دهنده اعصاب، آرام‌بخش و ضداضطراب است، از کمپرس آن نیز به عنوان داروی ضدگرفتگی عضلات استفاده می‌شود.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره گیاه سنبل‌الطیب اظهار کرد: علف گربه، والریان و سنبل هندی نام‌های دیگر این گیاه بوده، زمان گلدهی از خرداد تا مردادماه و زمان برداشت از مرداد تا مهرماه است.

وی افزود: سنبل‌الطیب گیاهی با طبیعت گرم و خشک، علفی، پایا با ریشه‌ای بزرگ و ساقه‌ای کوتاه است، برگ‌های آن متقابل با بریدگی‌های شانه‌ای است؛ همچنین در نوک شاخه‌ها خوشه‌ای از گل‌های کوچک سفید یا قرمز کم‌رنگ می‌رویند.

متخصص طب سنتی با بیان اینکه گیاه سنبل‌الطیب در آسیا، اروپا و آمریکا می‌روید، تصریح کرد: چنان که از نام لاتین آن برمی‌آید (والر یعنی سلامت بودن) گیاهی دارویی بوده که از قدیم شناخته شده است؛ این گیاه را در مزارع می‌کارند و در سال دوم ریشه آن را از خاک بیرون می‌آورند و پس از تمیز کردن به سرعت می‌شویند (ریشه را نباید خرد کرد یا خراشید.) گاهی آن را می‌بُرند و در حداکثر ۳۵ درجه سانتی‌گراد خشک می‌کنند، پس از خشک کردن آن، ریشه عطر نافذی متصاعد می‌کند که حتی از فاصله دور نیز گربه‌ها را به هیجان وامی‌دارد.

وی ادامه داد: ریشه خشک شده آن حاوی اسانس روغنی است، این اسانس سرشار از پینن و کامفن است، آلکالوئیدها (شاتی بین و آجمالایسین) استر اسیدهای آلی، اسید والریک و ایزو والریک، تانن‌ها و عصاره‌های تلخ است.

یوسفیان گفت: داروهایی که بر پایه این گیاه تهیه می‌شود، تحریکات عصبی را کاهش می‌دهد، ناراحتی‌های قلبی را که ریشه عصبی دارد همچنین تشنجات را تسکین می‌دهد. همچنین از سنبل‌الطیب در مداوای فشار عصبی، خستگی کار فکری بیش از حد و بی‌خوابی مزمن استفاده می‌شود، دم‌کرده یا خیس‌کرده سرد آن به مقدار ۰.۵ تا ۵ گرم از ریشه این گیاه تهیه می‌شود که در طول روز می‌آشامند.

وی اضافه کرد: ریشه سنبل‌الطیب علیه تهوع، گاز شکم و انگل‌های روده‌ای نیز مؤثر است و اغلب عصاره الکلی آن را که آرام‌کننده اعصاب است، به کار می‌برند، سنبل‌الطیب گیاه منتخب سازمان بهداشت جهانی جهت اثرات درمانی به ویژه ضددرد، تسکین‌دهنده اعصاب، آرام‌بخش و ضداضطراب است. از کمپرس آن به عنوان داروی ضدگرفتگی عضلات استفاده می‌شود.

متخصص طب سنتی با اشاره به موارد منع مصرف و احتیاط گیاه سنبل‌الطیب گفت: این گیاه برای کلیه‌ها مضر بوده، لذا بهتر است بیش از ۱۵ روز بدون انقطاع مصرف نشود و در مصرف مزمن آن سردرد، بی‌خوابی و تحریک‌پذیری و در دوز بالا آریتمی و کاهش و حرکات روده و آسیب کبدی مشاهده می‌شود و ممکن است باعث فراموشی شود.

وی با اشاره به مصرف در بارداری و شیردهی افزود: مصرف سنبل‌الطیب در زمان بارداری ممنوع است و در زمان شیردهی نیز بهتر است مصرف نشود.

یوسفیان خاطرنشان کرد: گیاه سنبل‌الطیب اثر داروهای خواب‌آور را تقویت می‌کند، بنابراین از مصرف هم‌زمان گیاه و داروهای شیمیایی خواب‌آور باید خودداری شود، چراکه ممکن است باعث تشدید بیماری‌های اسکیزوفرنی و افسردگی شود.

وی ادامه داد: قرص والی فلور، قطره آنتی‌میگرن، تنتور والریان، شربت والریک، قرص نوراگل و کپسول سدامین از جمله فرآورده‌های موجود در بازار و تهیه شده از گیاه سنبل‌الطیب است.

کد خبر 675388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.