گام به گام با «اصنو» در مسیر تحقق شهرسازی الکترونیک اصفهان

یکی از مهم‌ترین اقدامات دوره ششم مدیریت شهری اصفهان، راه‌اندازی سامانه اصنو (سرا ۱۰) است؛ این سامانه ابتدا مشکلاتی داشت که با احصای ماهانه از ایرادهای آن کاسته شد تا شهروندان شیرینی مزایای اجرای شهرسازی الکترونیک را بیشتر بچشند؛ به‌تازگی نیز امکان پرداخت برخط (آنلاین) به اصنو اضافه شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سال‌های اخیر، فرایندهای اداری در سطح نهادهای مختلف، همواره مورد توجه سودجویانه دلالان، کارچاق‌کن‌ها و واسطه‌گران بوده است؛ با توجه به اینکه یکی از فرایندهای مورد توجه سودجویان، صدور پروانه ساختمانی است، مدیریت شهری فعالیت‌هایی را برای مبارزه با این فساد در نظر گرفت.

با آغاز فعالیت دوره ششم مدیریت شهری اصفهان، مبارزه با فساد و تلاش برای تحقق شفافیت به‌عنوان محورهای اصلی اقدامات مورد توجه قرار گرفت و در همین راستای فعالیت‌هایی همچون تصویب لایحه شفافیت و ارتقای سلامت اداری و راه‌اندازی سامانه اصنو (سرا ۱۰) انجام شد.

اصنو ابتدای تیرماه سال گذشته آغاز به‌کار کرد؛ شعار محوری این سامانه «در خانه پروانه بگیرید» بود و فعالیت‌ها حول این محور توسعه یافت؛ ابتدای کار، این سامانه مشکلاتی داشت اما رفته‌رفته با تلاش بخش‌های مرتبط مدیریت شهری اصفهان همچون کمیسیون‌های پایش و شهرسازی و معماری شورا و معاونت شهرسازی شهرداری و مناطق و اداره برنامه و بودجه، مشکلات روند کاهشی پیدا کرد و تعداد آن دورقمی و حتی تک‌رقمی شد تا شعار «در خانه پروانه بگیرید» برای شهروندان ملموس‌تر شود.

در آستانه یک سالگی سامانه اصنو، مشکل پرداخت برخط (آنلاین) در این سامانه رفع و پرداخت برخط صدور پروانه‌ها امکان‌پذیر شد اما همچنان شنیده‌ها حاکی از آن است که بیشتر شهروندان ترجیح می‌دهند امور خود را با مراجعه حضوری به شهرداری منطقه محل سکونت انجام دهند.

گام به گام با «اصنو»

میلاد سلیمانی، یکی از مراجعه‌کنندگان به شهرداری که در حال پیگیری آخرین فرایندها برای دریافت پروانه ساختمانی است، می‌گوید: «اوایل تیرماه برای گرفتن پروانه به شهرداری منطقه هفت مراجعه کردم، اینجا به من گفتند که باید با کامپیوتر یک‌سری کارها را انجام دهم و هزینه‌های پروانه را هم آنلاین پرداخت کنم؛ تمام مراحل خوب بود اما مشکل این است که پول سریع به حساب شهرداری واریز نمی‌شود و باید هرچه زودتر رفع شود.»

وی ادامه می‌دهد: «قبلا در بخش حسابداری عوارض را پرداخت می‌کردیم و همان موقع پول به حساب شهرداری می‌نشست، اما وقتی آنلاین پرداخت کردم، تقریباً ۴۸ ساعت زمان را از دست دادم و این زمان در زمان صدور پروانه ساخت خیلی مهم است. ما هر روز با پرداخت آنلاین در بقیه نهادها مثل سازمان نظام مهندسی سروکار داریم و همان لحظه مبلغ درست می‌شود، ولی اینکه گفته می‌شود پول به حساب ننشسته، مشکل است. الکترونیکی شدن کارها خوب است و موجب رفع مشکل ارباب رجوع است، اما اینکه دو سه روز زمان را از دست دهیم، ضعف این موضوع است زیرا پرداخت‌ها دیر اعمال می‌شود.»

«صدور پروانه الکترونیکی ساختمان اقدام خوبی بود که توسط شهرداری انجام شد اما به نظر من زیرساخت‌های لازم برای اجرای کامل آن فراهم نشده است.» این‌ها صحبت‌های «امین رحمتی» یکی دیگر از مراجعان شهرداری درباره مشکلات پرداخت برخط عوارض پروانه ساختمان است.

وی می‌افزاید: به‌نظر می‌رسد علاوه بر تأمین زیرساخت‌های لازم باید آموزش کافی جهت استفاده از نرم‌افزار صدور پروانه ساختمانی به شهروندان ارائه شود، زیرا تا زمانی که شهروندان آموزش‌های لازم را در این باره نبینند، باز هم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

«محسن شیرانی» یکی از پیمانکاران ساخت‌وساز املاک می‌گوید: «من تا به حال از سامانه اصنو استفاده نکرده‌ام، اما اگر بتوانیم به‌جای رفتن به شهرداری منطقه در خانه کارهای دریافت پروانه ساخت را انجام دهیم خیلی خوب است؛ صدور پروانه ساختمانی سخت نیست، اما گاهی کارمندان شهرداری انجام کارها را طولانی می‌کنند. مسئولان گفتند «در خانه پروانه بگیرید» اما از دوستانم شنیده‌ام که سامانه آن هنوز کامل نشده است و حتی گفتند کارها کارتابل‌محور است، اما باید بالای سر مأمور شهرداری باشیم تا کار ما را انجام دهد.»

«یدالله احمدی» شریک ملکی با حدود ۲۰۰ متر مربع زیربنا که برای دریافت پروانه ساختمانی به شهرداری مراجعه کرده است، اظهار می‌کند: «من چند فیش که ارقام کمی داشت را به‌صورت آنلاین پرداخت کردم و فیشی که مبلغ زیادی داشت را با همکاری شهرداری به‌صورت قسطی پرداخت می‌کنیم.»

گام به گام با «اصنو»

به‌دلیل وجود چندین عوارض، تجمیع پرداخت‌ها امکان‌پذیر نیست

امید علی‌اصغری، مدیر پروژه شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: بر اساس صورت‌جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان و درخواست حوزه مالی و اقتصادی شهرداری، پرداخت برخط صدور پروانه‌ها در سامانه اصنو (سرا ۱۰) در مناطق پانزده‌گانه شهری امکان‌پذیر شده است و بر این اساس در تمام مناطق شهری آموزش‌ها به صورت حضوری داده شد.

وی می‌افزاید: فایل راهنمای پرداخت آنلاین در کارتابل مالکان املاک برای اطلاع، همچنین دفاتر پیشخوان مجازی و کافی‌نت‌ها به منظور بازوی اجرایی شهرداری در این عرصه قرار گرفت، البته تمام مالکان باید در نظر داشته باشند که چهار فیش برای واریز وجود دارد که هر کدام از فیش‌ها به‌صورت جداگانه مطابق با عنوان خود به درگاه بانک خاص وصل و پرداخت می‌شود.

مدیر پروژه شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: این سوال برای مالکان مطرح است که چرا تمام فیش‌ها برای واریز در یک درگاه بانکی تجمیع نمی‌شود که در پاسخ باید گفت چهار نوع عوارض جهت واریز وجود دارد، نخست نوسازی و تراکم، عوارض شهرداری، عوارض آتش‌نشانی، عوارض قطار شهری و آموزش و پرورش که هرکدام به درگاه حساب خاص وصل می‌شود.

وی اضافه می‌کند: مالکان باید مطلع باشند، هرگاه مالکی هزینه عوارض را پرداخت کند، ساعت ۱۷ روز بعد مبلغ در حساب مقصد واریز می‌شود.

علی‌اصغری خاطرنشان می‌کند: سه گروه از شهروندان هستند که پس از اتصال به شبکه دولت هوشمند، مشمول پرداخت برخط نمی‌شوند؛ نخست گروهی که کد ملی پرونده زیر سن قانونی باشد، دوم کد ملی صاحبان پرونده‌هایی که فوت شده باشند، سوم پرونده‌ای که وکیلی داشته باشد که به هر دلیلی عزل می‌شود؛ این سه گروه برای انجام کارهای خود باید به راهبر مناطق مراجعه و راهبر مناطق به معاونت شهرسازی اعلام کنند تا مشکل رفع شود، سپس این سه گروه با مراجعه حضوری به بانک، فیش واریزی تهیه می‌کنند.

وی ادامه داد: چنانچه مالکان و شهروندان سوالاتی را در این زمینه داشته باشند، می‌توانند در قسمت گفت‌وگوی برخط وبگاه my.isfahan.ir مراجعه کنند یا با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند تا مشکلات احصا و رسیدگی شود.

مدیر پروژه شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: نکته حائز اهمیت در رابطه با واریز آنلاین این است که شهروندان باید سقف کارت بانکی خود را مطابق با عوارض شهرداری در نظر بگیرند، به‌عنوان مثال اگر عوارض شهرداری مبلغ یک میلیارد تومان است، زیرا سقف پرداخت الکترونیک بیشتر کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب ۱۰۰ میلیون تومان است و شهروندان باید به بانک مراجعه و سقف کارت بانکی خود را تا مبلغ یک میلیارد تومان افزایش دهند.

وی اظهار می‌کند: نکته مهم دیگر آن است که شهروندان پس از واریز فیش‌های عوارض، باید از فیش‌های پرداختی عکس بگیرند و عکس واریزی‌های خود را در سامانه بارگذاری و چک لیست پرداختی را تأیید کنند تا پرونده برای مراحل بعدی به منطقه ارسال شود.

علی‌اصغری می‌گوید: شکل‌گیری این فرایند می‌تواند گام مهمی در راستای تکمیل فرایندهای غیرحضوری شهرداری اصفهان و ارائه خدمات باکیفیت‌تر به شهروندان شهر اصفهان است؛ چنانچه مالکان و شهروندان سوالاتی را در این زمینه داشته باشند، می‌توانند در قسمت گفت‌وگوی برخط وبگاه my.isfahan.ir مراجعه کنند یا با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند تا مشکلات احصا و رسیدگی شود.

گام به گام با «اصنو»

پرداخت دستی عوارض پروانه ساختمانی برقرار است / ‏‬ کاهش حدود ۹۰ درصدی مشکلات اصنو

احمدرضا مصور، رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ادامه فعالیت‌ها برای اینکه تمام خدمات شهروندان به‌ویژه صدور پروانه ساختمانی مکانیزه و هوشمند شود، می‌گوید: بر اساس برنامه قبلی، همکاران حوزه شهرسازی و اداره درآمد شهرداری، تصمیم گرفتند تا پرداخت عوارض پروانه، به‌صورت برخط (آنلاین) انجام شود.

وی با بیان اینکه این امکان فراهم شده است تا مانند سایر سامانه‌ها، پرداخت به‌صورت برخط و مستقیم انجام شود، می‌افزاید: همچون تمام سامانه‌ها، این بخش سامانه اصنو نیز ممکن است مشکلاتی داشته باشد، اما تا زمانی که مطمئن شویم اشکالات به‌صورت کامل رفع شده و مبالغ در حساب‌های مربوط به شهرداری برای شهروندان نشسته است، انجام مراحل پرداخت به‌صورت دستی نیز انجام می‌شود تا در صورت لزوم شهروند با دریافت فیش، آن را در بانک پرداخت کند.

رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: شهروند پس از پرداخت باید مطمئن شود که بانک هزینه را به حساب شهرداری منتقل کرده و این مبلغ در پرونده ساختمان ثبت شده است، لذا این فرایند اشکالات فنی دارد که در حال تلاش برای رفع آن هستیم.

وی با بیان اینکه علت تاکید بر پرداخت برخط، تحقق شعار «در خانه پروانه بگیرید» است، می‌گوید: باید گام به گام به نقطه‌ای برسیم که تمام اجزای این شعار را محقق کنیم که یکی از مهم‌ترین بحث‌ها، پرداخت برخط است.

مشکلات سامانه اصنو به‌صورت مستمر از سوی کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات و عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر در حال رصد و پیگیری است تا هرچه سریع‌تر رفع شود.

مصور تصریح می‌کند: اصل موضوع «صدور الکترونیک پروانه ساختمانی» و سامانه اصنو، اجرا و آغاز کار بود که در حال حاضر همکاران معاونت شهرسازی، اداره درآمد، مناطق پانزده‌گانه، عمده مشکل را رفع کردند؛ با اجرای سیستم، زمانی مشکلات به حدود ۱۰۰ مورد می‌رسید که در حال حاضر به حدود ۱۰ مورد رسیده است.

وی با بیان اینکه مشکلات سامانه اصنو، به‌گونه‌ای نیست که مانع کار شود و به‌صورت مستمر از سوی کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات و عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر در حال رصد و پیگیری است تا هرچه سریع‌تر رفع شود، می‌گوید: بسیار امیدوار هستیم تا شمول خدمات شهرداری را به شهروندان در سیستم‌های مکانیزه هوشمند وارد کنیم و حضور شهروند در شهرداری را تا حد امکان کاهش دهیم که این موارد نیازمند آموزش‌ها، همکاری شهروندان و امکانات و زیرساخت‌های لازم است.

رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: به‌عنوان مثال اگر قرار است شهروند نقشه‌های خود را از طریق اینترنت بارگذاری کند، اینترنت قابل اتکا نیاز دارد و اگر به هر دلیلی به اشکالی برخورد کنیم و شهروند نتواند آن خدمات را دریافت کند، اشکال از شهروند و شهرداری نیست، بلکه زیرساخت‌ها مشکل دارد.

وی اضافه می‌کند: تاکنون روند خوبی را طی کردیم و امیدواریم تا پایان دوره ششم خدمات شهرداری را در قالب سیستم‌های مکانیزه و هوشمند به شهروندان ارائه کنیم.

گزارش از: امین شبانی

کد خبر 675329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.